Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.
Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.
210 grader är nog ganska högt för pla. kolla vad tillverkaren specar. prova själv med att köra på 200,190,180 tex och se skillnaden. för hög temp och plasten börjar ryka 

Kan vara värt att kolla så hotend kylningen fungerar som den ska, just att plastmatningen strular efter ett tag kan bero på att heatbreaken inte får tillräckligt med kylning så plasten smälter för tidigt och fastnar.
Jag brukar köra med 190C för pla, funkar bäst för mig med alla plast tillverkare som jag har testat.
Tack för tips och kommentarer. Skall testa lite olika temperaturer. Och har precis sett att centrifugalfläkten inte sitter fast ordentligt och lutar lite åt ena sidan. Har inte bedömt än om det påverkar luftflödet eller inte.
Problemet är isolerat till den rullen med grön PLA.
Har kört nästan 10 timmar felfritt med andra rullar, och då även den andra Plastech rullen som är transparent.
Provade precis med den gröna igen, men den matar inte ens fram ordentligt. Osäker på om det är matarhjulet som slirar eller om själva filamentet som fastnar i slangen... hackar lite och fastnar halvvägs.
Har kört nästan 10 timmar felfritt med andra rullar, och då även den andra Plastech rullen som är transparent.
Provade precis med den gröna igen, men den matar inte ens fram ordentligt. Osäker på om det är matarhjulet som slirar eller om själva filamentet som fastnar i slangen... hackar lite och fastnar halvvägs.
Ni hade nog rätt hela tiden. provade med en annan rulle nu som jag inte använt tidigare och även den började strula. Det slutade med att filamentet nu sitter helt fast i printhuvudet. Så ja, det har nog smält och fastnat plast en bit upp... som ett resultat av att jag i brist på bättre vetande kört på för hög temperatur (varför det nu är 210 grader som default värde?!) och bristande kylning pga av en fläkt som inte satt riktigt på plats.
Så, nu är den stora frågan hur man enklast får bort all plast? Såg något tips om att lägga valda delar i en ugn på 225 grader och peta med tunn ståltråd i nozzeln med värme på osv.
Så, nu är den stora frågan hur man enklast får bort all plast? Såg något tips om att lägga valda delar i en ugn på 225 grader och peta med tunn ståltråd i nozzeln med värme på osv.
210 grader är väl inget konstigt att köra PLA på? Har kört många kilo på den temperaturen... (dock inte på K8400)
Instämmer med föregående talare. Även jag kör PLA på 210 grader med gott resultat.
Har en E3D v5 hotend och har kalibrerat min termistor mot en av mina kalibrerade termometrar.
Har en E3D v5 hotend och har kalibrerat min termistor mot en av mina kalibrerade termometrar.
Jag kalibrerade om min k8400. Termistorfunktionen som användes (i min) var helt felaktig. Ursprunglig inställning på 210 gav betydligt högre temp. Därav så skriver de flesta med k8400 ut PLA med 180-190 grader. Det är i verkligheten ca 210....
Än värre är det med abs. Maskinen orkade inte höja tempen till "250", slutade med bränt munstycke. Inte konstigt i verkligheten var det typ 280.
Min termistor var korrekt monterad så det berodde på fel kalibrering från velleman. Rätt dåligt. Det fanns en tråd om detta i vellemanforumet i början då andra påpekade detta faktum, men, velleman hävdade envist att inget var fel.
Än värre är det med abs. Maskinen orkade inte höja tempen till "250", slutade med bränt munstycke. Inte konstigt i verkligheten var det typ 280.
Min termistor var korrekt monterad så det berodde på fel kalibrering från velleman. Rätt dåligt. Det fanns en tråd om detta i vellemanforumet i början då andra påpekade detta faktum, men, velleman hävdade envist att inget var fel.
En av första saker jag gör med alla 3d skrivare är kalibrera temperatur och steg per mm, om de 2 är rätt inställd då allt annat kommer funka hur brå som helst.
Jag funderar över en annan sak, när det gäller K8n00.
Är byggytan hårdkodad?
Det förfaller väldigt svårt få dem, både K8200 och K8400, att kliva utanför sina sagda parametrar.
Är byggytan hårdkodad?
Det förfaller väldigt svårt få dem, både K8200 och K8400, att kliva utanför sina sagda parametrar.
Lyckades med mycket möda och ett antal svordomar få loss filamentet som satt fast.
Har efter det gjord en lycka utskrift med en rulle som jag vet fungerar, så inget större stopp som det verkar. Däremot kan det ju vara skit kvar som gör att vissa filament fastnar kanske?
Ni som har kalibrerat temperaturen - finns det någon instruktion?
Har efter det gjord en lycka utskrift med en rulle som jag vet fungerar, så inget större stopp som det verkar. Däremot kan det ju vara skit kvar som gör att vissa filament fastnar kanske?
Ni som har kalibrerat temperaturen - finns det någon instruktion?
Det blev för mycket strul med att flytta från K8400 så det blev dubbla huvuden på K8200.
Så nu bygger jag ihop min Vertex igen...
Och när jag kom till matningen för filament blev det lite hicka.
Det är en avfasning på den inre plastbiten, som används på K8203.
På K8400 blir det märkligt om man låter den vara som den är, man kan inte dra åt bultarna på ett bra vis som det är.
Så jag plockade fram två tunnare M5-muttrar och lade emellan.
Mycket bättre! Muttern till höger är inte ännu inpetad på plats.
Visst ja... [tillägg i efterhand] ...jag tycker det känns bra att borra upp hålet för slangfästet till 7.5mm - då kommer bultdelen ner bättre och allt sitter lite stabilare.
Så nu bygger jag ihop min Vertex igen...

Och när jag kom till matningen för filament blev det lite hicka.
Det är en avfasning på den inre plastbiten, som används på K8203.
På K8400 blir det märkligt om man låter den vara som den är, man kan inte dra åt bultarna på ett bra vis som det är.
Så jag plockade fram två tunnare M5-muttrar och lade emellan.
Mycket bättre! Muttern till höger är inte ännu inpetad på plats.
Visst ja... [tillägg i efterhand] ...jag tycker det känns bra att borra upp hålet för slangfästet till 7.5mm - då kommer bultdelen ner bättre och allt sitter lite stabilare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan någon bibringa mig inställningarna i Vertex Repetier?
Främst flikarna Printer, Extruder och Printer Shape.
Mottages tacksamt.
Främst flikarna Printer, Extruder och Printer Shape.
Mottages tacksamt.

Det förljer med settings-filer när man laddar ner Repetier
http://www.vertex3dprinter.eu/support/downloads
Plockade ut dem från installern en gång förut (för jag har mac), så bifogar dem även här om någon behöver dem!

http://www.vertex3dprinter.eu/support/downloads
Plockade ut dem från installern en gång förut (för jag har mac), så bifogar dem även här om någon behöver dem!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.