Koppla walkie-talkie till dator riskfritt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiorattarn

Koppla walkie-talkie till dator riskfritt

Inlägg av Radiorattarn »

Någon som vet hur man kan koppla en handhållen walkie-talkie riskfritt till datorns ljudkort? Walkie-talkien har en 4-polig 3,5mm ingång (hona) som man kan koppla ett headset till. Jag hade dock tänkt testa att koppla walkie-talkien till datorns ljudkort för att se om jag kan sända och ta emot paketdata. Jag har tyvärr inte hittat någon manual på walkie-talkien så jag vet ej vilken spänning och impedans det är på dess 3,5 mm kombinerade ljudutgång och mikrofoningång. Min fråga blir således:

Tror ni att det är riskfritt att koppla walkie-talkien till högtalarutgången respektive mikrofoningången på datorn? Jag vet att det oftast brukar vara högnivå på högtalaren och lågnivå på mikrofonen men kan datorn eller radion skadas om jag kopplar utgång till ingång via ex. denna adapter?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... pol-p78079

Måste jag löda mellan något motstånd? Hur kan isåfall ett headset klara av walkie-talkins ljud? Är det alltid inbyggda motstånd i ett headset?
Nerre

Re: Koppla walkie-talkie till dator riskfritt

Inlägg av Nerre »

Om jag inte minns fel så kan man inte köra högre än typ 300 baud om man kör mic/hörlur för paketradio, ska man upp i hastighet måste man oftast koppla in sig längre in i burken.

Sen när det gäller att koppla riskfritt så är det väl att rekommendera att använda nån form av spänningsdelare i alla fall.
slft

Re: Koppla walkie-talkie till dator riskfritt

Inlägg av slft »

gör en sökning på psk31 interface så kommer du att få många träffar på hur du skall göra

//Ola
Skriv svar