Bygga med senaste PoE standarden 100 Watt per port i bostad
-
Bygga med senaste PoE standarden 100 Watt per port i bostad
Senaste PoE standarden är ju på upp till 100 Watt per port.
Det börjar ju komma en hel del prylar som går att ansluta till PoE.
Skulle det vara möjligt att bygga det mesta för belysning, strömbrytare, ringklocka och hemmabio endast med PoE och bara dra fram 230 volt till ett städuttag i varje rum?
Köket behöver förstås mer elkraft till spis och ugn etc.
Har ni sett bra produkter för belysning hemma med PoE anslutning någonstans?
Det börjar ju komma en hel del prylar som går att ansluta till PoE.
Skulle det vara möjligt att bygga det mesta för belysning, strömbrytare, ringklocka och hemmabio endast med PoE och bara dra fram 230 volt till ett städuttag i varje rum?
Köket behöver förstås mer elkraft till spis och ugn etc.
Har ni sett bra produkter för belysning hemma med PoE anslutning någonstans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Re: Bygga med senaste PoE standarden 100 Watt per port i bos
Jo det skulle nog fungera.. Men det skulle gå till rätt brutala nätaggregat för att driva allt om det blir många portar.
Då kommer man ju alltså behöva typ 140 switchportar för alla lampor och såna grejer? Vad kostar en switch "per port" så att säga? Blir det inte lite väl dyrt?
Jag har ju också lite svårt att se vitsen med kanske ett halvdussin nätverksuttag i ett rum där man bara använder ett för datatrafik och resten bara för POE. Uttagen och kablarna är väl dyrare än vanliga eluttag? Och mobilladdare och såna grejer gissar jag att du kommer få lov att bygga själv.
Det skulle väl vara mer intressant att dra ett vanligt 24 V-nät, om man nu tycker att man vill skippa 230 V. De flesta billaddare till mobiler och laptops idag klarar ju 12-24 V, och med 24 V kan man hålla strömmen nere jämfört med 12 V. Dock är det väl kanske många saker som inte finns i 24 V-version, så man kanske skulle satsa på ett 2x12 V-nät istället. Då kan man ta ut 12 eller 24 V beroende på vilka stift i uttaget man använder. Men så ska det ju avsäkras också, och så lär man väl ändå behöva komma upp i 1,5-kvadrat, så då är ju själva installationen lika dyr som att köra med 230 V.
Jag har ju också lite svårt att se vitsen med kanske ett halvdussin nätverksuttag i ett rum där man bara använder ett för datatrafik och resten bara för POE. Uttagen och kablarna är väl dyrare än vanliga eluttag? Och mobilladdare och såna grejer gissar jag att du kommer få lov att bygga själv.
Det skulle väl vara mer intressant att dra ett vanligt 24 V-nät, om man nu tycker att man vill skippa 230 V. De flesta billaddare till mobiler och laptops idag klarar ju 12-24 V, och med 24 V kan man hålla strömmen nere jämfört med 12 V. Dock är det väl kanske många saker som inte finns i 24 V-version, så man kanske skulle satsa på ett 2x12 V-nät istället. Då kan man ta ut 12 eller 24 V beroende på vilka stift i uttaget man använder. Men så ska det ju avsäkras också, och så lär man väl ändå behöva komma upp i 1,5-kvadrat, så då är ju själva installationen lika dyr som att köra med 230 V.
PoE är ju nice men switcharna har ju begränsningar i effektuttag.
Så även de switchar som har 24 PoE portar där varje port kan leverera X watt har ett totalt effektuttag på kanske max 300W.
Idag tror jag det är max 25W per port enligt standard PoE+ standard. Men det fungerar ju på en hel del grejor, t ex att driva mindre switchar, nätverkskameror och IP telefoner.
Så även de switchar som har 24 PoE portar där varje port kan leverera X watt har ett totalt effektuttag på kanske max 300W.
