Laserrör paj!
Laserrör paj!
Hej, jag har köpt en begagnad 50W laser och den har funkat mycket bra. Men den har stått still under sommaren och när jag startade den sprack laserrörets vattenmantel i hela sin längd. Anledningen var troligen att den tidigare ägaren hade satt ett filter på ingående vatten till kylaren. Under sommaren har det vuxit alger på filtret det orsakade att trycket blev så högt att röret sprack. Tveksamt om filtret behövs men jag flyttar det till utgången.
Några frågor:
1. Var köper jag ett laserrör? På Ebay finns rör på lager i EU som kostar ca1kkr, är dom OK. Beställer jag från Kina är dom mycket dyrare och dessutom får jag en leveranstid.
2. Hur länge kan jag räkna med att ett rör håller. Jag kör normalt på 80% effekt.
3. Är det någon som provat algtvätt typ "Grön-fri", fylla på med brukslösning, köra pumpen, låta den stå ett dygn, skölja ur, fylla på nytt avjonat vatten. Man blir nog inte av med beläggningen men algerna bör dödas effektivt för några år framåt. Det bör inte skada pumpen. Den aktiva föreningen är bara bensalkon i en svag lösning.
Sven
Några frågor:
1. Var köper jag ett laserrör? På Ebay finns rör på lager i EU som kostar ca1kkr, är dom OK. Beställer jag från Kina är dom mycket dyrare och dessutom får jag en leveranstid.
2. Hur länge kan jag räkna med att ett rör håller. Jag kör normalt på 80% effekt.
3. Är det någon som provat algtvätt typ "Grön-fri", fylla på med brukslösning, köra pumpen, låta den stå ett dygn, skölja ur, fylla på nytt avjonat vatten. Man blir nog inte av med beläggningen men algerna bör dödas effektivt för några år framåt. Det bör inte skada pumpen. Den aktiva föreningen är bara bensalkon i en svag lösning.
Sven
Re: Laserrör paj!
1.) Visst kan du köpa på eBay, var beredd på att du kanske får reklamera ett rör eller så, för det händer att dom går sönder i frakten...
2.) Livslängden beror dels på kvaliteten hos röret och vilken maxström du kör. Ett no-name rör du inte kör för hårt och kyler ordentligt kan du väl räkna med att det kanske håller 1000h, ett lite bättre rör från tex Reci (http://www.recilaser.com/) eller SPT (http://www.laserwd.com/) håller kanske 4000h. Detta är alltså driftstimmar, sen åldras tuberna dessutom med tiden oavsett om du kör dom eller inte.
3.) Bör fungera som du tänker.
2.) Livslängden beror dels på kvaliteten hos röret och vilken maxström du kör. Ett no-name rör du inte kör för hårt och kyler ordentligt kan du väl räkna med att det kanske håller 1000h, ett lite bättre rör från tex Reci (http://www.recilaser.com/) eller SPT (http://www.laserwd.com/) håller kanske 4000h. Detta är alltså driftstimmar, sen åldras tuberna dessutom med tiden oavsett om du kör dom eller inte.
3.) Bör fungera som du tänker.
Vad är det för laser om du måste hålla på med kylvattnet på det där sättet? Brukar ju vara slutna system.
GeekJoan, den ser ut som flertalet Kinalasrar men den är väldigt anonym, det enda ställe jag hittar en typskylt är på drivstegen för stegmotorerna. Kylvattensystemet är slutet men inte lufttätt. Fyller man med kranvatten så bildas det alger med tiden. Jag hade inte upptäckt det om det inte funnits ett filter i form av ett finmaskigt metallnät som satt på intaget på vattenkylaren. Metallnätet verkade vara ett gynnsamt ställe för algväxt för det blev igentäppt. Nu när laserröret är trasigt och tömt på vatten kan jag se att det finns en beläggning inne i vattenmanteln. Beläggningen är tunn så den kanske inte påverkat värmeöverföringen.
Det finns så vitt jag läst (inget jag håller på med) grejer man häller i vattnet till datorer som hindrar just algväxt, kan kanske vara något även för laser om man har dessa problem.
