krypström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gracco
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 september 2016, 12:00:25

krypström

Inlägg av gracco »

Hej. Har en lampa med fast plusmatning och en jord som slår på och av lampan när jag öppnar bildörren. Problemet är att jorden inte försvinner helt när lampan ska slockna utan 600 ohm till jord uppstår. 7,5 volt över lampan får LED lampan att lysa lite svagt.

Nån som har nåt förslag på hur jag kan få lampan att slockna?

INGEN ström ska gå, inga kretsar kan användas, enbart billiga komponenter; tyristor eller liknande.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: krypström

Inlägg av prototypen »

Välkommen till forumet.
Vi brukar vilja veta mer om bakgrunden till problemet innan vi säger så mycket.
Vad är det för bil? Är den datoriserad, kan vara en ingång till datorn som sänker lite ström.
Har det fungerat förut?
Har det tidigare suttit en glödlampa?

Protte
E Kafeman
Inlägg: 3676
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: krypström

Inlägg av E Kafeman »

en jord som slår på och av lampan
Jord förväntas vara något som spänningsmässigt är stabilt och är normalt 0 Volt.
Hur slår jorden av en lampa? Jorden i min bil slår inte av något alls.
Troligen är din jord trasig och behöver bytas.

Förstår hur du tänker men beskrivningen är ingen höjdare.
Kupe-belysningen styrs normalt av en mekanisk strömbrytare kopplad till dörren. Den kan vara kopplad direkt till lampan eller via en enkel fördröjningskrets. På en modernare bil kan allt vara styrt via en central bildator. Om det uppstår något fel så att lampan inte släcks ordentligt är det stor skillnad på vad man kan göra för att fixa ett fel för de olika driftsfallen.

Om det nu är en restspänning i ett korrekt fungerande system som du vill slippa se, kan t.ex. en zenerdiod eller några vanliga dioder i serie med lysdioden och som tål lysdiodens ström göra det jobbet.
Lysdioder kan seriekopplas så att de behöver en viss minsta spänning för att lysa.
Om det är en restström kan man belasta med ett motstånd över lysdioden för att uppnå samma sak.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: krypström

Inlägg av prototypen »

Jaha, då är språkpolisen i full gång. TÄNK på att det är TS första inlägg.
ALLA nybörjare har ofta fel benämning på saker och ting.
E Kaffeman vet troligen hur inner belysningen är kopplad och att dörrströmbrytaren "jordar" ena anslutningen till lampan. Biltillverkarna har gjort det enkelt för sig.

Nu väntar vi på Graccos andra inlägg.

Protte
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3677
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: krypström

Inlägg av breflabb »

Dom flesta biltillverkare bryter jorden via dörrbrytaren.Undrar om inte btrytaren
är kass på något sätt eller så finns det en jäkla massa fukt i den
gracco
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 september 2016, 12:00:25

Re: krypström

Inlägg av gracco »

Det är ett fiat chassi och det är inget fel på det. Vi använder oss av en plint vid dörrstolpen som ger jord när dörren öppnas och när dörren stängts varar jorden i 6 sekunder till, sen mäter plinten 600 ohm mot jord. Vi sätter ett motstånd över lampan för att släcka den men undrar om någon vet nåt annat sätt som inte drar nån ström alls?

Databox finns.

Ok ska testa att sätta några dioder i serie.
E Kafeman
Inlägg: 3676
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: krypström

Inlägg av E Kafeman »

Ett möjligt scenario:
Fördröjningslogiken kräver en viss nivå av last för att komma upp i den DC-nivå där den stänger av sej självt. Om dioderna inte ger den lasten kan man fastna i ett mittemellan-läge.
Det är typiskt en CMOS-trissa som styrs av en RC-krets som i sin tur styrs av en SR-vippa. Ena ingången på sr-vippan är kopplad till den mekaniska dörrkontakten och den andra är kopplad internt till lamp-utgången.
Med vanlig glödlampa som lastar hårdare även när spänningen faller över glödlampan, jämfört med lysdioderna som tappar all last när spänningen faller över dessa, triggas fördröjningslogiken att fördröjningen är fullt utförd och den slår av sej självt. Lysdioderna räcker då inte till att dra upp spänningen så att vippan triggas till sitt "avstängda" läge.
Motstånd över lysdioderna hjälper till att trigga systemet till denna nivån. Efter triggning ska det inte finnas någon restspänning alls och därmed ska det inte heller dra någon ström.
Kan kollas med voltmeter över lysdioderna, där då avläst spänning ska vara 0 med tillräckligt litet motstånd över lysdioderna. Som motstånd kan man använda en 12V/5W glödlampa att testa med.

Även om det skulle vara en kvarvarande last på 600 Ohm är den strömmen rätt obetydlig och bör inte suga ut bil-batteriet nämnvärt.
Som kan ses i annan del av detta forum kan ett litet batteri hålla en lysdiod blinkandes i många månader.
Skriv svar