Koppla in kylskåp i grenuttag
Koppla in kylskåp i grenuttag
Hej,
Köpte nytt kylskåp och insåg att sladden inte når till uttaget i köket. Manualen vill inte att jag ska koppla kylen i en förlängningssladd, men specificerar inga detaljer som förklarar varför.
Jag är väldigt okunnig vad gäller elektronik. Vad för risker innebär det att koppla kylen i ett grenuttag? Endast kylen kommer vara inkopplad så den används alltså bara som en förläningning. Vad finns det för alternativa lösningar på problemet?
Har försökt googla lite men hittar bara frågor som gäller mer avancerade elektronikproblem som inte riktigt är applicerbara i min sits.
Tack för alla svar!
Köpte nytt kylskåp och insåg att sladden inte når till uttaget i köket. Manualen vill inte att jag ska koppla kylen i en förlängningssladd, men specificerar inga detaljer som förklarar varför.
Jag är väldigt okunnig vad gäller elektronik. Vad för risker innebär det att koppla kylen i ett grenuttag? Endast kylen kommer vara inkopplad så den används alltså bara som en förläningning. Vad finns det för alternativa lösningar på problemet?
Har försökt googla lite men hittar bara frågor som gäller mer avancerade elektronikproblem som inte riktigt är applicerbara i min sits.
Tack för alla svar!
- SeniorLemuren
Re: Koppla in kylskåp i grenuttag
Jag skulle tänka mig att eftersom det är garanti på kylskåpet så vill man gardera sig för att ingen stollig hemmapulare kopplar in en 100 meter skarvsladd till skåpet som då på grund av spänningsfall, skadas. Kopplas skåpet in direkt med sin matningskabel i ett befintligt vägguttag så är det mest troligt att installationen är gjord av behörig elektriker och allt funkar som det skall.
Så vad du skall göra är att ta kontakt med en installationsfirma som anbringar ett uttag till ditt kylskåp på en plats så att kabeln till kylskåpet når fram, alternativt flytta kylskåpet till befintligt uttag.
Edit: Svaret på din fråga om vad det är för risker är, att om något går fel så är det du som står ansvarig om något händer.
Så vad du skall göra är att ta kontakt med en installationsfirma som anbringar ett uttag till ditt kylskåp på en plats så att kabeln till kylskåpet når fram, alternativt flytta kylskåpet till befintligt uttag.

Edit: Svaret på din fråga om vad det är för risker är, att om något går fel så är det du som står ansvarig om något händer.
Senior har till stor del rätt - men det skadar inte på något vis att ha en förlängning på ett par meter. Jag hade ju vald typen med hona (inte dosa) i ena ändan och såklart hane i andra ändan, alltså en ren förlängningssladd.
Jag hade nog också funderat på att på något vis låsa ihop själva "skarven", kanske med buntband eller liknande.
Jag hade nog också funderat på att på något vis låsa ihop själva "skarven", kanske med buntband eller liknande.
- SeniorLemuren
Ja visst, inga problem med en kort skarvsladd. Jag har emellertid svårt att föreställa mig att TS tänker lägga en lös skarvsladd på golvet fram till skåpet, jag misstänker att "skarsladden" installeras som en fast förlagd kabel bakom spisar diskbänkar m.m. och det är både olagligt och farligt ur säkerhetssynpunkt.
Tack för svaren!
Så här ser det ut just nu
Grenen ligger alltså ovanpå kylskåpet och är inte i kontakt med något vad jag vet skulle kunna vara skadligt
Så här ser det ut just nu
Grenen ligger alltså ovanpå kylskåpet och är inte i kontakt med något vad jag vet skulle kunna vara skadligt
- SeniorLemuren
Det är en chansning. Det kan ju hända att någon ansluter fler apparater till grenuttaget av misstag. T.ex, vattenkokaren, brödrost, mixer m.m. Då kan belastningen på grenuttaget bli för stor just när kylskåpet skall starta om någon annan förbrukare är inkopplad samtidigt (om den sitter i grenuttaget.) Ska du ansluta kylskåpet till vägguttaget så skall du ha en helt egen skarvsladd utan grenuttag och utan brytare, då kan det inte ske några misstag. Gör du dessutom som Icecap föreslår, drar ihop skarven med ett buntband, ja då är du på rätt sida staketet. 

