anpassa 12v LED blinkers till 5v system?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

anpassa 12v LED blinkers till 5v system?

Inlägg av xarvox »

Hej alla!
Jag har några blinkers för mc som jag tänkte ha på min cykel, men jag har några problem att lösa först..

Blinkersen har 3 lysdioder vardera, är specade för 10-30 volt och har en enda resistor med siffrorna 390 tryckt på.
Så vitt jag kan se så är dioderna kopplade i serie.

Problemet är att batteriet är en powerbank på 5v (usb), vilket blir prima för resten av elektroniken (arduino, mcp23008, led´s, hall sensorer osv).

Så min fråga till expertisen här på forumet; kan jag bygga om blinkersen på något vis så att de lyser på 5V, eller bör jag hitta nån step-up-converter som gör om 5v till 12v?

Det jag klurar på är att byta ut motståndet och koppla förbi mitten-dioden, men hur uppskattar jag storleken på det nya motståndet när jag inte har några värden att knappa in i min led-beräknare?
http://led.linear1.org/led.wiz

Kan jag mäta dioderna i kretsen för att få fram de värden jag behöver för att beräkna resistorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: anpassa 12v LED blinkers till 5v system?

Inlägg av Icecap »

Självklart kan du köra det hela på 5V.

En gul (antar jag) LED ar en Vf (framspänning) på ung. 2V. Det betyder att för att de ska ljusa när de sitter i serie bör spänningen vara minst 6V + lite till strömbegränsermotståndet.

390 betyder 39 + 0 st nollor efter, alltså 39 Ohm.

Om du kopplar om så att alla 3 LED sitter parallellt bör du göra så att varje LED ska sitta i serie med ett motstånd på 150 Ohm, dessa 3 st kan du sedan parallellkoppla. Då passar det med 5V drivspänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blinka på hur mycket du vill men notera att all belysning på en cykel ska vara fast.

Jag föredrar en rejäl djävla superled med fast sken framåt (lär blända bilisterna ordentligt). Skulle jag köra med blinket skulle jag lämnat massa människor med svår epilepsi bakom mig.

Har inte fixat till ett bra rödljus bakåt men tänkte slänga in en 3,7V cell med några röda LED i befintlig och ej fungerande belysningsburk bak.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Stort tack för förklaringarna Icecap! Tydligt och pedagogiskt förklarat (jag förstod!), stor tumme upp!
Nu blir problemet att bygga om ett serie-kretskort till parallellt...
Blir nog till att rispa av delar av kretskortet och hoppas att jag lyckas behålla den ena lödytan för varje diod, den andra får ersättas av ett hålmonterat motstånd från baksidan.

soundbrigade; jag tror faktiskt du får ha blinkande belysning på cykeln, men den ska vara vit framåt och röd bakåt.

Jag vet därför inte hur herr polis ställer sig till min blinkers-försedda cykel, men på min liggcykel så känner jag ett behov att förstärka min kommunikation till medtraffikanterna, för de förstår inte vad för nåt fordon jag åker på och förstår därför inte alltid vad jag planerar att göra.

Jag köpte en 5v lampa med dubbla "cree"-dioder på ebay (långt under 100:- inkl frakt), eftermonterade med en spridar-lins och en fokus-lins.
Tanken är att jag ska bygga om den lampan nån gång, för att kunna stänga av ena dioden från styret, och då rigga så jag får helljus/halvljus och maskera delar av halvljus-linsen, så jag begränsar ljusbilden på samma vis som på bil.

Och nu när ljus-projektet till cykeln börjar närma sig mållinjen så är det dags för etapp två, släpvagns-kontakt och lämpliga bak/blinkers-ljus för cykelkärran också! :)
Cykelkärran är för barn och den pin-extender jag använder har 8 utgångar, så jag leker med tanken att peta in lite extra funktioner där också, fjärrstyrd kupé-belysning exempelvis, samt eventuellt sido-riktade vita dioder (tänk eftersök-lampor på gamla polisbilar), så barnet kan njuta av utsikten även på kvällarna.