Idag tror jag det är max 25W per port enligt standard PoE+ standard. Men det fungerar ju på en hel del grejor, t ex att driva mindre switchar, nätverkskameror och IP telefoner.
Ja att köra alla nätverksgrejer på POE kan vara en fördel, eftersom man då enkelt kan köra hela nätverket på en UPS, så det fungerar även vid strömavbrott. Men frågan är om fiberleverantörens grejer kör på UPS hela vägen, det är lite mer tveksamt. Men det är klart, har man fallover till 3G/4G så har man i alla fall internetanslutning.
Har du kollat upp detta eller gissar du?Uttagen och kablarna är väl dyrare än vanliga eluttag?
Jämfört med ett 12V eller 24V system så slipper man 1.5m2 och avsäkring om man ansluter uttagen till en 802.3af/at switch eller injector.
Om det är en vettig switch kan man fjärrstyra portarna för on/off.
Vad gäller beredskapskraft på fiber så finns det garanterat operatörer som inte har det hela vägen, personligen anser jag att det säger en del om hur seriös operatören är.
Om vi lägger gissningarna åt sidan så kan jag nämna att min VDSL-anslutning (Telia) har fungerat utmärkt under ett timslångt avbrott.
De fibernoder jag känner till har UPS eller växelriktare på batteribank (i princip dual-conversion UPS).
Om jag ska ge mig på en gissning så blir det att mobilbaserna storknar innan fibernoderna gör, dessutom är en hel del mobilbaser beroende av fiber för att fungera.
Har jobbat lite med dessa switchar http://whp-aus1.cold.extweb.hp.com/pub/ ... 912175.pdf
Framförallt 5406 och 5412, det går att driva en hel del saker på poe men det blir snabbt effekt av det och det blir många nätaggi chassina om lösningen skall vara redundant (för företagsverksamhet då)
Att köra 24-48 portar a 100W blir nog svårt, vad får man ha för spänning då för att inte få för stora förluster i en CAT kabel ?
idag är det väll 48v och över 50v så är det väll inte längre lågspänning ?
Framförallt 5406 och 5412, det går att driva en hel del saker på poe men det blir snabbt effekt av det och det blir många nätaggi chassina om lösningen skall vara redundant (för företagsverksamhet då)
Att köra 24-48 portar a 100W blir nog svårt, vad får man ha för spänning då för att inte få för stora förluster i en CAT kabel ?
idag är det väll 48v och över 50v så är det väll inte längre lågspänning ?
- anders_bzn
- Kontakt:
Man kan köra 51W med dagens PoE standard 802.3at. Men injektorn är på 60W. Eftersom man håller sig till ~48V på relativt tunna kablar får man en del förluster i kablarna.Peter.S. skrev:PoE är ju nice men switcharna har ju begränsningar i effektuttag.
Grundläggande fråga: Vad ska det vara bra för?
Det är ju väldigt få saker som går på LAN kabel och väldigt många saker som går på vanlig 230V. Att då byta till den minst vanliga standarden är ju lite fel.
Det är ju väldigt få saker som går på LAN kabel och väldigt många saker som går på vanlig 230V. Att då byta till den minst vanliga standarden är ju lite fel.
Det var en fråga, men de nätverksuttag jag sett har varit betydligt dyrare än vanliga eluttag.Johanb skrev:Har du kollat upp detta eller gissar du?Uttagen och kablarna är väl dyrare än vanliga eluttag?
Kollar lite snabbt på Jula, ett enkelt nätverksuttag ELKO där kostar 179, dubbelt 249. Då är det infällda för dosa.
Enkelt vägguttag, 39.90, dubbelt 49.90 (finns ett för 59.90 också).
Nätverkskabel på JULA 4.99 metern. För FK tar de 70 öre metern, men för fas, nolla och jord blir det ju gånger tre, så räkna med 2.10 metern alltså.
Nätverksuttag och nätverkskabel är alltså ungefär dubbelt så dyrt som FK och vanliga eluttag. Visst, man slipper kanske avsäkring (eller den sitter väl rättare sagt i switchen, så var kostar en switch per port?).
