Hur omvandlar man 230V AC -> 5V DC på det här kortet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Hur omvandlar man 230V AC -> 5V DC på det här kortet?

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Vår trådlösa dörrklocka låter som att den håller på att självdö när den ringer. Både signalen och indikations-LED:en dimmar ner och sen återhämtar sig under ringningen.
Tidigare så öppnade jag väggadaptern och hittade direkt en svullen elektrolyt. Den byttes ut, men utan framgång. Satte mig då ner och gjorde en liten amatörmässig analys av kortet och kunde konstatera att:

- LED:en ligger direkt på 5V-matningen
- Summern matas direkt av samma matning men "sänks" genom en IC, som täcks av en sån där "blobb" (CoB?).
- Det sitter en 7805:a i TO-92 kapsel
- Kortet matas givetvis med 230VAC

Ja, och då började huvudbryt.
Som likriktning ser det ut att sitta två vanliga likriktardioder men också två schottky, finns det någon anledning till det?
7805:an sitter direkt efter likriktningen och glättningskondingen (den jag bytte) har 25V som märkspänning.
Spänningsdelar man alltså på AC-sidan eller hur kan/brukar det fungera?
Komponentsida.jpg
Lödsida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Hur omvandlar man 230V AC -> 5V DC på det här kortet?

Inlägg av breflabb »

Den där vita klumpen högst upp till höger vad är det? Är inte det en kondensator?
Så kallad X-kondensator. Om det är det då är det den vägen du får soppan via dioder.
Dom där X-kondnigar brukar ge sig med tiden.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Helt rätt!
Det är en X2 på 0,82µF, 275V.
Sitter och ritar ett litet schema nu men det verkar som att den sitter över fas/nolla och fasen har ett stort seriemotstånd innan den kondingen.

Förstår fortfarande inte hur man sänker spänningen men återkommer strax med en liten skiss.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Seriemotståndet fungerar väl som spänningsdelare. Du får 5 V men det är fortfarande "nätspänning" (för om det är nollan som går genom motståndet så kommer du i princip ha 230 V på "jord" och 225 V på "5 V").
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Mycket intressant!
Visst blev det en liten spänningsdelare nu när jag ritade lite.

Tänkte först att en möjlig teori kunde vara att X2-an då läcker så mycket så spänningsdelaren blir påverkad när det börjar gå lite ström igenom men det känns så att det blir åt fel håll...
Kan man mäta upp en sån här konding på samma sätta som elektrolyter, alltså med kapacitans och ESR?

EDIT: Tog bort schemat. Det var mycket riktigt felaktigt som Marta nedan påpekar.
Senast redigerad av Magnus_K 9 september 2016, 23:20:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det där schemat är fel.

Konding och ett effektmotstånd i serie och sedan likriktare är den normala kopplingen. Effektmotståndet är där för att dämpa strömmen vid hastiga spänningsvariationer som nättransienter och inpluggning av enheten. Vid normal drift sänks spänningen genom kondignens reaktans utan att bränna av en stor effekt.

Finns oftast ett stort motstånd över kondingen för att ladda ur den för att minska risken att någon får en smäll genom att röra vid stickproppens stift efter urpluggning.

Efter likriktaren brukar finnas en zener eller en kortsluten regulator som fungerar som shuntreglering. Seriereglering kan inte användas. Utan last skulle då spänningen dra iväg och något gå sönder.

Googla transformerless power supply så hittar Du en hel del om det.

Det är nog knappast shottkydioder där, står ett Z på kortet och det betyder vanligtvis zener.

Har den varit med om någon händelse? Alla de ljusa prickarna ser egendomligt ut.

Byt X-konding och dioder samt lytingen efter likriktaren. Värdet på X-konding och zeners är noga. Kontrollmät effketmotståndet och byt om det har dragit iväg. Rengör om kortet har varit befuktat. Sedan skall det nog fungera igen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tog bort tidigare schema. Du har precis rätt i det du säger. Det är inte schottky, utan zener.
Nedan schema som jag hittade (tack vare din sökterm) som verkar stämma bättre. Det sitter även ett motstånd över kondingen för att ladda ur den.

