Jag försöker reparera en LED-strålkastare som gett upp. När jag skruvade isär den hittade jag en AC-DC omvandlare som inte verkar fungera.
Där nätspänningen kommer in på kortet sitter en komponent. Denna komponent verkar inte leda strömmen vidare. Vad kan detta vara för komponent? Nån form av säkring? Törs jag koppla förbi den för att se om strålkastaren lyser?
Säkrast är det att leta reda på felet först än att bara byta säkring (den svarta)
men om du vill "oddsa" lite så kan du koppla in en glödlampa på 25-60W
istället för säkringen så blir skadan mindre om något mer är fel (kortslutning i t.ex.).
Är det inte fel i kretsen så kan lampan glöda lite men lyser den med normal styrka så är det något allvarligare fel
som bör kontrolleras och åtgärdas först.
Står det inte en beteckning på kretskortet vid denna komponent?
Man ser vid kondensatorer att det står Cxx etc.
Komponenten kan vara en säkring, eller en drossel som ingår i avstötningen.
Försök skala av krymplingen så ser du kanske vd som döljer sig.
Att bygla över den med exvis en 1 - 3 A säkring och provköra kan vara ett seg fram.
Smäller den nya säkringen gäller nog köp av ny ljuskälla.
Är det en drossel är det svårt att veta värdet, och utan drosseln, (byglad) riskerar du att alstra radiostörningar i omgivningarna.
Kortet har common mode drossel m.m. så det behövs egentligen ingen drossel där som jag ser det, även om det säkerligen inte skadar. Gissar starkt på att det är en säkring med krympslang över för att den inte skulle sprida glas vid kraftig kortslutning då de kan explodera då det med ytterst stor sannolikhet är en ren glassäkring som är billigare än keramik säkring men som sagt inte håller lika bra vid kraftig överström.
Konturen på krympslangen säger mig sedan att den sitter fast i två hylsor vilket gör den är lätt att byta, en drossel får normalt inte denna kontur.
Tack för svaren. Precis som Henry misstänkte visade det sig vara en säkring under krympslangen.
Då såg jag också en beteckning på kortet, F1, precis som Bjaellerud frågade efter.
Säkringen var märkt F1L250V.
Jag har ingen sån där liten glassäkring hemma, men hittade en lite större märkt med 1,25A vid 250V, trög. Den borde jag väl kunna testa att bygla med innan jag ev. letar en passande säkring?
Nu har jag (äntligen!) testat med en glödlampa.
Det verkar vara nåt som är kortis. Lampan blinkar med full styrka, kanske med en frekvens av 1Hz eller nåt liknande. Den verkar som sagt lysa med full styrka då den tänds.
Vad tyder detta på? Nån idé att försöka hitta felet?
Om den blinkar är det för att glödlampan leder strömmen bra när den är kall, nätdelen börjar ge ström till lampan och strömmen genom lampan stiger - vilket får lampan att bli varm = högt spänningsfall = LED-lampan släcks.
Med lite tur var det bara säkringen som har dött och du kan montera en ny.
Med lite otur är det konstantströmsfunktionen som har problem - men jag hade satsat på en ny säkring.
Det är inte helt ovanligt att säkringar mattas av strömrusningen vid varje uppstart och plötsligt brinner av utan uppenbar anledning.
I synnerhet i billiga konstruktioner där sparkraven hindrar att man tar höjd för detta genom att använda en dyrare säkring som klarar strömtoppar bättre.
Jag skulle också bytt säkringen och testat, oddsen är goda.
Tack för alla svaren. Jag har fått lära mig nya saker.
Hade som sagt en säkring som jag testade med och strålkastaren lyser som den ska. Nu har jag beställt en säkring i rätt (fysisk) dimension som jag kan löda dit.