74LS47 (7-segment driver) beter sig konstigt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Detraw

74LS47 (7-segment driver) beter sig konstigt

Inlägg av Detraw »

Hej,

Jag köpte 10st SN74LS47N på eBay men kan inte få de att funka som de ska. De är inkopplade enligt databladet, jag sätter a,b,c,d till GND för att få en nolla på displayn men oavsett vad jag sätter a,b,c,d till så får jag på output pinnarna: a,d,e = 0V och f,g,b,c = 4,57V

Om jag låter LT flyta går 0V upp till 2,3V men resten är kvar på 4,57V. Om jag istället sätter LT till GND för att göra lamp test så är alla 7 output pinnar 4,57V, dvs precis tvärtom vad de ska vara :shock:.

Dessa resultat får jag på 4 hittills testade ICar av de 10 jag fick. Vad sjutton kan vara fel?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 74LS47 (7-segment driver) beter sig konstigt

Inlägg av TomasL »

Det är Open collector utgångar, displayen måste ha gemensam anod, katoderna på displayen kopplas via seriemotstånd till utgångarna och anoden till matningsspänningen.

Rita upp exakt hur DU kopplat, hänvisa inte till några datablad, då du sannolikt tolkat databladens inkopplingsexempel fel.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Yes det är så jag har kopplat in displayn, tänkte att det kanske syntes på breadboard bilden men kanske är knepigt att se.

Här är en schematic istället på hur jag kopplat den röda breadboarden.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då det är en LS-krets är en "flytande" ingång = '1'.

Jag gillar att ditt schema visar en 74LS50 men har typbeteckningen 74LS47, inte oklart alls...

Om en aktiv LT inte tänder alla segmenterna är det nog en trasig krets eller felkopplat.

Jag hade testat att kolla själva 7-segment enheten först, bara för att vara säker.

Sedan är kretsen utan avkoppling och med relativt långa ledningar och då den driver ström är avkoppling definitivt något som behövs.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ska inte pin 5 gå till GND?
Detraw

Inlägg av Detraw »

Enligt Truth Table i databladet ska RBI (pinne 5) inte spela nån roll förutom för en nolla på displayn (vilken var den jag försökte börja med).

Jo jag såg precis också att jag råkat skriva fel när jag la in ICn i schemat, får rätta det ska såklart inte stå 74LS50 där...

7 segment displayn har jag testat och den funkar. Det konstiga är ju att 4st olika 74LS47 krestar i mitt 10pack visar samma fel (har inte testat fler än 4). Känns därför att jag gjort nått fel men kan inte förstå vad. Kommer inte på nått mer sätt att felsöka på heller...

Jag hittade en 10uF elektrolyt cap jag satte på men hjälpte inte...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, RBI ska inte ha med saken att göra vid icke-0 - men nu är du i ett läge där något inte fungerar.
Därför är det min lösning att ställa allting rätt!

Oavsett om RBI inte har betydelse ska den ställas inaktivt!
100µF i all ära - men 100nF keramisk så nära kretsens matning är bättre - men helst båda.

Pinne 4 ska INTE vara ansluten till något alls! (eller jo, den kan vara kopplat till '1')

Ta upp kretsen och testa varenda segment! Koppla mellan GND och ett segment åt gången i de hål som kretsen sitter i annars, lyser de?

Montera kretsen igen om alla segment fungerar.
Lägg '0' på LT. Lyser alla segment?
Lägg '1' på RBI.
Lägg '1' på LT. Lägg '0' på A, B, C & D. Visas det en noll? Om inte vad visas då?
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo men det är ju därför jag har LT, RBI och BI/RBO kopplad till VCC.

Bra ideer för troubleshooting, jag testade som du föreslog.

1. Tog bort ICn och testade varje segment av displayn från samma hål som IC pinnarna sitter i. Alla segment funkar som de ska

2. Satte i ICn igen med GND, VCC och de 7 output pinnarna inkopplade endast.
- Nu lyste displayn lite random, vissa segment starkt och vissa svagt. Drar jag fingret längst IC kapseln so blinkar displayn olika.

3. Kopplade RBI till VCC
- Nu lyser alla 7 segment så starkt de ska

4. Kopplade LT till GND
- Nu slocknar alla 7 segment

5. Kopplade LT och BI/RBO till VCC
- För varje så lyser displayn lite lite starkare

Oavsett hur jag kopplat a,b,c,d så lyser displan likadant, men om jag togglar LT mellan GND och VCC så byter den till nytt random mönster ibland.

Känns ju som jag fått nån skitkrets, men alla 10?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Drar jag fingret längst IC kapseln så blinkar displayn olika."

En 74LS-krets är INTE så känslig! Antingen är det fake kretsar eller också är det något allvarligt fel i det hela.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

När farsan jobbade på Taiwan i början av 80-talet skickade han en artikel om en container med ommärkta 16pin DIP som utgav sig för att vara DRAM, det var naturligtvis något helt annat. Har du köpt något billigt på eBay kan det vara det du har råkat ut för. Jag känner folk som har köpt snordyra kretsar på "spotmarknaden" och fått ren skit.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo måste vara att jag fått nån skit krets. Har en kollega som köpte dyra transistorer billigt på eBay som visade sig vara vanliga små transistorer i stor kapsel.

Jag beställde 5 nya nu från en annan säljare men det tar ju en månad innan de kommer fram. Får försöka åka förbi Elfa och plocka upp en "riktig" och använda som referens..

Tack för hjälpen iaf :)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Får IC:n ordentlig kontakt med kopplingsdäcket? Hjälper det om du trycker ner den?
Detraw

Inlägg av Detraw »

Tryck hjälper inte, har provat med flera olika breadboards också och mätt kontakten till alla pinnar i breadboarden....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Varför bemödar man sig ens med krånglet att köpa billiga, vanliga komponenter, ifrån Ebay?
Kan inte bli många kronor billigare än att handla av en "riktig" leverantör, men ack så mycket huvudverk man kan dra på sig..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kollade med BHIAB och Electrokit - båda tog bra betalt för 74LS47 ...

Jag noterar att många gamla fina drivkretsar för allehanda displejtyper blir allt svårare att få tag i. Drivkretsar för nixierör får man handla från Ryssland plötsligt.
Skriv svar