Ska ge mig på din åtgärdsplan. Har nog allt hemma förutom den där besten till X2-konding.
Allt det vita vet jag inte vad det är. Antingen är det någon slags lack från mönsterkortet som har torkat och spruckit över nästan hela kortet, eller så har den varit ute för något annat spännande (vi fick den med huset i nuvarande skick).

Lånat från extremecircuits.net:
Schema2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Byt X-Kondningen så kommer det säkert gå bra, samt kolla zenerdioderna.
Tror att X-et :D är boven :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man räknar lite jw med en seriekondensator kan man ju enkelt göra en spänningsdelare för nätspänning. Jag såg en nattlampa uppbyggd på det viset. Å andra sidan, en sådan har ju konstant belastning varför C är lätt att beräkna och vidare förutsätts alla delar vara väl inkapslade och man slipper ha en fas liggande lurande på ett nyfiket finger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om den ena zenern är kortsluten så används endast den ena halvperioden och det blir en halvering av tillgänglig effekt för enheten.
Kortet ser välstekt ut kring dioderna, så det finns anledning att sätta i lite mera effekttåliga zeners men givetvis samma zenerspänning. Ser ut att vara 1.någonting W de som sitter där. Värmeavledningen genom kortet blir ju densamma, men en fysiskt större komponent bör leda bort lite mera värme.

Sådana kretsar kan vara känsliga om nätet lastas hårt med olinjära saker. Är strömmen "ful" med vassa flanker så blir det strömtoppar genom konding och dioder som kan vara obra.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Lödde bort dom två zenerdioderna och visst var en rökt (kortis). Den andra mätte jag upp till 24V så testade att seriekoppla två 12V:are som tillfällig ersättare, men utan framgång. Mätte även upp dom två andra likriktarna men dom verkade friska.

Det tar nog ett tag innan jag får hem den där X2-kondingen. Hittar den hos TME och ELFA men att beställa enbart en sån, och med deras fraktpriser, så får det vänta tills mer saker ska beställas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett elektronikmusikforum har en kristråd där man söker enstaka eller unobtainiumkomponenter. Vi kanske skulle ha en sådan med. Att lägga upp en köptråd för att man saknar EN BC337 eller något annat känns som lite övermord.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Electrokit har:
http://www.electrokit.com/x2-kondensator-220nf.51824
Hade jag inte varit bortrest hela nästa vecka hade jag svängt förbi och hämtat en åt dig, men tyvärr är min september inte rolig resmässigt, i alla fall inte om man tycker om att umgås med familjen :(

Edit: jag läser som en kratta. Det är 0.82 uF du är ute efter, eller hur? Detta är i alla fall nära:
http://www.electrokit.com/x2-kondensato ... -5mm.51732
Hålavstånd o likn har jag inte ens tänkt på.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Skulle vara skitsnyggt att ha någon slags samköpskategori eller någon annan lösning.
Ibland behöver jag verkligen något och helt med på att betala lite frakt för det, om någon EF:are då vill haka på tycker jag bara skulle vara roligt.
Görs det mer frekvent så blir det ju inte heller något samköp med 10 pers iblandande.
Sen kan det väl diskuteras om dessa "haka-på:are" ska betala något på frakten. Kanske en samma procentsats av som ordervärdet?
Nej jag vet inte, blir nog inget bra med hur forumet ser ut idag, eller?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@hcb:
Japp, det är 820 nF jag behöver.
Såg den också men förstår att värdet är ganska viktigt då det är en sån här typ nätdel.

OT: Resa mycket, till Uppsala? Det kurrar jämt... Hojta till i den andra tråden om du är på väg upp och vill käka.
Skriv svar