Hur skapa en webbsida på enklast möjliga sätt?
- lillahuset
- Gått bort
Hur skapa en webbsida på enklast möjliga sätt?
En kund har fått för sig att en planerad produkts användarinterface måste kunna ses i en webbläsare.
Det enda som ska visas är fyra flyttal som är beroende av produktens insignaler.
Frågan är alltså hur man på basalast möjliga sätt kan presentera fyra mätvärden i en webbläsare. Själv hade jag hellre använt Jan Almqvists HMI Droid.
Det enda som ska visas är fyra flyttal som är beroende av produktens insignaler.
Frågan är alltså hur man på basalast möjliga sätt kan presentera fyra mätvärden i en webbläsare. Själv hade jag hellre använt Jan Almqvists HMI Droid.
Re: Hur skapa en webbsida på enklast möjliga sätt?
enklast med avseénde på hårdvara eller mjukvara?
ett script i en rasberry pi som hämtar mätvärden och genererar en html sida i dess egen webserver?
ett script i en rasberry pi som hämtar mätvärden och genererar en html sida i dess egen webserver?
- lillahuset
- Gått bort
Det lutar åt att det blir RPi-baserat eller eventuellt något annat med Linux.
En kompis pekade på Javascript men efter att ha kollat runt lite är det nog CGI och C som gäller om jag ska lyckas få till något.
En kompis pekade på Javascript men efter att ha kollat runt lite är det nog CGI och C som gäller om jag ska lyckas få till något.
Att presentera HTML+CSS för en webbsida är ju den enkla biten, det kan man ju i princip lösa med några printf.
Men för att en webbläsare ska kunna se det så behövs ju en tcp/ip-stack, och har man väl fått in en tcp/ip-stack så är det ju i princip redan klart.
Kör du en rPi så är det ju bara att peta in en lämplig webbserver.
Men för att en webbläsare ska kunna se det så behövs ju en tcp/ip-stack, och har man väl fått in en tcp/ip-stack så är det ju i princip redan klart.
Kör du en rPi så är det ju bara att peta in en lämplig webbserver.
- lillahuset
- Gått bort
Att skapa innehållet är den del jag vet minst om. Nu verkar det ju inte så komplicerat när man har läst på lite.
Nej, precis, det handlar ju bara om att skicka en lämplig textsträng, man kan nog t.o.m. lösa det med en printf, men det blir rätt rörigt tror jag:)
Grundläggande HTML och CSS är rätt enkelt. Och man kan ju alltid designa sidan i nåt program och sen kopiera från HTML-filen till sitt C-program om man nu inte har nåt som stödjer filsystem
Grundläggande HTML och CSS är rätt enkelt. Och man kan ju alltid designa sidan i nåt program och sen kopiera från HTML-filen till sitt C-program om man nu inte har nåt som stödjer filsystem
- lillahuset
- Gått bort
Jag siktar på att skapa en riktigt tråkig sida helt utan finesser. 

- lillahuset
- Gått bort
Nja, helst vill jag ju att den fungerar så supportbördan blir minimal. 

Lättast är om du får något att outputa JSON
Sen kan du göra det följande med jQuery
Sen en interval på det med så har du något som uppdaterar sig själv snyggt.
Sen kan du göra det följande med jQuery
Kod: Markera allt
$.ajax({
type:"GET",
url:"/data.json",
success: function(data){
$("#textruta_temp1").text(data['temp1']);
}
})
- Jan Almqvist
Jag måste ju visa ett html-fritt alternativ också. Gjort på under 5 minuter. Hämtar värden via Modbus/TCP.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Så hade jag också velat ha det men kineserna vill ha webbläsare.