Styra 1kW 230VAC motor med uP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas

Styra 1kW 230VAC motor med uP?

Inlägg av Dalmas »

Har sökt igenom forumet och hittar skapligt liknande trådar som ger delar av svar men det händer ganska mycket och fort inom elektroniken. Så jag ställer frågan här igen. Hur kan man på enklaste sätt varvtalsreglera en 230VAC enkelfasmotor med en microcontroller? I detta fall kan jag lyxa mig med en lösning som går fort men kan kosta lite. Det ska vara till en prototyp så...priset är inte så noga. Styrningen kommer som sagt från en uP o ni vet ju vad en sån kan åstadkomma?

Tacksam för svar eller nån länk eller nåt.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Styra 1kW 230VAC motor med uP?

Inlägg av ViktorSigg »

Det beror på vilken typ av motor.

Är det en allströmsmotor (typ dammsugare, bordsfläkt etc.) så använder man typ triac för att på så sätt reglera spänningen till motorn.

Är det en "enfaskonverterad" trefasmotor med konding (typ enfas kompressor, vattenpump eller liknande) så kan jag kort säga glöm det. Inte värt den mödan och regleringen blir inte bra iallafall. Men teoretiskt kan man göra det.

EDIT: Det går inte att köra en trefas 230V motor, med en enfas VFD? Då är du ju i stort sätt hemma, till en "billig" kost och en färdig, stabil och beprövad lösning.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Motorn blir troligtvis INTE en allströmsmotor men detta område är inte nåt jag är expert på eller sysslat med. Jag är "konsument". Dock, TRIAC-lösningar har jag jobbat med tidigare o jag ska se om en s.k allströmsmotor fungerar. Får väl prata med en leverantör av motorer...
Däremot gav du mig ett sökord. "VFD". Det är en sån som det kommer att sluta med misstänker jag. Finns ju en uppsjö av dem när jag Googlar.
Tack!
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Ja, att köra med en VFD som har 230V enfas matning och ger ut 230V trefas är nog den bästa metoden i normala fall. MEN...

Det beror ju naturligtvis på vilken precision du behöver på regleringen. Om du behöver noggran reglering, eller kunna reglera vid lägre varvtal, så välj en VFD med vectorstyrning (Vector VFD Drive, sökord), alternativt en servolösning istället. Att använda servo är förhållandevis dyrt dock, men är det precision du behöver så är det bästa lösningen.

Edit: Kan ju rekommendera tvt motion om du är ute efter servo eller precisionsreglering med VFD, och kör företag. De har visat sig duktiga när vi har behövt hjälp.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Dalmas skrev:Får väl prata med en leverantör av motorer.
Varför inte välja en 3-fasmotor?
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Då behövs tre faser till enheten vilket innebär handske o annan kabel. Kanske ingen nackdel...finns argument FÖR en tre-fas motor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Trefasmotorer går att varvtalsstyra, enfasmotorer går i princip inte att varvtalsstyra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

VFD brukar kallas "frekvensomformare" på svenska. Om du vill köpa i svensk butik alltså.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du kan ju köra en VFD som är enfas in och med trefas ut.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Där var ett argument för en 3fas motor. Ska kolla upp lite mer runt storlekar och styrningar.

Man kan alltså summera med att det inte finns nån enkel "quick-fix" som håller lågt pris o är enkel å sätta ihop - som hobbypryl...

Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hedis skrev:Du kan ju köra en VFD som är enfas in och med trefas ut.
Det var min tanke med 3-fasmotor.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ja precis Säter, förstod det. :)
Var mer ett svar till "Då behövs tre faser till enheten vilket innebär handske o annan kabel."
Just att man kan klara sig med enfas in i maskinen ändå.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Edit: Nevermind
Skriv svar