Det är ju fantastiskt hur mycket kul och korkade prylar man kan göra med elektronik!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafikverket låter meddela:

Kod: Markera allt

Cyklar du i mörker måste cykeln också ha

en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter
röd reflex baktill
vit reflex framtill
vit eller orangegul reflex åt sidan.
Jag skulle aldrig komma mig för att hejda medcyklist och påpeka att denne har fel blink. Det stör mig dock eftersom jag inte vet riktigt vad det är jag har framför mig ibland - bil som blinkar för att svänga, en heliokopiter eller ett UFO som letar efter P-plats ... :humm:
xarvox

Inlägg av xarvox »

Det är svårt detdär, får man ha blinkers på en cykel? :)
Jag har försökt få svar både från polis och transportstyrelsen men ingen vill garantera nåt, men den allmänna inställningen hos myndigheterna verkar antyda att det inte bör vara några problem.
Polisen kunde iaf inte hitta någon anledning till varför jag inte skulle få ha blåa blinkande lampor på min cykel (utryckningsblinkers), även om de tyckte det kunde vara olämpligt.
(förbudet mot blinkande blåljus på fordon gäller specifikt för motorfordon)

Det kan såklart leda till en viss förvirring hos mina medtraffikanter, att jag inte håller ut handen utan blinkar som en moped när jag ska svänga, men samtidigt så är et ju samma "språk" som övrig motortrafik pratar och därför bör det ju generellt sett underlätta för de övriga traffikanterna..

Och på min liggcykel kan jag helt enkelt inte hålla handen utsträckt i alla lägen, ibland kräver situationen dubbelfattning (oftast pga broms/växel), vilket lämnar mig utan möjlighet att indikera riktningsbyte.

När vi ändå pratar lag o rätt o sånt, lagen kräver att du har en tuta/ringklocka på din cykel, det räcker inte att skrika "pling pling".
Men lagen definierar ingenting om hur en ringklocka ska se ut, låta eller fungera.
Så jag är rätt sugen på att fixa ihop en elektriskt tuta, som när man tutar så spelar den upp en inspelad ljudfil, där jag skriker "PLING PLING".
Sen är det knappast något som jag kommer förverkliga, kompetensen brister kraftigt på den punkten, men idén är mig kär!

Och ja, jag är speciel på det där speciella sättet.. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt citat kom från Trafikverket.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat en del på detta med blinkers på cykel i annan anledning.

Det är helt OK att ha blinkers på en cykel - men det är inte det av lagen föreskrivna färdriktningsvisningsätt.

Samtidig kan en cykel ju vara kåpat in varför det kan vara omöjligt/farligt att sticka ut armen och då det inte finns E-märkta blinkers till cyklar på marknaden kan det i de fall accepteras snart sagt vad som helst så länge de är tydliga och håller "standardfärgerna".
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om citatet var allt trafik-verket hade att säja i saken, så har tydligen trafikverket ingen åsikt om cykel-blinkers.
Som bilist skulle jag inte ha några problem att uppfatta blinkers på det det beskrivna sättet utan bara se det som ett bra komplement.
Som bilist kan det ibland vara svårt att på avstånd på kvällen skilja på tvåhjuling med lagstadgad blinkers resp olagstadgad cykel.
Om man misstar cykeln för något med blinkers kan det bli mindre bra om cykeln svänger utan att ge annat tecken.
Cyklisten ska visserligen sträcka ut en hand när han svänger, eller en hand uppåt när denne avser stanna.
Utsträckt hand som tydligt tecken är inte bra om man har icke-nordisk hudfärg och cyklar på kvällstid.

Man får vara tacksam för de få cyklister som har något ljus alls när de cyklar på mörka vägar.
Det blir bara sämre för varje år. Förmodligen är det cyklister som aldrig kör bil själva på kvällstid och därmed har den begränsade logiken "Jag ser bilen, då ser bilen mej".

Att ge tecken innan man avser att byta körfält är självklart bra upplysning för de som kommer bakifrån men en cykel utan blinkers i mörkret, vad ska man signalera med? Duger en utsträckt hand? Beroende på hudfärg, vantar och annan klädsel är det inte helt säkert att ens cyklisten kan se sin hand på natten.
Det lär det vara så att cyklist enligt paragraferna ska ge tydligt tecken när denna avser byta körfält och när denne avser att stanna.
Vilken typ av tecken kan anses som tydlig? Lysdioder i någon färg verkar vara bra ide på natten.

Myndigheterna avstår närmare kravspec på vad som är tydligt. Man tar till det typiska egna själv-skyddet, att om tydligheten inte går att uppnå ska cykeln ledas på gångbana och cykeln ska framföras så den inte stör annan trafik.
Blev rätt glest med cyklar på gatorna om alla cyklister skulle leva upp till det.
Om vänstersväng säjer man att om det riskerar störa annan trafik ska cykeln fortsatta rakt fram i korsningen och sedan ledas över på övergångsstället. Om man som cyklist inte bor i huvudstan och har 5 mil till nästa övergångsställe?
Nu har jag inte kollat exakta ordalydelsen men så vitt jag vet är detta aktiva lagar. Cyklistens lagskydd är enligt resonemanget "du har inga rättigheter, bara skyldigheter i trafiken.". Samma gäller alla fordon i trafiken. Den enda det skyddar är myndigheten som plitat paragraferna.

