Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
En liten MP3 spelare baserad på ESP8266. Styrs över UDP och spelar upp en mp3-fil från en webserver.
Spelaren har även två optokopplade ingångar och en 3W förstärkare.
Har fått igång I2S dac:en. Ska se om jag kan få igång SRAM chippet(ESP8266 har lite begränsat med ram).
Kortet ovanför är USB-UART för programmering.
Spelaren har även två optokopplade ingångar och en 3W förstärkare.
Har fått igång I2S dac:en. Ska se om jag kan få igång SRAM chippet(ESP8266 har lite begränsat med ram).
Kortet ovanför är USB-UART för programmering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tackar, det fanns inte alls plats då det var redan ordentligt packat som det var, under ena raden hade jag men det var allt eller inget och det var inte möjligt.90kar08 skrev:Snyggt!
Hade det funnits plats hade det varit extra snitsigt med hål genom kortet så man kunde nå att lossa TO-220:ornas skruvar vid eventuell service
Sedan tänkte jag så att då jag egentligen gjorde detta kort enbart för pumpen så kommer ändring för höströms applikationer bara att göras säg möjligen en gång (har kraftiga RC borstlösa kontrollers redan fast de har en varvtals begräsning på 240k rpm min har i princip ingen) och även om jag kunnat ta loss trissorna så måste de oavsett ändå lödas loss från kortet så det spelade på så vis ingen större roll då det i stort tagit lika lång tid vilket som.
Idag kom prototypkorten till en DC strömsensor med LEM halleffektsensor, nu har jag nåt att göra i helgen (klippa gräset hamnade långt ner på listan nu)

edit: funkar fint, trimmade in den på att lämna 10mV per 100mA

edit: funkar fint, trimmade in den på att lämna 10mV per 100mA

- Magnus_K
- EF Sponsor
Snyggt! Och kul att läsa att det fungerade. Det gör sällan mina kort
Är det där OSH och får man fråga vad du ska mäta/logga?

Är det där OSH och får man fråga vad du ska mäta/logga?
Tack, jo tanken är jag skall ha två stycken för att galvaniskt skiljt kunna mäta och logga långsamma förändringar mellan två strömkällor.
I den framtida versionen använder jag en gemensam stabil spänningsreferens typ LM399H och inte den såsiga zenerdioden som jag har lagt till i prototypen.
OSHpark gjorde korten, jag är väldigt nöjd med den faben även om PCB cart och itead är bra de med.
Igår gick det fint att trimma in den, idag gick det inte alls.. ända tills jag kom på varför...
...mitt jävla nöt! - försök aldrig justera en mätkrets med halleffektelement med en skruvmejsel som är magnetisk!

I den framtida versionen använder jag en gemensam stabil spänningsreferens typ LM399H och inte den såsiga zenerdioden som jag har lagt till i prototypen.
OSHpark gjorde korten, jag är väldigt nöjd med den faben även om PCB cart och itead är bra de med.
Igår gick det fint att trimma in den, idag gick det inte alls.. ända tills jag kom på varför...
...mitt jävla nöt! - försök aldrig justera en mätkrets med halleffektelement med en skruvmejsel som är magnetisk!

Med DHL-bilen igår kom det en leverans med kretskort:
Arduino MINI pro DIL till "SIL"-adapter:

SPDIF-splitter som skall sitta bak på TV:n och även matas från den:

+ ett som skall till jobbet.
Sitter och väntar på komponenterna som inte kom med samma DHL-bil.....
/// Marcus
Arduino MINI pro DIL till "SIL"-adapter:
SPDIF-splitter som skall sitta bak på TV:n och även matas från den:
+ ett som skall till jobbet.
Sitter och väntar på komponenterna som inte kom med samma DHL-bil.....
/// Marcus
- prototypen
Ni brukar ha så fina ritningar, jag brukar kladda på flera papperslappar och det brukar bara var med hälften på mina "konstruktionsritningar", resten brukar komma allt eftersom jag caddar. Det blev en del fel på sista kortet men nästa version blir bättre. Det var egentligen bara 4 ledare som blev fel, resten beror på att jag inte begrep mig på minnet hur det ville fungera.
Det stora kortet tar emot information från en PLC och lagrar i minnet och pytsar sedan ut samma information till mitt överföringssystem. Sedan tas det emot av de små korten och skickar till displayerna.
Protte
Det stora kortet tar emot information från en PLC och lagrar i minnet och pytsar sedan ut samma information till mitt överföringssystem. Sedan tas det emot av de små korten och skickar till displayerna.
Protte
- lillahuset
- Gått bort
- prototypen
Minnet fanns i mera moderna kapslingar men jag är lite omodern, passade precis med 2 st 24 pinnars socklar.
Protte
Protte
- lillahuset
- Gått bort
Fördelen med stora är att det är "brett mellan bena" så man får in en hel del
Vid något tillfälle har jag faktiskt gått från SMD till hålmonterat för att få ihop det med alla komponenter på en begränsad yta, två SO-8 under en DIP28 har det blivit och det går ju an när man monterar manuellt

Vid något tillfälle har jag faktiskt gått från SMD till hålmonterat för att få ihop det med alla komponenter på en begränsad yta, två SO-8 under en DIP28 har det blivit och det går ju an när man monterar manuellt

Version 2 av min GPIB-adapter. Bara SMD, förutom LED-listen. Har även portat koden till MPLABx
Tyvärr blev LED-listen fel väg pga en bugg i just den versionen av KiCAD. Beställde prototypkorten för nästan ett år sedan... Såd et får bli en ny serie litet senare. Den kommer dessutom att ha en footprint för TAG-Connect
Tyvärr blev LED-listen fel väg pga en bugg i just den versionen av KiCAD. Beställde prototypkorten för nästan ett år sedan... Såd et får bli en ny serie litet senare. Den kommer dessutom att ha en footprint för TAG-Connect
- prototypen
Senaste kretskortet blev en flopp.
I tillverkningen har man bytt översida där det skulle vara jordplan med undersida där det mesta av ledningarna går.
Man har TOM bemödat sig att vända texterna så de blev läsbara på fel sida.
Nu hamnade "inkopplingsanvisningen" på baksidan.
Jaja, går i skrotbingen och de får göra nya.
Protte
I tillverkningen har man bytt översida där det skulle vara jordplan med undersida där det mesta av ledningarna går.
Man har TOM bemödat sig att vända texterna så de blev läsbara på fel sida.
Nu hamnade "inkopplingsanvisningen" på baksidan.
Jaja, går i skrotbingen och de får göra nya.
Protte
Hur brev det så? Man anger ju vilken gerber som skall på vilken sida?
Jag har också varit med om det när man beställt kort, kikar man i filen man sände till fabben så stämmer den men ändå på något magiskt sätt har texten spegelvänts och hamnat på fel sida laminatet *Grrr*