- prototypen
Nu råkar det sitta en vattenkokare i vägguttaget så det kan väl inte bli så mycket värre om den ansluts i sladdosan....
Men som föreslaget, skaffa en ren förlängningssladd och lev lyckligt.
Protte
Men som föreslaget, skaffa en ren förlängningssladd och lev lyckligt.
Protte
Jag reagerar mest på hans bild där skarvsladden är lindat som en perfekt spole
vilket kan kan orsaka spänningsfall och en del värmeutveckling vid högre belastning.
Kablarna skall vara så raka som möjligt eller så stora slingor som möjligt
vilket kan kan orsaka spänningsfall och en del värmeutveckling vid högre belastning.
Kablarna skall vara så raka som möjligt eller så stora slingor som möjligt
Tack igen för nya svar! 
Jag har nu knutit upp sladden efter Breflabbs kommentar!
När ni säger att jag ska dra ihop skarven med ett buntband, menar ni då bara för att göra sladdmängden mer kompakt eller ska jag fästa den nånstans?
Får även ta och springa förbi clas ohlson för en förlängningssladd

Jag har nu knutit upp sladden efter Breflabbs kommentar!

När ni säger att jag ska dra ihop skarven med ett buntband, menar ni då bara för att göra sladdmängden mer kompakt eller ska jag fästa den nånstans?
Får även ta och springa förbi clas ohlson för en förlängningssladd
Nja, den stora faran ligger nog i att någon slår av brytaren för att stänga någon annan apparat och inte tänker på
att även kylen är ansluten där, med förstörda matvaror som följd...
att även kylen är ansluten där, med förstörda matvaror som följd...
Jag skulle nog (till att börja med) köpt ett grenuttag med så kort sladd som möjligt (det verkar ju bara saknas 20-30 cm, men jag tror det är svårt att hitta kortare än en meter) och hängt ner bakom kylen. Då syns inte själv grenuttaget utan det ser ut som om kylens sladd kommer upp bakom kylen och det är ingen risk för att nån använder grenuttaget till nåt annat eller missförstår vad det är till för. Sladden som hör till kylen skulle jag hänga upp med buntband där bakom så den inte hamnar på golvet och riskerar att klämmas.
Det ska såklart vara ett grenuttag utan strömbrytare och med så få uttag som möjligt (men det är svårt att hitta färre än tre uttag tror jag).
Men det bästa vore ju att låta elektrikern sätta upp ett uttag där det ska vara: Bakom kylen.
Ledningen som går till uttaget kommer ju den vägen så det är ju väldigt enkelt att fixa. Man kan lossa kabeln från det befintliga uttaget och använda den biten kabel till att gå ut mitt bakom kylen. Där sätter man ett nytt uttag och från det skarvar man vidare en ny kabel upp till gamla uttaget (man går rakt ut tillbaka till hörnet och upp där gamla kabeln gick).
Det ska såklart vara ett grenuttag utan strömbrytare och med så få uttag som möjligt (men det är svårt att hitta färre än tre uttag tror jag).
Men det bästa vore ju att låta elektrikern sätta upp ett uttag där det ska vara: Bakom kylen.
Ledningen som går till uttaget kommer ju den vägen så det är ju väldigt enkelt att fixa. Man kan lossa kabeln från det befintliga uttaget och använda den biten kabel till att gå ut mitt bakom kylen. Där sätter man ett nytt uttag och från det skarvar man vidare en ny kabel upp till gamla uttaget (man går rakt ut tillbaka till hörnet och upp där gamla kabeln gick).
Eluttag får inte sitta bakom kylen enligt dagens regler. I övrigt håller jag med Nerre.
Breflabb har uppenbarligen ingen aning om hur en spole funkar. Bortse helt från det inlägget.
Breflabb har uppenbarligen ingen aning om hur en spole funkar. Bortse helt från det inlägget.
Jäkligt kort sladd verkar det ha, när man ser på bilden, om den verkligen inte når dit. Hur några dm saknas? Kanske nån auktoriserad kunde byta ut den mot en liiiitet längre, MEN hur går det med garantin då?
normala kylskåp har höga startströmmar och får dom inte ström nog så funkar dom inte, så jag förstå varför dom säger att det inte ska vara förlångningssladdar
men en kort en är helt ok
men en kort en är helt ok
Men 3 m 1,5-kvadrat skarvsladd ger väl inte värre spänningsfall än 3 m extra 1,5-kvadrat FK i väggen?