Backup av NAS över internet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Backup av NAS över internet?

Inlägg av Zäta »

Jag funderar på att skaffa en NAS eller kanske två.
Jag skulle vilja ha en NAS hemma i hemmet för backuper och syncning av telefoner mm. Sen skulle jag vilja ha ytterligare en NAS på en annan geografisk plats för att försäkra mig mot band och stöld t.ex. Denna andra NAS ska då spegla NASen jag har hemma eller på annat sätt ta backuper av den första NASen.

Är det någon som vet om en relativt enkel och fungerande lösning på detta?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Backup av NAS över internet?

Inlägg av maDa »

Svårt att säga vad de finns för kommersiella eller färdiga lösningar för detta, men det finns som vanligt beprövade verktyg för detta men det kräver ibland att du skippar det inbyggda gojset och får tillgång till Linux'en på den.

Jag kör själv det nu nämner exakt mer eller mindre. Har en "NAS" som replikerar mot en NAS hemma hos föräldrarna. Jag använder idag Rsync för göra en 1:1 replika en gång om dygnet, men håller på att gå över till helt versionerat med Borg (https://borgbackup.readthedocs.io/en/stable/)

Syncthing är annars är trevlig mjukvara för telefon & enhetssynk.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Som mada säger så finns det alltid möjlighet att gå "under skalet". Men de flesta NAS lösningar har också egna inbyggda funktioner för replikering, även mina 10 år gamla ReadyNAS...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Säger samma sak. De flesta har detta redan. Mitt tips är att läsa på om just den nasen du tittat på.

Sedan kan man såklart slänga in rsync eller annat verktyg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag använder btsync sedan några år och det verkar fungera.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det jag oftast bara sett hos billiga <5k NAS är endast "Synka till WD/Netgear-Cloud för $??/m"
xxargs

Inlägg av xxargs »

De flesta köpe-NAS har Rsync i sig - faktum är att det är rsync som gör grovjobbet bakom de grafiska knapparna som hanterar backupper mm, och de flesta köpe-NAS kan också slå på rsync-server och även ssh så att det går att komma åt NAS utifrån för tex. en rsync-session ala fjärrbackup.

Det jag önskar är att borg-backup-server också blir en färdigkompilerad binär som man kan installera i sin köpe-NAS - gör man mycket backupper på nästa samma saker var gång så spar den _mycket_ plats - har letat fram alla diskimage som slaskat runt på olika backupper som tillsammans blev en storlek av 11 TB (jepp - blev själv förvånad att det var så mycket) - när borg-backup jobbat klart på dessa så var det ca 350 GB 'kvar' av alla dessa 11 TB och lätt kastades ned på en mindre använd cold-storage-disk.

rdiff-backup känns i jämförelse med borg-backup som väldigt knölig och buggig produkt så här i efterhand - borg backup bryr sig tex. inte om ett bildarkiv byter plats i fil-trädet man gör backup ifrån, medans rdiff-backup så tar bildarkivdelen plötsligt dubbla platsen, flyttar man en gång till så tar det ytterligare lika mycket till etc.

---

En annan arkiverare på tema deduplikerande arkivering är zpaq som även finns för windows (borg gör inte det ännu) - men den är att betrakta mer som en zippare även om den klarar att gå igenom filträdet och bara ta in filerna och bitarna i dessa som förändrats sedan förra omgången - borg-backup är lite mer vuxen då den kan jobba mot server, gå via ssh och i linuxvärlden också mounta arkivet (read only) och man kan traska runt i denna och leta efter en viss fil (dock kan det gå trögt ibland) etc.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det jag oftast bara sett hos billiga <5k NAS är endast "Synka till WD/Netgear-Cloud för $??/m"...

Vet inte vad Netgear ReadyNAS kostade (sannolikt under 5K utan disk), men de har en
funktion för NAS-till-NAS replikering. Jag tror att det har någon server funktion bakom
(ungefär som TeamViewer) för att slippa port-forwarding hanteringen. D.v.s att brukarna
får IP adresser och portar från en central server.

Kör man egen rsynk själv, och har kunskapen, så kan ju själv öppna portar
i sina routrar och köra direkt.

Men som andra har antytt, något specifikt svar går inte att ge utan att veta
vilket fabrikat/modell det handlar om.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag kör back-up mellan två synology NAS:ar, jag använder Time Backup. Just nu sitter båda NAS:arna inom samma nätverk, men det borde inte vara några problem med att flytta ut en NAS.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Förutom brandväggar/routers/NAT... :-)
Men fixar man det så visst.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har inte testat det själv, men Amazon Drive unlimited för 59,99$ per år för just obegränsad mängd data gör att man kan fundera över det en gång till om det är värt att investera i en NAS till som ska stå och snurra för en offsite-lagring.
https://www.amazon.com/clouddrive/home

Synology har klient för att synka direkt mot Amazon så smidigare kan det inte bli om man kör på en sådan.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nackdelen förutom kostnaden per år och att man lämna ifrån sig data som någon 3-bokstävers myndighet i annat land på vägen eller där datat lagras kan inspektera i är att om man inte sitter på väldigt fet lina så tar det tid att ladda upp innehållet om det handlar om flera TB, och åt andra hållet, det tar tid att få tillbaka datat, betalar man dessutom per GB i överföring så är det utanför scopet. - har man två egna NAS så kör man första stora överföringen lokalt innan den flyttas ut till tänkt plats.

Rsync krypterar inte i sin överföring, så man exponerar hela NAS:ens innehåll för alla som kommer åt att kika på vägen i överföringen.

Skall man ha någon form av transportskydd av datat som hindrar inspektion i viss mån så handlar det om att köra över ssh,sshfs eller sftp eller liknande arrangemang.

kör man borg-backup för deduplikerande arkivering så är datat krypterat innan datat lämnar datorn och om man dessutom kör över ssh/sftp/sshfs så har man en ytterligare krypteringslager över datat som transporteras - med sshfs under linux så kan man mounta sin fjärrnas-volym så att det blir ett direktory på din dator och allt som läggs där hamnar på fjärrnasen över krypterad lina.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har ren enkel vpn tunnel mellan mina ställen och där skickar jag all min data med rsync. Har stått så i 7 år nu och jag har bokstavligen inte rört grejerna.

Tunlen håller trafiken krypterad.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

xxargs skrev:rdiff-backup känns i jämförelse med borg-backup som väldigt knölig och buggig produkt så här i efterhand - borg backup bryr sig tex. inte om ett bildarkiv byter plats i fil-trädet man gör backup ifrån, medans rdiff-backup så tar bildarkivdelen plötsligt dubbla platsen, flyttar man en gång till så tar det ytterligare lika mycket till etc.
Jag körde länge rdiff-backup, men b.la det du nämner, samt att om man råka backa något man inte vill, så blir man inte av med det på länge. Inbyggda krypteringen är också nice.

Det finns ju single binary för vanliga platformar. Kan ju inte vara för svårt att göra för ARM/MIPS också (?)
sodjan skrev:Jag tror att det har någon server funktion bakom (ungefär som TeamViewer) för att slippa port-forwarding hanteringen.
Och det är oftast där Netgear, hackers och myndigheter får full tillgång i samma veva.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nja, det är enbart för att distribuera IP adress/port.
Datatrafiken passerar aldrig (t.ex) TeamViewers servrar.
Och krypteringsnycklar behöver inte göra det heller.
IP adresser och portnummer är inga hemligheter.
Skriv svar