Mäta upp/rekonda potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Mäta upp/rekonda potentiometer

Inlägg av Magnus_K »

Hej,

Har några "Helipot Precision Potentiometer":s som jag inte riktigt vet status på. Det tycks vara exakt såna_här.

Hur bekräftar man att potten är frisk?
Jag har testat med en analog multimeter över hela spannet och visst "rycker" det i nålen titt som tätt men hur känsligt brukar det vara? Blir det skillnad med lite belastning?

Ge gärna tips och råd så kanske det kommer ut några till salu till mycket fördelaktigt pris :wink:
Norpan

Re: Mäta upp/rekonda potentiometer

Inlägg av Norpan »

Prova att dra den från ände till ände många gånger för att få bort eventuell oxid på ytan på tråden som släpan går mot.
Det finns medel att ha i men det brukar inte hjälpa nåt nämnvärt, eventuellt att det kan motverka framtida oxidation.
Om det går att få i det i potentiometern, de är ofta hermetiskt tillslutna.
Det är ryckandet i din mätare som är problemet, jämför med volymkontrollen på en gammal radio som skrapar och prasslar när man rör på den.
Tittar du på utsignalen med ett oscilloskop så ser du nog ganska mycket mer ojämnheter i utsignalen.
Men somsagt prova att dra den från ände till ände några gånger, det brukar bli bättre då.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Isopropylalkohol, det använder jag och har lyckats få bort ojämnheter på dom
flesta pottar. Kommer ihåg för länge,länge sedan på transistorradio tiden så var
det popolärt med 5-56 eller liknande med tunna olja, men det visade sig långt senare
att det blev bara värre efter ett tag . Och orsaken till det var att den lilla oljemängd
samlade mycket damm o då skrapade ännu mer.Isopropyl skadar inte plasten
eller banan,den gör rent och sedan blir det torrt,ovh allt skit har svårare att fästa
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för era tips.
Har motionerat potten ganska många gånger och det har blivit lite bättre, men inte tillräckligt bra för att vara en sån här.
Har också gått och funderat på ett isoprop-bad men bestämde mig till slut för att göra ett destruktivt försök i att få isär den och se hur den är byggd.

Locket gick att bända bort och verkar sitta fastspikat (!), se bild. Väl isär så syntes allt välsmort och rent men plockade ur släpskon och släpringen, och rengjorde dessa med iso-sprit. Inte trodde jag att det skulle göra ett skit skillnad men väl ihop igen så var den som ny! Inte ett enda tecken på nålen. Den gick så fint över hela spannet.
Tack för hjälpen! :tumupp:

Ps. Nu kanske det är inte något att sälja men skulle någon verkligen behöva så hör av er så ska vi nog komma överens om något. Har en liten kartong med kanske ett tiotal liggandes. Tror även värden varierade. Ds
DSC_3228.jpg
DSC_3225.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom är ju trådlindade så dom hackar lite även i perfekt skick

dom är ju inte som vanliga kolbanepottar som degeneras med tiden
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nog att man både känner och hör när släpskon går mot lindningen men det blev verkligen stor skillnad efter rengöringen.
Tyckte det var lite speciellt för blecket på släpskon hade räfflor på sig som passade perfekt i lindningen. Den red alltså inte ovanpå lindningen utan gick i tydliga "hack" mellan lindningsvarven.
Kan kanske också vara därför den kan rycka lite, normalt sett. Men innan rengöringen hoppa inte nålen bara medans jag vred utan motståndet kunde kraftigt avvika när jag stannade.

Ja, kanske inget nytt för er men för en annan så är sånt här otroligt fascinerande.
Skriv svar