Balanserad laddning iMax B6
Balanserad laddning iMax B6
Nu har jag surfat runt lite och är trots det inte helt på det klara med hur balanserad laddning av flera celler fungerar.
Antag att jag laddar 3S LiPo med iMax B6.
Jag väljer Balanced charging.
Är det någon som vet om laddaren då på något sätt styr spänningen på de individuella cellerna?
Eller används balans-kontakten endast för att läsa spänning och hur går isåfall balanseringen till?
Antag att jag laddar 3S LiPo med iMax B6.
Jag väljer Balanced charging.
Är det någon som vet om laddaren då på något sätt styr spänningen på de individuella cellerna?
Eller används balans-kontakten endast för att läsa spänning och hur går isåfall balanseringen till?
- FormerMazda
Re: Balanserad laddning iMax B6
Är det inte så att den köttar på i de grova ledningarna först, sen vid nån spänning eller nåt övergår till att ladda via balanskontakten?
Balanseringen sker vid att "mellanledningarna" rent strömmässigt "drar" en väg till att spänningen utgör en likvärd spänning över varje cell. Om cellerna är matchade rent spänningsmässigt kommer detta att betyda att alla celler laddas lika mycket och det som skiljer i att cellerna ska vara <identiska> kommer den extra ström till/från "mellanledningarna" att ta hand om.
Eller på ett annat sätt: Laddningsströmmen går genom alla cellerna i serie och balanseringen fintrimmar lite om det behövs så att alla cellerna följs åt i spänning.
Eller på ett annat sätt: Laddningsströmmen går genom alla cellerna i serie och balanseringen fintrimmar lite om det behövs så att alla cellerna följs åt i spänning.
Den använder balanseringskontakten för att ladda ur en mindre ström ur den cell som närmar sig fulladdat (exakt när är olika mellan laddare), på så viss sjunker spänningen över den cellen och övriga celler kommer ikapp.
Så fungerar väldigt många laddare.
Att ha en laddare som individuellt kan ladda varje cell genom balanseringkontakten kräver flera flytande spänningar för alla celler och det är mycket krångligare om laddaren ska kunna ladda flera olika antal celler.
Så fungerar väldigt många laddare.
Att ha en laddare som individuellt kan ladda varje cell genom balanseringkontakten kräver flera flytande spänningar för alla celler och det är mycket krångligare om laddaren ska kunna ladda flera olika antal celler.
OK, det är kanske det som kallas passive balancing technique. Nämns bla i http://www.ti.com/lit/ug/tiduar8b/tiduar8b.pdf
En sak är ju säker, det är ingen ide att försöka kolla manualen iaf, maken till värdelös manual har jag knappt varit med om..
(Jo jag har en B6 själv, används mest för NiMh-accar
)
(Jo jag har en B6 själv, används mest för NiMh-accar

De enklare/billiga laddare, som B6, balanserar bara på slutet (som Borre beskrivit).
Bättre laddare balanserar (/kan balansera, beroende på inställning) under hela laddningen.
Bättre laddare balanserar (/kan balansera, beroende på inställning) under hela laddningen.
-
iCharger och liknande balanserar under hela cyklen. Går absurt mycket fortare än med en B6 som slöar i slutet och kan på vissa ackar stå i 1-2 timmar....