LM4766, duger den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mmne

LM4766, duger den?

Inlägg av Mmne »

Hej alla! Jag blev inspirerad av ett av Martas inlägg i tråden om rör/transistor stärkare, där en (antar jag) hemmabyggd förstärkare omnämns. Den integrerade krets som näms i tråden har tyvärr utgått så jag kollade vad som fanns på elfa o fastnade för LM4766. Jag har länge varit sugen på o bygga en effektförstärkare till mina närfältsmonitorer o undrar om nån har några synpunkter på om den kretsen duger för hemstodiolyssning? Jag har även funderat på att bygga en klass A FET förstärkare, men efter att ha suttit o programmerat PIC-processor i flera veckor skulle jag gärna ta tag i ett enklare hårdvaruprojekt nu.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Hej!
Om du är ute efter integrerade chip kan du ju kolla efter gainclone förstärkare.. dessa sägs låta väldigt bra, har själv funderingar på att bygga en. Det finns redan färdiga kretskort att beställa så slipper man etsa själv med. Är du ute efter något enkelt att bygga är nog en gainclone något för dig ;)
http://www.briangt.com/ en sida med lite gainclones på har jag för mig.. Sen kan du googla för att hitta fler ;)
platinum

Inlägg av platinum »

Välkomen till forumet :)
Användarvisningsbild
Mmne

Inlägg av Mmne »

Bose- Jag har googlat runt lite o hittat gainclone entusiaster, riktigt maffiga byggen på diyAudio.com. Det är precis nått sånt jag hade tänkt mig. Men jag har samplat lm4766 och lm4780 o bygger runt dem. Ska leta upp ritningar på ett lämpligt nätaggregat o bygga medan jag väntar på chippen. Om nån e intresserad kan jag lägga upp bilder och omdöme när det e klart.

Platinum- Tackar o bockar :) , detta är mitt första inlägg men jag har hängt i bakgrunden här i ca 1.5 år nu. Detta forum var ovärderlig hjälp när jag byggde min UV-box.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Okej.
Självklart ska du lägga upp bilder och omdöme! ;)
Skriv svar