Platis skrev:Tänk på att hålla isär b(bit) och B(byte) i din uppställning annars blir det lätt förvirrande! Tex hur mycket ROM är det? 1-6x32Kb(=4-24KB) eller är det 1-6x32KB(=32-192KB)?
Jo just det ja, har lite bråtton ibland åsså är det ju det här nya med
Kibibyte också.

Men det är 6 rom platser och det kan sitta åtminstone en 2732 rom i varje så det är 32-192KB som är rätt, jag rättar infon för minskad förvirring!
Platis skrev:Såg att det var fyra PIA(6821) på Candelan, hur används dessa?
Finns det nåt separat videominne?
Jag har precis fått igång den vita Candelans rom i emulatorn och nu börjar detektivgörat att luska ut vilka kretsar som sitter vart i addressmappen och vad de är till för. Nu är detta dessutom ett bankat system så är i sig extra klurigt att luska i speciellt då jag inte har tillgång till hårdvaran så jag kan följa ledningsbanor etc, men det är ju utmaningen! Har dock en del högupplösta bilder men de visar inte allt dessvärre. Återkommer om detta när jag mer klarhet i saken.
lillahuset skrev:På Primaldata, företaget som portade OS9 till Candela, hade vi en MC68B09 som snurrade på i 2MHz och 128 kB RAM som vi var fem på om jag minns rätt.
Fin info, den går direkt in på sidan, tackar!

Var det den vita modellen eller den svarta? Jag antar att den vita är någon typ av provserie.