Slirande frekvensratt radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Slirande frekvensratt radio

Inlägg av okhan »

Hej!

Har en fantastiskt fin Grundig Typ 97S där skallinan slirar.
Det är en sån där med "taggar" på åt båda hållen. Den ena sidans taggar saknas nästan helt, medan FM-sidans taggar finns kvar. Dock får den fortfarande inte grepp.
Hur lagar man en sån här ratt? Har en annan grundig med samma problem och jag vet inte hur jag ska kunna lösa detta.

Kanske finns det någon här som fixat detta problem förut? Tacksam för tips och hjälp!

Har spelat in en video på problemet: https://youtu.be/UsOJy_AFtnk
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Slirande frekvensratt radio

Inlägg av SM7CZR »

Vanligt fel på gamla Grundig-apparater av liknande modell.
Att duplexkopplingen slirar beror på att avstämningskondensatorn går för trögt eller sitter fast. Kanske är det redan för sent att rädda kopplingen.
Ju mer du låter den slira, desto mer sliter du upp det som finns kvar av duplexkopplingens friktionsbeläggningar.
Smörj de ställen där det finns ett lager, t.ex. vridkondensatorns axelgenomföring, samt kolla linhjulen där skallinan löper så att de går lätt.
Värm först med en hårtork för att lösa upp gammal torkad smörja så att det går att vrida på axeln. Kan dock vara lite tålamodsprövande...
Använd sedan symaskinolja som smörjmedel och inget annat!
OBS! Ingen olja får komma på skallinan!
okhan

Inlägg av okhan »

Tack för tipsen! Vridkondensatorn rörde på sig (gick runt när jag snurra på den axeln närmast).
Ska smörja in lagren och se om detta hjälper. Är glad om jag åtminstone lyckas rädda beläggningen på FM-sidan.

Låt oss säga att detta inte hjälper...vad kan man göra för lösning då? Finns det reservdelar att få tag på? Funderar på en lösning där man drar en spik eller liknande genom duplexkopplingen så både FM och AM får "hänga" med när man avstämmer för kanaler.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, några sådana reservdelar finns inte. Det är bästföredatum på sånt.
En steloperation enligt din idé funkar inte. Då blir det två vridkondingar som ska flyttas samtidigt och skallinan kommer att slira istället.
Glöm inte: hårtorken först, sen sen olja.
Att det går så lätt som möjligt är A och O

Fler Grundig med liknande problem:
http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1912
Någon hade använt material från en tunn musmatta som friktionsplatta. :bravo:
okhan

Inlägg av okhan »

Fick fäste efter ditt tips med värmepistol och symaskinolja! :bravo:

Ska se om jag kan rädda min andra grundig på samma sätt....kanske får bli en bit musmatta annars!

Tusen tack för tipsen! :)
Skriv svar