Fråga om tillbehör till liten svarv.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Fråga om tillbehör till liten svarv.

Inlägg av ncc1701d »

Det dräller ju av tillbehör till de sk minsvarvarna 7x10 på ebay och andra siter.
De tillbehören, passar de på en lite större bänksvarv? Som min som är 210x400 ~(9x16)

Jag tänker då mest på 4jaw chuckar, 80,100,120,150mm , steady och follow rests, quickchange toolposts osv.. eller måste jag tänka på dubbhöjd och såna saker som jag
inte kan så mycket om än?
jihe
Inlägg: 2437
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fråga om tillbehör till liten svarv.

Inlägg av jihe »

Chuckarna går sannolikt att använda, men med köpt eller hemgjord adapterplatta. Det behöver man ha till 7x-maskinerna också så fort man avviker från 80 mm-chuckar med 55 mm-registerfläns. Har du fläns där man skruvar fast chucken med skruvar i en cirkel är det lätt att göra adaptern. Har du gängad chuck är det en smula mer jobb, men inte svårt. Har du snabbfäste för chucken tror jag det är rätt svårt, eftersom de brukar lokalisera både på en kona och ett plan samtidigt.

Edit: kollade nu på din maskin hos Automatic. Den har 100 mm-fläns. Jag skulle gissa att den har 72 mm-registerfläns och att de 100 mm-chuckar som säljs till 7x-svarvarna passar direkt utan adapterplattan som man behöver på en 7x.

Stöddockorna kommer du inte kunna använda.

Verktygsfästen som är gjorda för en 7x vill du inte ha, de är små och saknar flexibilitet. Jag kör med AXA, som är mer till för en maskin i din storlek, på min 7x.

I övrigt är det morsekona 3 i spindeln och morsekona 2 i dubbdockan på en 7x, och det kanske du har på din maskin också?
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Re: Fråga om tillbehör till liten svarv.

Inlägg av ncc1701d »

Är det typs såna här du menar? :
http://www.ebay.co.uk/itm/BOSTAR-AXA-Si ... SwFnFV~Ut~

Nåt speciellt jag behöver tänka på vid inköp av ett axa system?

Ja det är mk3 i spindeln och mk2 i dockan.
jihe
Inlägg: 2437
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fråga om tillbehör till liten svarv.

Inlägg av jihe »

Det finns två typer. Den billigare låser med en kolv som trycker ut verktygshållaren. De lite dyrare låser med en kil som drar in hållaren.

Här är en av kiltypen:
http://www.ebay.com/itm/WEDGE-TYPE-QUIC ... Sw4SlV8KSM

Kolvfästena funkar, men de repeterar inte verktygspositionen alls lika bra som kilfästena. Jag tyckte det var tillräckligt viktigt för att byta från kolv till kil.

Köp många hållare, man kan aldrig ha för många! Jag har nog 15 vid det här laget tror jag.

Du behöver mäta på maskinen att AXA funkar så att höjden går att justera in. En typisk AXA-hållare har 11 mm metall under svarvstålet, så det är så nära du kommer komma din toppslid som minst. Verktygstjockleken kan vara upp till 14 mm i en vanlig hållare, så det betyder att det behöver vara minst 25 mm från toppslidens topp till spindelcentrum för att det skall passa bra.

Skruven för montering av fäste på toppslid behöver du sannolikt svarva om eller göra ny. Den som följer med är M14 vill jag minnas, och du har säkert M10 eller M12 i din toppslid. Men det är ju bara att svarva ner ena änden och gänga.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fråga om tillbehör till liten svarv.

Inlägg av tecno »

http://www.jebergstrom.se/index.php/pro ... vaxelfaste

Finns ju en modern variant av Blomqvist fäste på nära håll och anständigt pris.
Skriv svar