En snabbsökning på prisjakt indikerar att man får betala ungefär en hundralapp per POE-port. Men det kanske går att pressa ner lite om man letar. En dvärgbrytare på JULA kostar 39.90.
Jämför du ELKO mot Anslut så är det ju inte konstigt att blir dyrare, ett enklare cat6 dubbeluttag bör man kunna få under 80kr.
Kabeln hos Jula bör man kunna få för 3.55kr/m.
Dyrare visst, men inte så dramatiskt.
Jag har absolut inget emot DC-nät, jag är faktiskt sugen på att bygga eget.
I övrigt håller jag nog med, det blir lite bökigt att ha injectorer/portar till allting.
Kabeln hos Jula bör man kunna få för 3.55kr/m.
Dyrare visst, men inte så dramatiskt.
Jag har absolut inget emot DC-nät, jag är faktiskt sugen på att bygga eget.
I övrigt håller jag nog med, det blir lite bökigt att ha injectorer/portar till allting.
Att vi har 1.5 mm^2 för 10A gruppsäkringar har sina anledningar - en CAT5/6 brukar använda AWG24 vilket motsvarar en area av ca 0.2mm^2 vilket sätter en strömgräns på 6,67 A/mm^2 koppar eller 1.3 Ampere per ledare i Kat5/6 för samma strömtäthet som 1.5 mm^2-kabeln.
vid 70 grader C ligger kopparen på ca 0.21 Ohm/m/mm^2 och per ledare om man skall räkna på spänningsfall...
Det jag läst mig fram i Belkin katalog så verkar man kunna dra 17.3 ampere * 3 belastade ledare på 1.5 mm^2 för 70 graders C ledartemperatur i installationsrör precis bakom innervägg och med isolering mot yttervägg (dvs. röret kyls enbart genom innerväggen) vilket ger värmeavgivning max 15 Watt per meter installerad kabel.
Den andra begränsade faktorn är ledartemperaturen - 70 grader max för PVC-isolering och 90 grader max för PEX-isolering.
Beräkningsmässigt på CAT5/6 skall man nog anta att ledartemperaturen är samma vid samma strömtäthet på kopparen som i 1.5 mm^2 kvadrat installationskabel då kat5/6 är luftigare packat (och bättre isolerande) än motsvarande installationskabel.
En sak till att räkna med om det är längre sträckor CAT-5 är att räckvidden för datakommunikation med samma kvaliteer i ändarna sjunker med ca 0.4% per grad C temperaturhöjning över 20 grader C, så vid 70 graders ledartemperatur (som när man matar objekt i ändan av kabeln mha. PoE med max ström) så har man tappat nästan 20% av sin maximala räckvidd.
---
Själv ser jag ingen självändamål att mata med DC framför AC - tvärt så blir det värre och dyrare då säkringar/kontaktorer/strömbrytare måste utformas helt annorlunda vid användning av DC då man måste försäkra sig att ev. uppkomna ljusbågar vid brytning verkligen släcks inom rimlig tid, vilket det gör per automatik med AC-matning i och med att det pulsar och strömmen är helt noll 100 ggr i sekunden samt med olika polaritet gör att en magnet styr ljusbågen olika vägar beroende på strömriktning och plattar ut ljusbågen till en nivå med så stor yta och kylande verkan att den släcker sig (titta hur en dvärgbrytare är byggd inuti!) - den verkan med utplattning har man inte med DC utan det kan brinna vidare på obestämd tid när ljusbågen väl är etablerad...
Det finns anledning för kontaktorer och säkringar som tar både DC och AC varför tillåten DC-spänning ofta ligger på ca 1/5-del av AC-spänningen.
vid 70 grader C ligger kopparen på ca 0.21 Ohm/m/mm^2 och per ledare om man skall räkna på spänningsfall...