-
Till min frässpindel har jag kört batterivatten och glykol.
Inte sett att det växer i det.
Inte sett att det växer i det.
- DW
- Kontakt:
Hej,
laser är inget jag är hemma på mej skärvätskor kan råka ut för samma elände om de är för miljövänliga.
Ett tipps förutom etylenglykol som Tumblebeer tipsade om.
Kanske räcker det för det mörknar nog mest med tiden o då är det bra.
Annars finns fungicider (läs mot svamp/alg) när man målar med ex Jotun's utefärger på trä, de rekommenderar
mögel o algtvätt. Och jag spädde med vatten x10 och nyttjade 3 kapsyler till 140 liter igen slammat bad.
Så några ml kanske räcker. Nu vet jag inte om det är bra att få på sej
-du får läsa på men jag vet att naturen vill inte ha detta o det står tydligt på flaskan. 1 liters.
Ta det bara som tipps inte en rekommendation. Jag är ingen kemist!
laser är inget jag är hemma på mej skärvätskor kan råka ut för samma elände om de är för miljövänliga.
Ett tipps förutom etylenglykol som Tumblebeer tipsade om.
Kanske räcker det för det mörknar nog mest med tiden o då är det bra.
Annars finns fungicider (läs mot svamp/alg) när man målar med ex Jotun's utefärger på trä, de rekommenderar
mögel o algtvätt. Och jag spädde med vatten x10 och nyttjade 3 kapsyler till 140 liter igen slammat bad.
Så några ml kanske räcker. Nu vet jag inte om det är bra att få på sej
-du får läsa på men jag vet att naturen vill inte ha detta o det står tydligt på flaskan. 1 liters.
Ta det bara som tipps inte en rekommendation. Jag är ingen kemist!
I min laser använder jag propylenglykol och avjoniserat vatten, och har än så länge inte sett någon tillväxt av alger och liknande.
Innan jag köpte det så kontaktade jag först tillverkaren av laseröret (Reci) och hörde efter, och tydligen skulle det inte vara något problem att använda det i kylvattnet.
Jag har för mig att jag läst att man bör använda minst 30-35% propylenglykol för att ge ett skydd mot algtillväxt, men den exakta siffran kanske någon annan ge?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034928/
Innan jag köpte det så kontaktade jag först tillverkaren av laseröret (Reci) och hörde efter, och tydligen skulle det inte vara något problem att använda det i kylvattnet.
Jag har för mig att jag läst att man bör använda minst 30-35% propylenglykol för att ge ett skydd mot algtillväxt, men den exakta siffran kanske någon annan ge?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034928/
- DW
- Kontakt:
Ja,
funkar propylenglykol så är det ju toppen då den inte ens är giftig i ren form dock tillsätts nog rostskyddsmedel i den för bilar avsedda.
Propylenglykol i sin rena form ingår i många tillsatser i mat och brännvinsessenser. -så om röret går sönder igen kan du ju blanda det med ...........
funkar propylenglykol så är det ju toppen då den inte ens är giftig i ren form dock tillsätts nog rostskyddsmedel i den för bilar avsedda.
Propylenglykol i sin rena form ingår i många tillsatser i mat och brännvinsessenser. -så om röret går sönder igen kan du ju blanda det med ...........

För att komma igång tänkte jag limma själv med epoxy men jag kollade först på nätet hur ett laserrör fungerar och det speglande skiktet på fönstret är en halvgenomskinlig spegel och den är alldeles krackelerad. Alltså det är bara att försöka reklamera och vänta.
Mitt rör är 850mm, när jag kollar på Recis och Laserwd hemsidor så är deras rör 1000mm och det får inte plats med mindre än att göra hål i lådan och bygga på en burk.
Bra ide med propylenglykol det står i produktdatabladet att det påverkar alger i så små mängder som 10 milligram per liter vatten. Jag har tvättat ur mitt system och fyllt med 5l avjonat vatten och 1 dl propylenglykol det ger ca 2% och bör vara tillräckligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.