Strömledande filament fråga.. Resistans..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Strömledande filament fråga.. Resistans..

Inlägg av teljemo »

Testade strömledande filament för ett tag sedan.. Diod mätning gav inget utslag så jag la ner det.. Men efter att frågan dök upp på en 3d skrivar sida på Facebook tänkte jag på att jag borde testa att köra en ström igenom på riktigt..

Med en ca 10cm kort stump tänkte de jag en diod.. Som i normala fall brukar leva mellan 3-3.2v..
Men nu körde jag 15v genom filamemtet.. Dioden tände precis..

Vad är det.. Är det. Amperen som äts upp av filamentet?.. Jag är van att använda motstånd för att sänka spänning.. Men vad är det som händer här?
svanted

Re: Strömledande filament fråga.. Resistans..

Inlägg av svanted »

mät resistansen genom filamentet, det motsvarar en resistor på x antal ohm.
jockwe

Inlägg av jockwe »

Troligtvis så har filamentet rätt dålig ledningsförmåga och motståndet genom den är rätt högt. Så ju kortare bit filament du använder desto lägre resistans och mer kräm till lysdioden. Du borde ju kunna mäta resistansen direkt med en multimeter med.

Kort sagt fungerar det som ett motstånd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad är det för "filament"? Ordet betyder ju i princip "glödtråd", och är det en tråd så är det ju en ren resistans. Men jag gissar att det är så kallad LED-filament som du menar.

Enligt Wikipedia så består LED-filament av en massa seriekopplade lysdioder, då är det klart att spänningen är betydligt högre.
https://en.wikipedia.org/wiki/LED_filament
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag misstänker att det är plasttråd till en 3D-skrivare, brukar kallas filament av nån outgrundlig anledning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja 3D-skrivarfilament. Om man tar t.ex ledande grafén-filament från Blackmagic3D, så är resistiviteten 0,6 Ωcm.
Är det en 3mm-tråd blir det ca 8,5 Ω per cm, så en 10cm-bit blir 85 Ω.
Är det en 1,75mm-tråd blir det ca 25 Ω per cm, så en 10cm-bit blir 250Ω.
Fast det borde lysa redan vid 5V.
Vad är det för märke på tråden du har?
thebolt

Inlägg av thebolt »

Nerre skrev:Vad är det för "filament"? Ordet betyder ju i princip "glödtråd"
Filament (på svenska) betyder "tun tråd" generellt, inte bara i betydelsen glödtråd (i lampa).. I botanik kan det också stå för ståndarstäng.

På engelska har du "filament" med ett antal betydelser, men grunden där är också "a single thread or thin threadlike object". Sen specificerar iaf Merriam-Webster det till ett par tillämpningar, glödtråd är en, en tun tråd av celler en annan.

Att då använda "filament" för det man matar en FDM-printer med är ju inte helt bortkommet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

teljemo: "Amperen som äts upp av filamentet?"

Nej. Strömmen genom filamentet är lika hela vägen men då filamentet är ett motstånd vars värde beror på tjocklek, längd osv. är det tydligen ett högt motstånd varför strömmen blir låg.

Nerre: Filament syftar på en relativt fin trådstruktur eller fiber, som är mycket tunn i sitt sammanhang. (saxat från Wikipedia).
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ja det är till 3d skrivare.. Vet ej märke.. Det är ett test filamentet från reprappro.me jag fick.. Ska kolla med han vilken leverantör det är..

Ja ska experimentera lite mera med detta..
svanted

Inlägg av svanted »

printa glödtråd till en lampa :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

thebolt skrev:Att då använda "filament" för det man matar en FDM-printer med är ju inte helt bortkommet.
Det är möjligt, men samtidigt så är det ju inte så särskilt troligt att folk i gemen förstår att det är det man menar när ordet används i princip utan sammanhang. Det har ju här på forumet t.ex. diskuterats glödlampor med filament.
Skriv svar