anpassa 12v LED blinkers till 5v system?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

Re: anpassa 12v LED blinkers till 5v system?

Inlägg av xarvox »

Okej, ingen darlington.. :)

Skulle en sån här göra jobbet?
https://www.elfa.se/en/power-switch-so- ... &simi=97.3
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp.
Om man accepterar 0,35 ohm vilket betyder 0,35 volt vid 1 A.
Måste det vara en highside switch?
Dina darlington jobbar väl som lowside.
Det finns stadiga FET transistorer som är billigare än en highside.

Protte
xarvox

Inlägg av xarvox »

Jag vet inte riktigt skillnaden, tog en som jag tyckte kändes billig nog och verkade uppfylla kriterierna.
Jag såg senare att den var typ en cm lång och jag reder inte att löda några hårfina trådar..

I vilket fall; det lilla jag kunnat göra i helgen är att påbörja monteringen av ljus-rampen där bak; och eftersom jag just fått tillbaka min telefon från service så får ni stå ut med bilder.. :)
monterat.jpg
OBS bara torr-monterat, inget kopplat och baklyktan är uppochner.. Rampen ska popnitas fast i ryggen av sitsen iaf, det händer i veckan.
När vinkel-hörnen är fast-nitade så kan mittendelens vinkel justeras genom att lossa blinkers-muttrarna.

Ang resten av baksides-projektet..
Just nu funderar jag på att beställa kretskort för att snyggt och prydligt få in styrningen i baklyktan, se bifogad bild.
Har någon en gissning om vad det kostar att köpa färdiga kort? Tips på bra och/eller billiga ställen?
Edit: efter några fortsatta klick på den sidan jag ritar kortet så fick jag veta att 5 kort kostar 17 dollar plus frakt i grund-kostnad, max 100x100mm, 2 lager o lite annat lull kostade strax över 30 dollar.
Jag funderar på att konstruera ett större kort, som innehåller alla mina andra kort också, som jag sen får såga sönder här hemma.
På så vis löser jag 3 kort för priset av ett, fast betala för 5 och får 15 :D, med tanke på att de kort jag behöver är så små och simpla.
Men det börjar bli dags för en ny tråd... :)
/edit.
MCP-Breakout-01.png
Annars blir det till att bygga ett på ett protoboard-hålkort (öar eller korta banor), men det kommer inte bli sexigt....
Funktioner som styrs ur bakändan är bakljus, bromsljus, blinkers.
Kortet är tänkt att vara universalt och att täcka alla pinnar, eftersom jag verkar behöva beställa minst 5x kort.. :)
I min elektroniklåda döljer sig även mina kopplingscheman över projektet, så jag kan nog slängt in något fel nånstans i ritningen ovan... :)

Ett färdigt kort skulle spara mycket arbete, men jag hittar ingenstans vad det kostar...
Tanken är att kortet ska bo innuti baklyktan, där batterierna brukar vara;
baklyktsbox.jpg
Men då måste jag även ersätta det kretskort som är bakljuset idag.
baklyktekrets.jpg
Därav de två lysdioderna o annat i mitten på min kretskorts-design.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Nu har jag beställt komponenter, det blev en 2n7002 FET https://www.elfa.se/sv/smasignal-fet-so ... p/17103872 som får göra jobbet som transistor.
Köpte 50 st, tänker det går väl åt tids nog.. :)
Vad tror ni, har jag köpt nåt åt helsike fel?

Jag köpte samtidigt rätt motstånd både för blinkers, framlykta och baklykta, 1206 smd all the way. :)
Var lite förvånad, billigaste kostar 30 öre styck, de dyra kostar över 2 kr styck.. är de verkligen så mycket bättre? de dyra hade nåt "surge protection" och skröt att de kunde klara högre strömspikar..
Antar i vilket fall att det inte är något som jag behöver så jag köpte de näst billigaste, 50öres-motstånd. :)

Det blev en drös olika 2- och 3-läges brytare, samt en 3-läges vippströmställare, ska få till en vettig blinkers-styrning, även om jag får prova mig fram med ny-inköpta brytare.

Dessvärre är MCP23xx slut, inne om 2 veckor så jag hinner inte få en uppskattning om storleken innan jag beställer kretskorten. Så jag fick lite ångest och tog "mellanvägen", en SOIC-28 kapsling.

Flussmedel och avlödningsfläta kan komma väl till pass, 1x vardera beställt.

Nu är den stora summa investerad, nu är det bara småpotatisen kvar, kretskorten (ca 250:- är kort-budgeten på, ovansagda inköpslista slutade på håret under 500 inkl frakt).

Först nu börjar jag fundera på säkringar och sånt, är det nåt man borde kika på?

Än en gång, stort tack för er input och hjälp, jag tror aldrig jag hade nåt hit om jag inte hade haft forumen att vända mig till, även om det ibland blir rabblande självreflektioner.. :)
Skriv svar