batteriurladdning vid belastning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wodelar

batteriurladdning vid belastning

Inlägg av wodelar »

Hej. Har ett 80 Ah 12 v batteri som verkar vara förbrukat. Laddar den med solceller. Använder en växelriktare och då sjunker spänningen snabbt trots att displayen innan visar 12,5 v eller mer samt att det är ett s.k. deep cyclebatteri MF(dvs. den ska klara frekventa djupurladdningar och är underhållsfri). Så länge som belastningen är 12 v så funkar dock allt bra. Har kört standardladdare med reconditioneringsprogram för att få bort sulfatering och den indikerar inget fel.
Ska iofs investera i en batteristack på ca 400 Ah till både sol och vind.
Jag antar att batteriet är förbrukat ?
danielr112

Re: batteriurladdning vid belastning

Inlägg av danielr112 »

Om du har runt 12.5v i viloläge så har den i regel runt 80% men det är inte säkert.

http://modernsurvivalblog.com/wp-conten ... charge.jpg

Det du får göra är att köra en cykling på batteriet för att mäta upp det. Alternativt testa med en känd last för att se hur mycket det sackar ner. Det finns diverse test manicker på nätet man kan köpa som ger ungefärliga värden.

Tänk på att ur ett sådant batteri ska du aldrig gå lägre än 50%. Och vill du ha så lång livslängd du kan ska du inte gå under 80%.

När jag testat mina hemma (jag kör sol) så kör jag i regel först upp dem till topp. Sedan tar jag en känd last som jag belastar och läser helt enkelt av spänningen under last till en viss nivå. Sedan låter jag den stå en stund för att se vilospänningen och gör då ett grovt estimat på vad jag fick ur.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om samma system har fungerat OK tidigare kan det vara värd att mäta lite, ackumulatorer kostar ju pengar (och utgör ett miljö-problem).

Jag hade mätt dels belastningen från växelriktaren och dels spänningen direkt på polerna på ackumulatorn utan och med belastning. hade också testat att mäta Ri vid att mäta i tomgång först och sedan belasta med en känd last (vid 12V t.ex. en glödlampa

Om växelriktaren dra väldigt med ström är det jo inte konstigt om ackumulatorn kan känna det på sig - men är det ung. lika som vanligt kan det ju även vara glapp i ledningar och/eller kopplingar mellan belastning och ackumulator.
wodelar

Inlägg av wodelar »

Växelriktaren på upp till 1000 w kräver säkerligen paralellkopplade batterier med högre Ah. En liten växelriktare på max 110 w klarar den om solcellen har laddat bra.
Skriv svar