Walkie-talkie hjälp..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Walkie-talkie hjälp..

Inlägg av teljemo »

Vet att det finns en del radio amatörer här..
Jag har problem med en radio..

Har 2st par radio som funkar fint.. Inställda på 446

Sen har jag en annan riktig radio som man kan välja flera frekvenser på.. Men jag använder bara 446 då jag inte har licens..

Saken är den att jag kan höra mina andra radios i den men jag kan inte höra den radion i dom andra.. Har funkat innan..

Tänkte först att det är trasig mig men man borde höra knapp trycket ändå isåfall.. När man trycker på ptt knappen tänds displayen och en lampa.. Så knappen verkar funka.. Tänkte om det kan finnas nån inställning som ungarna lekt med..

Vad är fel?

Radio: baofeng uv-5r
Och pmr: stabil freecom 650
Användarvisningsbild
SM6XUN

Re: Walkie-talkie hjälp..

Inlägg av SM6XUN »

stämmer frekvensen så är det subtonerna som felar, beroende på radio så kan du ställa in så att subtonen följer med sändningen men inte används på mottagning alternativt att den används för att öppna brusspärren vid mottagning.

Kika i manualen hur du ställer in subtone, det kan nog heta CTCSS i Baofeng manualen :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är du säker på att du inte ställt den så den sänder på en annan frekvens än den tar emot? (Det använder man t.ex. ofta när man sänder via en repeater, man sänder på repeaterns in-frekvens och lyssnar på dess ut-frekvens.)

Manual här ser det ut som
https://baofengtech.com/usermanual/BaoF ... Manual.pdf
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Jag satte OFF på CTCSS på mina PMR radios.. säker där ungarna varit inne o tryckt på fel knapp.. gjorde en system återställning (reset) på baofeng.. hittar inget som heter CTCSS men T-CTCS och T-DCS står på OFF..

Nu fungerar det iallafall :) vet inte om det är rätt men på PMR kan jag välja siffror (förprogrammerat kanske) och på baofeng är det frekvenser under dom menyerna jag hittar..

Dock så har jag ett annat problem jag märkte av nu..

får störningar.. brusar i baofeng ibland.. och upphör lika snabbt??.. utan att jag sänder med någon av mina andra.. kanske är nån annan som kör på 446 i närheten? men jag får bara brus? eller finns det nånting man kan göra i inställningar. fanns inget i troubleshooten..

tack för hjälpen med det första problemet :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Man använder CTCSS/DCS för att slippa andra och störningar - högtalaren öppnar bara om rätt CTCSS/DCS är inställd.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

CTCSS är låga, nästan ohörbara eller åtminstone inte så störande toner som läggs i bakgrunden som radion ska reagera eller inte på. Som du redan egentligen konstaterat: I PMR radion betyder siffrorna en av olika fasta toner och i Baofengen skriver du in dem manuellt. Men man måste inte ha någon.

Bruset som kommer stötvis. Har du koll på squelchratten?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Massa kinesnätdelar och annan elektronik lägger lite brusmattor över hela radiospektrat - inte bara HF - utan även VHF/UHF.

En kanal som alla kinaradios nästan är oanvändbar på är 156.000 MHz - den används i Sverige som frikanal/Riksslask.
Radion stör denna kanal själv :mrgreen: , den fungerar att köra med CTCSS/DCS dock med sådär 50-70% av räckvidden av dom andra kanalerna då störningen trycker ned känsligheten lite :tumupp:
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Får inte störningarna på mina andra radios.. Hur kommer det sig?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Brusspärren olika inställd?

Som Jonyverse skrev: Har du koll på squelchratten?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tja en radio kan ju vara känlsigare än den andra samt att radio kan störa sig själva
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Och också olika breda ingångsfilter, d.v.s. de tar upp störningar/signaler utanför det önskade passbandet olika mycket.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Squelchratten?.. Nu blir det överkurs.. Den ända ratt jag har är volym (idiot förklarar mig själv)

Har aldrig haft den ute.. Kanske är störningar från apparater här inne.. Får ta med den på promenad..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Squelch är justering av brusspärren. Brusspärren i sin tur är en funktion som stänger av ljudet om insignalen är under en viss nivå.

Man justerar alltså in den nivån till att ligga strax över brusnivån. Då är radion tyst så länge den inte får in signal (en FM-mottagare brusar annars väldigt mycket).

Har radion ingen justerbar brusspärr så är den nog fabriksjusterad.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Ser i den tidigare länkade manualen att den radion har squelch-inställningen i menyinställningen (sid 13).
Ibland är det en ratt man vrider på.

Störningarna och bruset är inte helt jämnt och inställningen kan vara precis på gränsen, då släpper radion igenom brus när störningsnivån ökar lite. Klicka upp squelch ett steg så lugnar den sig nog.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Tack..
Skriv svar