PIC med 2 7-segment display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hjalmar125

PIC med 2 7-segment display

Inlägg av hjalmar125 »

Hej! :D

Jag läste elektronik och mikrodata för några år sedan på gymnasiet men har sedan dess glömt bort i princip allt. Nu har jag tagit på mig uppgiften att lära mig igen och jag har en ide att med hjälp av en PIC microdator räkna från 99-0 med hjälp av en input (knapp tryck i detta fallet). Detta hade jag tänkt göra på proteus schematic design och med hjälp microC pro. Nu till min fråga..

Vilken PIC dator bör jag använda? (vilken är bäst och smidigast för detta projekt)
Någon bra guide på hur man gör detta? Har lite koll men vill veta vilka komponenter man ska använda osv.

Hade tänkt beställa kretskort med detta på sen för att göra mig en liten "uppfinning".

Tack på förhand!
Mvh, Hjalmar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: PIC med 2 7-segment display

Inlägg av TomasL »

Köp et PICKit3 så får du allt utom displayen.
H.O

Inlägg av H.O »

Tilläggas bör väl att PICKit3 är själva programmeraren/debuggern.
Den går att köpa lös eller bundlad med ett antal olika utvecklingskort under namnen PICKit3 Debug Express, PICKit3 Starter Kit, PICKit3 F1 Evalutation Kit.

Om det inte måste vara LED-display så kanske PICKit3 F1 Evalution Kit kan vara nått då det kortet har en LCD on-board. Sannolikt lite krångligare att programmera än 2st 7-segmentare men ändå.

Annars kan du ju använda en PIC Clicker och en 7seg click. PIC Clicker kommer förprogrammerad med en USB bootloader så tekniskt sett behöver du ingen programmerare (PICKit 3).

Annars, i princip vilken PIC som helst funkar till det du vill göra men för enkelhetens skull skulle jag välja en som har tillräckligt med pinnar för att direkt driva alla segmenten. Vill du ha lite mer utmaning så multiplexar du dom med färre pinnar men det kanske kan bli version 2.0.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har ett färdigt kort med 2 st 7 segment och 2 trycknappar ( och bara lite till)
Enda vi fuskat med är att vi använt drivkretsar till displayen.

Protte
Skriv svar