Plasma med magnetron från mikrovågsugn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Plasma med magnetron från mikrovågsugn?

Inlägg av Louis de Broglie »

Från mikrovågsugnar kan man ta magnetroner som alstrar mikrovågor. Hur skulle en setup se ut som använder mikrovågorna till att skapa en plasma i deuterium (eller vätgas) vid trycket 1-10 Pa? Någon som har en aning?
Användarvisningsbild
Henry

Re: Plasma med magnetron från mikrovågsugn?

Inlägg av Henry »

Kan nog säga dig direkt att det blir lättare men framförallt säkrare med HV direkt in i gasen medelst tex en trafo från en mikrovågsugn som jag nämnde innan och säg en vridtrafo, det hade i alla fall jag personligen använt mig av om jag skulle gjort något liknande.

Men ja det går som sådant att göra med en magnetron från en mikro men då handlar det om att få kaviteringar, vågledare och vet inte allt helt rätt för att få energin där man vill ha den och inte få kortslutning så att säga någonstans där energin avsätts istället och framförallt även få en säker miljö för sig själv.

Jag utgår ifrån att du sedan är helt medveten om att det handlar om runt 1kW 2.4GHz energi som man inte vill leka med överhuvudtaget utan ha full koll eller att det läcker ut någonstans för det är saker som kan mer än skada om det vill sig illa.

Vet inte hur stort du vill ha detta men det finns exempel där man gjort gasreaktioner medelst just en mikrovågsugn och i så fall ev skulle kunna vara det säkraste och enklaste då mycket redan är klart så att säga. Vet dock inte hur pass bra det funkar att justera en mikro med en vridtrafo eller att få all energin avsatt exakt där man vill ha den då HF uppför sig annorlunda än vad man kanske kan tro.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Louis de Broglie skrev:Från mikrovågsugnar kan man ta magnetroner som alstrar mikrovågor. Hur skulle en setup se ut som använder mikrovågorna till att skapa en plasma i deuterium (eller vätgas) vid trycket 1-10 Pa? Någon som har en aning?
Om man använder en intakt mikro (funderar på att köpa en beg.) och vill alstra en plasma inne i en liten glasbehållare (inne i mikron alltså) vilka problem finns, så att säga? Vad kan hända? Som jag har förstått saken, så är problemet att glaset ibland absorberar mikrovågor och värms upp snabbt och spricker. Detta beror på glaset kvalitet, eller? Skulle man kunna ha någon typ av "fönster" av något lämpligt material (vilket?) som släpper igenom mikrovågor och inte värms upp så mycket? Kvartsglas? Teflon?

Metall i mikro? Vad händer med metalldelar i en mikro? Låt säga att jag har två (platta) elektroder inne i den glasbehållare jag nämner ovan; vad sker med metallen? Den värms upp snabbt och expanderar och kan spränga glas (om den är insmält i glaset som i ett elektronrör)? Vad mer finns att tänka på? All feedback välkommen!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Metaller reflekterar mikrovågorna så de borde inte värmas upp i ditt fall då energin går in i gasen, men det kan mycket väl finnas undantag då mikrovågor i ett slutet utrymme kan hitta på mycket konstiga grejer om inte allt är designat perfekt.

Glas tar upp en del av energin, vissa typer mindre än andra, men inte mer än så så vitt jag vet. Men ju varmare glaset är desto med tar det upp så det faktiskt kan ta emot så mycket att det kan glöda och smälta, finns exempel på nätet om det men då har det först värmts upp så det nästan är glödande.

Men i normal fall så skall det inte vara några problem med det som jag ser det.

Att sedan få plasman exakt där du vill ha det och koncentrerad just där kväver lite grejer och kunskap om vågledare och dylikt.

Varför vill du inte använda en 2kV högspänningstrafo från en mikro och reglera effekten med tex en vridtrafo för att få plasman du vill ha och där du vill ha utan risk för vare sig upphettat glas eller metaller och säkrare med?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att fixa plasma inne i en mikro är ju inte så svårt.

(Det går lika bra med en uppskuren vindruva under ett glas. Men jag tror det är själva elden som är nyckeln i det hela? med tanke på att det funkar med ett ljus också
Men hur man ska innesluta en känd gas i glas och sen braka på utan att det spricker? Det vet jag inte.

