Linuxkommandot "hwclock" misslyckas nån gång emellanåt. Rätt störande, för det verkar ju fungera, men aningen instabilt.
hwclock: Cannot access the Hardware Clock via any known method.
hwclock: Use the --debug option to see the details of our search for an access method.
Målsystemet är en Aria G25 :
http://www.acmesystems.it/aria
Atmel AT91SAM9G25, och RTCn är inbyggd.
Problemet dyker upp både med den kärna italienarna byggt, och med den egenkomponerade.
Nån som sett nåt liknande problem, och kommit på nåt som gör avläsningen av hårdvarutiden mer stabilt?
hwclock, misslyckas ibland
- lillahuset
- Gått bort
Re: hwclock, misslyckas ibland
Jag har sett problemet men minns inte detaljerna, det var ~15 år sedan. Min gissning är att det är ett drivrutin-problem.
Kan du inte bara läsa om tills du får en OK läsning? Jag har för mig att det var så vi löste problemet. Och jag har för mig att det var en Atmel ARM9 men jag är inte säker.
Kan du inte bara läsa om tills du får en OK läsning? Jag har för mig att det var så vi löste problemet. Och jag har för mig att det var en Atmel ARM9 men jag är inte säker.
Jo, det är ungefär så det är "löst" här också. Fult, men åtminstone en väg runt problemet.
- lillahuset
- Gått bort
Jag har sett det, men det löste sig vid OS-uppdatering, tror det var uppdatering från uråldrig debian till RHEL4, så det var ett tag sedan.