Det jag läst mig fram i Belkin katalog så verkar man kunna dra 17.3 ampere * 3 belastade ledare på 1.5 mm^2 för 70 graders C ledartemperatur i installationsrör precis bakom innervägg och med isolering mot yttervägg (dvs. röret kyls enbart genom innerväggen) vilket ger värmeavgivning max 15 Watt per meter installerad kabel.
Den andra begränsade faktorn är ledartemperaturen - 70 grader max för PVC-isolering och 90 grader max för PEX-isolering.
Beräkningsmässigt på CAT5/6 skall man nog anta att ledartemperaturen är samma vid samma strömtäthet på kopparen som i 1.5 mm^2 kvadrat installationskabel då kat5/6 är luftigare packat (och bättre isolerande) än motsvarande installationskabel.
En sak till att räkna med om det är längre sträckor CAT-5 är att räckvidden för datakommunikation med samma kvaliteer i ändarna sjunker med ca 0.4% per grad C temperaturhöjning över 20 grader C, så vid 70 graders ledartemperatur (som när man matar objekt i ändan av kabeln mha. PoE med max ström) så har man tappat nästan 20% av sin maximala räckvidd.
---
Själv ser jag ingen självändamål att mata med DC framför AC - tvärt så blir det värre och dyrare då säkringar/kontaktorer/strömbrytare måste utformas helt annorlunda vid användning av DC då man måste försäkra sig att ev. uppkomna ljusbågar vid brytning verkligen släcks inom rimlig tid, vilket det gör per automatik med AC-matning i och med att det pulsar och strömmen är helt noll 100 ggr i sekunden samt med olika polaritet gör att en magnet styr ljusbågen olika vägar beroende på strömriktning och plattar ut ljusbågen till en nivå med så stor yta och kylande verkan att den släcker sig (titta hur en dvärgbrytare är byggd inuti!) - den verkan med utplattning har man inte med DC utan det kan brinna vidare på obestämd tid när ljusbågen väl är etablerad...
Det finns anledning för kontaktorer och säkringar som tar både DC och AC varför tillåten DC-spänning ofta ligger på ca 1/5-del av AC-spänningen.
-
Jag ska göra ett litet forskningsprojekt om det är möjligt att bygga ett DC-nät i bostadshus och minska ned antalet 230 volts uttag. Eventuellt med solcell och batteri också.netrunner skrev:Grundläggande fråga: Vad ska det vara bra för?
Privat har jag en Off Grid anläggning i mitt fritidshus som jag byggde med både 24 volt DC och 230 volt AC.
Mina erfarenheter är att alla 24 volts prylar är rätt så kassa, dyra och drar mycket energi. Nu kör jag allt på 230 volt AC och väljer noga ut att varje produkt jag köper ska vara riktigt energisnåla.
Men det utvecklas mycket för PoE för närvarande, LED-belysning kommer på flera håll.
Något som drar en hel del energi är alla laddare och nätaggregat, om de kunde ersättas med med bra prylar kan det vara intressant.
Energin ligger således i en batteribank.
Förbrukaren vill ha 12V eller 24V eller 230V.
Är det då inte bättre att ha ett näta med batteribankens spänning och strömbrytare för den på varje maskin?
Sen få allt du tar in i huset förses med lämplig och effektiv konverterar.
Således bara 1 konverter och den är avstängd när prylen är av.
Lysdioder bör ju gå att ha med någon smart stege av P-MOSFET + extra lysdioder så att man kan gå direkt mot batteri spänningen även om den varierar.
Förbrukaren vill ha 12V eller 24V eller 230V.
Är det då inte bättre att ha ett näta med batteribankens spänning och strömbrytare för den på varje maskin?
Sen få allt du tar in i huset förses med lämplig och effektiv konverterar.
Således bara 1 konverter och den är avstängd när prylen är av.
Lysdioder bör ju gå att ha med någon smart stege av P-MOSFET + extra lysdioder så att man kan gå direkt mot batteri spänningen även om den varierar.
- lillahuset
- Gått bort
Det är väl ingen tillfällighet att telekom kör 48V. Borde innebära att 12V och 24V går bort...