Gör inte som de här idioterna bara och vifta runt med en magnetron i fria luften... :doh:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sterilisering och ögonskador har väl ingen dött av.. galna ryssar. :roll:

Nej att göra plasma i en mikro är förstås givetvis hur lätt som helst, men att göra det under kontrollerade former för att få det där man vill ha all energi koncentrerad och under säkra former och utan att riskera livet av en själv eller andra är något helt annat. Det är ju så höga fältspänningar att även plasmat som så är livsfarligt om det skulle komma i kontakt med något som man tex rör vid eller vad som.

I den första filmen bara väntade jag på att glaset skulle spricka och visst gjorde det det.

Skall man ha det i glas så får man kontrollera plasmat så att det inte rör vid några väggar men även då kan strålningsvärmen vara tillräcklig för att ge problem. Borosilikat och kvartsglas håller för mer och spricker långt ifrån lika lätt av kraftig uppvärmning som vanligt glas gör men mikrovågorna kan ändå få grepp och värma upp glaset om det inte görs rätt.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Glas och mikrovågsugn är ett intressant par.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Henry skrev:Metaller reflekterar mikrovågorna så de borde inte värmas upp
Så när glödlampor eller lysrör i en mikro spricker (kan ses på YouTube), så är det glaset som tagit upp värme och påverkats?

Anledningen till att jag frågar om detta med mikrovågs-plasma är att jag vill hålla möjligheten öppen, om det skulle behövas, så att säga. Jag kommer att försöka först med HV och elektroder, förmodligen.

RF-inducerad plasma är mer komplicerat och utrustningen dyrare. Mikrovågor har fördelen att utrustningen redan finns; åtminstone magnetronen finns redan. Gör man sedan experimentet inne i en intakt mikro så är ju riskerna ganska små. MW-ugnen kan ju bli förstörd naturligtvis, men en beg. mikro kostar kanske 300 kr eller så. So what, alltså!

Tack för alla råd förresten!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant att det finns ugnar i överflöd för en skitsumma så det bara är att köra så att säga på så vis. Jag tänker dock nu på att många kan läsa det här och jag tänker således på din och ev andras säkerhet om man håller på med detta och kanske inte är helt insatt i det då 1kW 2.45Ghz RF inte är leksaker, så om andra skulle läsa detta som är yngre än dig förstår (förhoppningsvis) vad det handlar om. En ren högspännings högströms trafo är också livsfarlig men på ett annat sätt som kan vara lite enklare att kontrollera farligheten på.

Om plasman i mikron kommer i kontakt med en metallbit som du tex råkar vara i kontakt med på ett eller annat sätt och som har ledning till jord med något i HF strömkretsen så kommer RF energin att ledas till jord genom dig och du är med stor sannolikhet körd.

Om HF sidan däremot gjorts helt isolerad från allt (ena sekundären på trafon i en mikro är kopplad till jord och således chassiet) så kan det ändå finns risker om det inte gjorts rätt pga den höga fältspänningen som skulle kunna hoppa över avstånd.

--

Jo det att glas spricker är för att det blir utsatt för en väldigt hög temperatur väldigt snabbt vilket får det att utvidga sig snabbare än vad glaset hinner med och således spricker, borosilikat och även kvartsglas utvidgar sig mycket lite vid uppvärmning vilket de normalt håller för.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Louis de Broglie skrev:
Henry skrev:Metaller reflekterar mikrovågorna så de borde inte värmas upp
Anledningen till att jag frågar om detta med mikrovågs-plasma är att jag vill hålla möjligheten öppen, om det skulle behövas, så att säga. Jag kommer att försöka först med HV och elektroder, förmodligen.
Om någon vill se på experiment på YouTube som är fullständigt otroligt farliga och dåraktiga så sök fram följande:

Dangerous Magnetron from Microwave Oven 1

What microwave oven is capable. Generated plasma.

Magnetron #6 - Irradiating A Vacuum Jar

Dock; i den sista ser man att det går att skapa en plasma ganska enkelt, i en evakuerad glaskupa, med mikrovågor från en magnetron. Mikrovågorna borrade ett hål i glaskupan, men använder man kvartsglas som "fönster" kanske det går att undvika? Borde också gå att göra inne i en intakt mikrovågsugn.
Skriv svar