Video-signal från mystisk Candela dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Re: Video-signal från mystisk Candela dator

Inlägg av Platis »

Snyggt jobb att dokumentera dessa datorer! :tumupp:

Såg att det var fyra PIA(6821) på Candelan, hur används dessa?

Finns det nåt separat videominne?

Tänk på att hålla isär b(bit) och B(byte) i din uppställning annars blir det lätt förvirrande! Tex hur mycket ROM är det? 1-6x32Kb(=4-24KB) eller är det 1-6x32KB(=32-192KB)?
Senast redigerad av Platis 21 september 2016, 20:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

På Primaldata, företaget som portade OS9 till Candela, hade vi en MC68B09 som snurrade på i 2MHz och 128 kB RAM som vi var fem på om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Platis skrev:Tänk på att hålla isär b(bit) och B(byte) i din uppställning annars blir det lätt förvirrande! Tex hur mycket ROM är det? 1-6x32Kb(=4-24KB) eller är det 1-6x32KB(=32-192KB)?
Jo just det ja, har lite bråtton ibland åsså är det ju det här nya med Kibibyte också. :mrgreen: Men det är 6 rom platser och det kan sitta åtminstone en 2732 rom i varje så det är 32-192KB som är rätt, jag rättar infon för minskad förvirring!
Platis skrev:Såg att det var fyra PIA(6821) på Candelan, hur används dessa?
Finns det nåt separat videominne?
Jag har precis fått igång den vita Candelans rom i emulatorn och nu börjar detektivgörat att luska ut vilka kretsar som sitter vart i addressmappen och vad de är till för. Nu är detta dessutom ett bankat system så är i sig extra klurigt att luska i speciellt då jag inte har tillgång till hårdvaran så jag kan följa ledningsbanor etc, men det är ju utmaningen! Har dock en del högupplösta bilder men de visar inte allt dessvärre. Återkommer om detta när jag mer klarhet i saken.
lillahuset skrev:På Primaldata, företaget som portade OS9 till Candela, hade vi en MC68B09 som snurrade på i 2MHz och 128 kB RAM som vi var fem på om jag minns rätt.
Fin info, den går direkt in på sidan, tackar! :) Var det den vita modellen eller den svarta? Jag antar att den vita är någon typ av provserie.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Verkar som den vita är rätt annorlunda! Hur funkar/används LCD'n på den vita? Vad är det för videokretsar på den?
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Den har en HD44780 styrkrets, har inte kollat nogrannare på den än men emulatorn har stöd för den iaf så bara jag klurar ut vilken PIA som styr den så... :shock:

Den svarta har en 6845 videokrets men den vita har en diskret liknande som på Esselte 100:an, har precis kollat på det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har för mig att den var blå, men vit är tänkbar. Didact hade dille på blått. Jo den var nog vit eftersom det var en nollserie. Svart har jag aldrig sett.

Och nu tar vi det här med b och B, ett 2732 var på 32kb eller 4kB. Och efter att ha läst din länk inser jag att det är 32Kb eller 4KB. :)

OS9 var ett för sin tid fantastiskt OS, precis som 6809 var en för sin tid fantastisk processor. Men idag använder jag ogärna något annat än ARM Cortex och om det ska vara ett OS, pingvinen. :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

6845 var ju "state of the art" på den tiden. Har för mig att den levde vidare på Hercules till PC.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Har uppdaterat alla Kb till KB nu, som programmerare mäter jag nästan aldrig minnesmängd i bits, men det vet ju inte den som läser förståss. :wink:

Apropå det, vad gillar ni min 82S123 adapter?: Bild
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nice! :) Vad är det för programmerare du använder?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Respekt!
Det minsta bipolära PROM jag använt var 256 byte och här kommer du dragande med 32 byte. Var använder du det?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det luktar Data General Nova. Tidsmässigt alltså. Har du läst "The soul of a new machine"?
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

lillahuset skrev:Respekt!
Det minsta bipolära PROM jag använt var 256 byte och här kommer du dragande med 32 byte. Var använder du det?
jag behövde den för dumpa Candelan, men det finns fler av oidentifierad sort som jag inte kom åt denna gång, hoppas kunna dumpa dom en annan gång.
Platis skrev:Nice! :) Vad är det för programmerare du använder?
miniPro, billigt från asien. Den klarar inte 82Sxxx men med en adapter läser man ut dem som 2716 så får man trimma dem lite.
lillahuset skrev:Det luktar Data General Nova. Tidsmässigt alltså. Har du läst "The soul of a new machine"?
Är det samma som "En dators födelse" på svenska? Jag har läst den för länge sedan, står i bokhyllan nu.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gah, "bit" ÄR en förkortning, och förkortningar förkortas inte, alltså skriver man "kilobit" eller iaf kbit om man menar det, b och B utläses som byte.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Stämmer bra. Av Tracy Kidder.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Glenn: Norr om Stockholm kanske, söder därom gäller b för bit och B för byte. :D
Skriv svar