Kommentarer på mina första stapplande steg i Eagle
Re: Kommentarer på mina första stapplande steg i Eagle
Jag kommenterade den föregående versionen.
Edit: Attans pinne 2 på U2 var inte inkopplad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är lätt att man placerar ut komponenter och därefter inte flyttar dem utan
försöker dra ledare på alla möjliga konstiga sätt..... var inte rädd för att flytta runt komponenterna.
ex. R14 skulle behöva sitta parallellt med R11
rotera R8 180°
Swech
försöker dra ledare på alla möjliga konstiga sätt..... var inte rädd för att flytta runt komponenterna.
ex. R14 skulle behöva sitta parallellt med R11
rotera R8 180°
Swech
- prototypen
Japp, man kan hålla på hur länge som helst, man kan sitta och titta i två timmar och så ser man DÄR kan man snygga till.
En layout blir aldrig färdig, bara färdigare.
Jag vet, har hållit på med detta i mer än 40 år men har nu kommit till det stadie att jag beställer som förra gången utan att ändra i layouten.
Protte
En layout blir aldrig färdig, bara färdigare.
Jag vet, har hållit på med detta i mer än 40 år men har nu kommit till det stadie att jag beställer som förra gången utan att ändra i layouten.
Protte
Tänk också på att det kan vara svårt att löda komponenter (t.ex. skruvplintarna) direkt mot jordplanet eftersom det kyler. Jag brukar köra med "thermals" tror jag det kallas i DipTrace.
För övrigt finns lite städjobb kvar, men som första jobb får det vara lite "skönhetsfel", värre är att dessa skönhetsfel kan orsaka problem i vissa designer, huruvida detta är aktuellt i din design har jag inte kollat djupare på.
För övrigt finns lite städjobb kvar, men som första jobb får det vara lite "skönhetsfel", värre är att dessa skönhetsfel kan orsaka problem i vissa designer, huruvida detta är aktuellt i din design har jag inte kollat djupare på.
R8 ska vändas eller ännu bättre flyttas lite till höger, då kan hela spåret som varvar runt anslutas till R1.
I det hela tagit är det så många fel, man ser alldeles för tydligt att det är använd autorouting.
Komponenter är placerat för nära varandra (t.ex. R2 & R7), C6 ska vändas.
Då det anges att det rör sig om RF är hela designen fel till att börja med, det ska tas hand om induktanser, skärmning osv. vilket det inte gör.
I det hela tagit är det så många fel, man ser alldeles för tydligt att det är använd autorouting.
Komponenter är placerat för nära varandra (t.ex. R2 & R7), C6 ska vändas.
Då det anges att det rör sig om RF är hela designen fel till att börja med, det ska tas hand om induktanser, skärmning osv. vilket det inte gör.
När jag började med eagle (och PCB-design över huvud taget) så försökte jag använd autoroutern till allt, sen blev det så att man autoroutade, gjorde ripup, routade det "viktiga" manuellt och sen autoroutade, sen när man var mer erfaren så lade man till ett extra steg där man gjorde ripup på valda ledare och "fixade det autoroutern gjorde dåligt", men ju längre man håller på desto mindre använder i alla fall jag autoroutern, man behöver inte bli så jätteskicklig innan man gör ett bättre jobb själv.mankan skrev:Då ska vi se, tackar för alla förslag.
Jordplan: ja.
Zickzack: Jag låter autoroutern göra jobbet. Jag väljer nåt som jag tycker ser "bra" ut.
Det svåraste med PCB-design upplever jag är att få en känsla för hur komponenterna ska placeras på kortet för att underlätta routning, det kan räcka med små små ändringar för att ett kort som är rena katastrofen av krångelledningar blir snyggt och lättroutat..
Tack för tipsen, att våga flytta komponenterna var nog det bästa.
@Icecap och RF: Det är HF upp till 30MHz i det här fallet. Kortet kommer skärmas av, visst egentligen kanske man skulle lämnat spänningsregulatorn utanför. Hmm, skulle det bli bättre om jag skjuter in en jordremsa (som man kan löda en skärm på för den övre delen) horisontellt mitt på kortet och flytta ALC pinnen till nedre delen och ta de fyra ledarna i mellan övre och undre delen i vior?
Tar gärna emot lästips angående RF design.
Så här ser kortet ut nu:
@Icecap och RF: Det är HF upp till 30MHz i det här fallet. Kortet kommer skärmas av, visst egentligen kanske man skulle lämnat spänningsregulatorn utanför. Hmm, skulle det bli bättre om jag skjuter in en jordremsa (som man kan löda en skärm på för den övre delen) horisontellt mitt på kortet och flytta ALC pinnen till nedre delen och ta de fyra ledarna i mellan övre och undre delen i vior?
Tar gärna emot lästips angående RF design.
Så här ser kortet ut nu:
Om det är RF-frekvenser så skall hela ena kortsidan vara en obruten jordplan (inga slitsar) under dom delar som bär högfrekvensen och alla jordade komponenter jordas ned i detta (undantag från detta kan accepteras men då skall man ha ide varför man gör dessa som tex. att en spoles/toroids lindingsvarv ligger dikt an mot kortet och koppar sig kapacitivt mot jordplanet och egenskaperna ändras för mycket etc.)
vad som händer är att det bildas virtuella returledare under alla högfrekvensbärande delar i kretsledarplanet och man får bättre impedanskontroll och mindre läckage ut i luften
Nästa det som ske inte är så viktigt på 30 MHz men viktigare ju högre frekvens är också impedanskontroll på ledarna - typ 50 Ohms microstrip etc.
vad som händer är att det bildas virtuella returledare under alla högfrekvensbärande delar i kretsledarplanet och man får bättre impedanskontroll och mindre läckage ut i luften
Nästa det som ske inte är så viktigt på 30 MHz men viktigare ju högre frekvens är också impedanskontroll på ledarna - typ 50 Ohms microstrip etc.
Några tips.
Ledarna till IC'n prickar inte paddarna. Det ger konstig isolation med mera.
Om du drar om ledarna men du börjar i andra änden så centrerar den på padden.
Det spela alltså roll vilken ända av den oroutade ledaren du klickar på.
Sedan funderade jag en del på varför du drar ledarna så nära hålen på vissa ställen, trots att det finns utrymme.
Jag tror att det är för att du inte minskat "gridspace" så dom "snappar" på ställen du egentligen inte vill.
Sista grejen är att du bör försöka terminera ledarna i hål så långt det går.
På flera ställen splittar du ledaren precis innan ett hål vilket jag tycker är fel. (exempelvis C1,D1,C11)
Jag tycker även att du har för hög prioritet på korta ledare gentemot isolation (ledarna run U2 exempelvis).
Det är nog inget tillverkningsföretag som kan producera kortet som det ser ut nu. Det är för lite avstånd mellan vissa ledare och paddar.
Ledarna till IC'n prickar inte paddarna. Det ger konstig isolation med mera.
Om du drar om ledarna men du börjar i andra änden så centrerar den på padden.
Det spela alltså roll vilken ända av den oroutade ledaren du klickar på.
Sedan funderade jag en del på varför du drar ledarna så nära hålen på vissa ställen, trots att det finns utrymme.
Jag tror att det är för att du inte minskat "gridspace" så dom "snappar" på ställen du egentligen inte vill.
Sista grejen är att du bör försöka terminera ledarna i hål så långt det går.
På flera ställen splittar du ledaren precis innan ett hål vilket jag tycker är fel. (exempelvis C1,D1,C11)
Jag tycker även att du har för hög prioritet på korta ledare gentemot isolation (ledarna run U2 exempelvis).
Det är nog inget tillverkningsföretag som kan producera kortet som det ser ut nu. Det är för lite avstånd mellan vissa ledare och paddar.
Har du kört en DRC med passande värden?
Man blir aldrig färdig med att justera ledare och placering av komponenter 
Efter ca 15 år med Eagle, så har jag svårt att byta
Kommentarer på den senaste versionen:
Ledare startar inte mitt på komponenternas anslutningar
För litet avstånd mellan ledarna under U2
Onödiga krökar på ledarbanorna
Bättre att dela ledare i de hålmonterade komponenternas anslutningar
Kolla vilka krav den mönsterkortstillverkaren du kommer anlita har angående ledaravstånd.
Lycka till
/// Marcus

