Differential to single ended

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tumblebeer

Differential to single ended

Inlägg av Tumblebeer »

Sitter med ett litet problem som jag tycker borde vara enkelt, men som jag inte får ihop riktigt.

Jag har en strömförstärkare, Si8920, som har en differential output. Jag vill läsa denna signal med en ADC på en STM32F4.
Hur löser jag detta? Min första tanke var att bara koppla den negativa outputen till spänningdelare på Vref/2, kanske med en op-amp buffer. Men nu blir jag tveksam på om detta blir bra.

En annan fråga, i databladet läser jag "The output signal at AOP and AON is differential with a nominal gain of 8.1 (Si8920B) or 16.2(Si8920A) and common mode of 1.1 V." Vad innebär common mode of 1.1V här?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Differential to single ended

Inlägg av lillahuset »

Förmodligen att du har två signaler som ligger i motfas runt 1,1V.
Troligen kan du använda en av utsignalerna titt ADCn men det blir bättre om du har en OP kopplad som differentialförstärkare mellan.

Grattis till valet av processor. Vilken STM32F4 handlar det om?
Tumblebeer

Inlägg av Tumblebeer »

Har prototypat med en discovery, med STM32F407. Ska dock göra nästa generation PCB nu, och då ska processorn få flytta över till kortet. Tror jag ska byta till en F405 till det bytet, ska dubbelkolla om jag förlorar nåt jag behöver först bara.

Om de ligger i motfas runt 1.1V, hur går det ihop med att de har en full scale output på 1.62Vpk?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Fullscale VAOP-VAON är 1.62V, samtidigt som medelvärdet av VAOP och VAON, dvs (VAOP+VAON)/2 är 1.1V.
Tumblebeer

Inlägg av Tumblebeer »

1.1V i förhållande till vad?
Känner mig kraftigt korkad just nu, men om det är refererat till jord så skulle det innebära en negativ spänning på ena utgången vid fullt utslag, vilket inte är möjligt då det är single supply. Om det inte är refererat till jord, då betyder den spänningen ingenting...

Vad är dåligt med att bara knyta ena utgången, säg VAON, till 1.65V, borde inte det ge mig en spänning på VAOP på 0-3.3V, refererad till jord? Vad vinner jag egentligen på att dra den genom en inamp?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Där kom ett bra svar från Andax som jag inte hade kunnat leverera utan titt i datablad. :D

Här kom en ny fråga medans jag svarade. Den differentiella signalen är 1,6 (whatever) V runt 1,1V.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tumblebeer, VAOP och VAON är ju de differentiella utgångarna. Om skillnaden mellan dessa är max 1.6V vid full scale, så kan de ju fortfarande ha ett medel på 1.1V, t.ex. VAOP = 1.9V och VAON = 0.3V, och som du ser så är ingen av dem negativ. Även om den differentiella skillnaden är -1.6V så kommer ingen av dem att vara negativ, eftersom VAOP = 0.3V och VAON = 1.9V. Även här är common mode 1.1V relativt jord.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

1.1V, hur går det ihop med att de har en full scale output på 1.62Vpk?
Signalerna är 1.1 ­± 0.81
0.81+0.81 = 1.62 full swing

Swech
Skriv svar