Samma sak som att en bil alltid ska framföras så att den kan stanna innan olyckan sker.
För att klara detta kan aldrig en bil ens rulla i gångfart.
Nu vet vi att bilarna rullar i bra fart och så även cyklar även om de brister i tydlighet, men det är oftast cyklisterna som drar kortaste strået när de korsar bilistens färdväg.
Enligt statistik baserad på polisen olycks-anteckningar är en av de vanligast situationerna som resulterar i dödliga förar-olyckor i trafiken när bil framförd i laglig hastighet på 70-sträcka med tänt gatu-ljus träffar cyklist.

Sådana olyckor skulle nog minska om cykeln såg ut som en vandrande tivoli-belysning.

Trafikverket borde låta meddela:

Kod: Markera allt

Cyklar med blinkers är ett bra initiativ.
Jag föredrar en rejäl djävla superled med fast sken framåt (lär blända bilisterna ordentligt).
Påstår inte att det är ett generellt cyklist-fenomen med den nivån på logik, men som bilist vet man att bilar som inte bländar av är en fara för alla parter. Utbländad har man svårt att se sin egna vägbanas begränsning, i synnerhet i blöt höstmörker. Det gäller både cyklister och bilar.
Kan var tänkvärt att det är en naturlig reflex att styra mot ljuset om man inte ser några andra referenser. Gäller gående såväl som andra som du lyser upp med "rejäl djävla superled".
xarvox

Inlägg av xarvox »

Jag har hört den åsikten flera gånger, att det blir svårt för en bilist att identifiera mig som cykel när jag kör liggcykel (som ser underlig ut för typ alla i trafiken) samt kör med blinkers.

Å andra sidan brukar jag ju hålla fart som åtminstone matchar 30-moppe i trafiken, så det gör ju inte mig nåt om någon misstar mig för moped.

Angående hudfärg/klädsel och handsignaler, det finns lösningar på det där.
Vill minnas att det var armband man hade på sig, som kände av om du håller ut handen och tänder därmed signal-ljus i armbandet, för att understryka att man håller ut handen.

Armbanden med lampor kan också ha varit en jacka med lysen i ärmarna, minns inte riktigt..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Använder neonfärgade handskar när jag cyklar långt, fungerar bra som visning av riktning.

Men jag har tankar på kåpad cykel och i det samband gav kontakt med Vägverket & Trafikpolisen i Värmland att blinkers borde fungera utan större problem om man är lite vettig med ljusstyrkan, utformningen osv. och att det ju inte var olagligt. Man ska tydligt ange om man ändrar riktning men det är - efter vad jag vet - inte definierat att man måste använda handen/armen. Vissa handikappade kan ju annars få problem...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det jag tycker är viktigt med superled är att synas och att SE. Många trafikanter (gående/cyklande) tycks tro att jag kan se dem (utan belysning/reflex och i svarta kläder i mörkret) bara för att de ser mig. Med en rejäl cykellampa får jag cykelbanan upplyst och kan upptäcka alla som dräller runt som vilsna dvärgpungälgar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bara du inte bländar så, jag har vid några tillfällen mött cyklister som haft motsvarande helljus på cykeln, och inte kunnat eller velat blända av, då har man inte mycket annat val än att slå på helljuset mot dom..

Har även mött folk med uberstarka pannlampor på sej när dom cyklar, det ger ett märkligt intryck på håll (typ gravt alkoholpåverkad motorcyklist), men dom brukar ju ha vettet att vinkla ner den i marken iaf.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För väldigt många år sedan på väg hem lite sent på moped åkte jag på en tom asfalterad väg ute på landet och såg på avstånd konstiga blink som om ett antal personer gick på vägen men det såg så jäkla konstigt ut.

Drog förstås ned hastigheten oavsett och detta var en fredag kommer jag ihåg så lite extra uppmärksam ifall det var fulla personer. Men när jag var en liten bit ifrån så såg jag att det var en ryttare där det var fastsatt reflexer på alla hästens ben. De syntes hur bra som helst men det såg väldigt konstigt ut på avstånd, dock bara positivt då det verkligen fångade ens uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Back to topic då, nu när vi vikt ut oss i trafiksäkerhetsfrågor. Gick det att köra en 12V-blinkers i ett 5V-system?
Skriv svar