Efter ca 15 år med Eagle, så har jag svårt att byta

Kommentarer på den senaste versionen:
Ledare startar inte mitt på komponenternas anslutningar
För litet avstånd mellan ledarna under U2
Onödiga krökar på ledarbanorna
Bättre att dela ledare i de hålmonterade komponenternas anslutningar
Kolla vilka krav den mönsterkortstillverkaren du kommer anlita har angående ledaravstånd.
Lycka till
/// Marcus
Återigen, tack alla.
Nu har jag ställt in 0,5mm "clearance" på min nätklass, ledningsbredd 16mil. Verkar det vettigt?
DRC, japp med OSH parks. Den klagar på "clearance" för Q1 och vid D1. Q1 verkar vara pad-designen i sig men D1 begriper jag inte. Se röda småstreck.
Några frågor:
Ben 5 på U1, dumt?
Ledningen mellan R1 och R8, den går dra genom R6 men det ser trångt ut men det verkar ok. Råd?
Fixade ett par trånga ställen:
Nu har jag ställt in 0,5mm "clearance" på min nätklass, ledningsbredd 16mil. Verkar det vettigt?
DRC, japp med OSH parks. Den klagar på "clearance" för Q1 och vid D1. Q1 verkar vara pad-designen i sig men D1 begriper jag inte. Se röda småstreck.
Några frågor:
Ben 5 på U1, dumt?
Ledningen mellan R1 och R8, den går dra genom R6 men det ser trångt ut men det verkar ok. Råd?
Fixade ett par trånga ställen:
Ledaren R20, R21 & C1 kan justeras.
R1 - R8: Kanske dra den på sekundärsidan?
Annars är jag lite anti mot ledare som inte är 0°, 45°, etc. Men det kan kanske bara är jag....
Annars börjar det att arta sig.
/// Marcus
R1 - R8: Kanske dra den på sekundärsidan?
Annars är jag lite anti mot ledare som inte är 0°, 45°, etc. Men det kan kanske bara är jag....

Annars börjar det att arta sig.
/// Marcus
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vet inte om det nämnts tidigare men en sak som jag ofta klantar mig med är fysisk/mekanisk interferens.
Osäker på om det kommer bli något problem på ditt kort men kolla tex över:
Osäker på om det kommer bli något problem på ditt kort men kolla tex över:
- - Matningen (tror jag att det är), strax under C10. Ska du i och ur med kontaktdon där så kan det bli trångt mellan en elektrolyt och en trissa.
- Pottarna du valt, har dessa verkligen justerskruven på toppen, och inte på sidan?
- 3P/2P stiftlisterna, vad kommer du använda för kontaktdon? C6 och C1 gör att inte vilka don som helst får plats.
- Monteringshålen, klarar sig diametern på skruvhuvudet?
- Ska kortet stackas eller monteras med distanser, kommer det bli ett problem om distanserna placeras på komponentsidan?