Stabil effektregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
K.Andersen

Stabil effektregulator

Inlägg av K.Andersen »

Hejsan. Jag inhandlade en billig effektregulator, enligt bild nedan, på Ebay för att kontrollera ett värmeelement. Två problem: Dels är ratten extremt känslig, minsta rörelse innebär 20-30W justering. Dels driftar den över tid. Ställer jag den på ex 300W kan den ha sprungit iväg plus minus 50W på bara en halvtimme. Jag kyler den med en CPU-fläkt så jag tror inte överhettning är problemet. Spänningen i eluttaget är stabil.

Man får vad man betalar för, visst. Kan någon tipsa om vad jag ska köpa för bättre, dyrare, regulator som är stabilare och mer exakt? Den måste klara upp till 2000W. Jag är en teknisk noob så en färdigbyggd lösning är att föredra.

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: Stabil effektregulator

Inlägg av mrfrenzy »

Antar att du ska koka någon form av fermenterade drycker. Kolla en termostat med pid-regulator. Finns tex på conrad och ebay.
K.Andersen

Re: Stabil effektregulator

Inlägg av K.Andersen »

Hej och tack för svar. Det är inte temperaturkontroll jag behöver utan kontinuerlig stabil effektmatning (som går att reglera). Jag tänker mig någon form av intelligent regulator som ständigt övervakar och justerar sig själv. Alternativt en analog mekanism som är någorlunda stabil.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nu blir jag nyfiken! Vad kan det vara för applikation där man behöver reglera effekt men som inte är relaterat till temperatur?

Frågan är iaf löst sedan tidigare, man tar bara en pid-regulator och ersätter tempsensorn med en potentiometer:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1218084
K.Andersen

Inlägg av K.Andersen »

Det är en applikation som inbegriper en önskvärd temperaturökning under processens gång pga en kemisk förändring i vätskan som tillförs energi. En termostat är alltså kontraproduktiv. Du var något på spåret i ditt första inlägg. 8)

Behöver jag en PID? Kan inte en SSR med potentiometer vara en fullgod lösning?
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-S ... ftVCB-C96w
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det där är i princip en dimmer.
Den slår av och på lasten 50ggr per sekund. Det behövs rejäla filter för att undvika störningar samt lämplig kylfläns.

Exakt samma modell diskuteras på amerikanska bryggforumet.
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=310622
K.Andersen

Inlägg av K.Andersen »

Enligt tråden du refererar till verkar många nöjda med den här lösningen så jag kommer lägga in en beställning. Vilken benämning har ett lämpligt filter?
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev:Nu blir jag nyfiken! Vad kan det vara för applikation där man behöver reglera effekt men som inte är relaterat till temperatur?
Kokning av fermenterade drycker såklart:)

Kokpunkten hos en vätska beror på dess sammansättning, om man vill att vätskan ska koka så kan man inte reglera mot temperaturen. Tillsätter man värmeenergi (effekt gånger tid) till en vätska stiger temperaturen tills den nåt kokpunkten, sen omvandlas all tillsatt energi till ånga. Med en fast effekt får man alltså en fast ångbildningshastighet.

Lågfrekvent PWM är väl den metod som fungerar bäst i sammanhanget, värme är trögt så en PWM-period på 2-3 sekunder är inget problem. Ett SSR med nollgenomgångsstyrning som styrs av ett simpelt BASIC-program funkar.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag körde med ovan styrning "typ"

dvs reglerade med 2-5 sekunders mellanrum. Slog på och av en kokplatta på 600w (om jag inte mindes fel) och det funkade bra.

Dvs jag reglerade baserat på temperaturen i kokkärlen samt i vissa fall mätte jag ångans temperatur. Mäter man temperaturen vid ett visst ställe så funkade det bra till min applikation i fråga och höll extremt jämt tempo. Att bara reglera effekten rakt av funkar ju bara om du inte har någon som helst avkylning av ditt kärl och förmodligen fler faktorer? Denna avkylningen kommer ju variera med mängden vätska du har kvar. Jag testade just effektstyrning i början och visst funkar det..... Men bara en stund och man fick konstant ändra effekten ut så jag bytte till en med temperaturgivare istället och det funkade toppen! Jag ställde in min medeleffekt som behövdes och körde resten baserat på temperatur.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danielr112 skrev:Jag ställde in min medeleffekt som behövdes och körde resten baserat på temperatur.
Men vad mätte du temperaturen på då? Ångan? Vätskan som kokar har ju som sagt var en temperatur som enbart beror på dess sammansättning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

jag mätte på ångan ja. Men givetvis hade jag begränsat effekten också så man inte stormkokade i början utan man startade igång det ganska lugnt och försiktigt. Så effekten låg i top på vad man precis behövde. Sedan mätte jag bara ångans temperatur som jag ville ha i toppen.

Om detta är det mest optimala vet jag inte men det funkade mycket bra för mitt syfte och mycket bättre än vad många andra som mätte manuellt för att sedan snurra på en ratt och ställa plattan manuellt :)
Skriv svar