
Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Danie; Jo jag räknade aldrig på det och gjorde ett överslag på ca 20A i huvdet och det var visst galet 

Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Mrfrenzy och Daniel, ni verkar ha koll.
Självreglerande är bra. Elektronik i marin miljö bör hållas till ett minimum. Allt har lägre livslängd än tex inne i ett hus på torra land.
Om vi nu tar ditt resonemang Daniel och istället verklighetsanpassar oss.
Jag vill nog ha 16 mm2 som laddkabel mellan generator och ankarspelsbatteri. Möjligen 10 mm2. Förtent koppar.
Ganska nöjd om jag laddar ca 10% av batterikapaciteten, dvs max 7,5 A. Detta vill jag ska ske när det som du skriver blir tex 14,5 V. Ankarspelet ska ta mesta strömmen från sitt ankarspelsbatteri via en 35 mm2 kabel (kan jag väl kosta på mig) på totalt 6 m.
Kommer ha skiljerelä efter start output på Sterlingen:
http://sterling-power.com/products/alte ... =878066555
Sterlingen ger inte anpassad spänning efter start output men prioriterar den porten.
Likaväl som jag inte hade haft en Sterling utan bara relä direkt efter generatorn så borde jag väl kunna göra vad jag vill med det som kommer ut ur Sterling start output? Eftersom Sterling inte har nån intelligens på den porten.
Dvs sätta en echo charger som begränsar laddningen till max 10 A till ankarspelsbatteriet, då får väl startbatteribanken resten? Startbatteribanken kommer kopplas med grov kabel och står nära Sterlingen.
Så sterling start output till relä (typ biltema) som delar sig till
A. Startbatterisidan direkt
B. Ekoladdare (en slags inverter, den fixar spänningen så det blir lagom för mottagarbatteriet dvs ankarspelsbatteriet mha sensor kabel) till ankarspelsbatteri.
Startbatteribanken/startbatteriet får inte optimal laddning men kompletteras av solcellsladdare mm så kommer vara fulladdat ändå.
Ekoladdare exempel:
http://www.xantrex.com/power-products/p ... arger.aspx
Eller kan jag skippa den? Dyrt. Kanske inte behöver vara så petig. Ankarspelsbatteri och startbatteri kommer laddas upp rätt snabbt, och om inte laddningen från generatorn är optimal vad gäller spänningsfall mm så fixar solcellerna det inom nån timme efter man utnyttjat dem,.
Någon undrade. Det är en Norlin 37 med Volvo Penta 2003. 50 A generator:
http://www.sailguide.com/batfakta/norlin-37
Tänkte göra livet enkelt så köper en Sterling för att optimera laddningen.
Självreglerande är bra. Elektronik i marin miljö bör hållas till ett minimum. Allt har lägre livslängd än tex inne i ett hus på torra land.
Om vi nu tar ditt resonemang Daniel och istället verklighetsanpassar oss.
Jag vill nog ha 16 mm2 som laddkabel mellan generator och ankarspelsbatteri. Möjligen 10 mm2. Förtent koppar.
Ganska nöjd om jag laddar ca 10% av batterikapaciteten, dvs max 7,5 A. Detta vill jag ska ske när det som du skriver blir tex 14,5 V. Ankarspelet ska ta mesta strömmen från sitt ankarspelsbatteri via en 35 mm2 kabel (kan jag väl kosta på mig) på totalt 6 m.
Kommer ha skiljerelä efter start output på Sterlingen:
http://sterling-power.com/products/alte ... =878066555
Sterlingen ger inte anpassad spänning efter start output men prioriterar den porten.
Likaväl som jag inte hade haft en Sterling utan bara relä direkt efter generatorn så borde jag väl kunna göra vad jag vill med det som kommer ut ur Sterling start output? Eftersom Sterling inte har nån intelligens på den porten.
Dvs sätta en echo charger som begränsar laddningen till max 10 A till ankarspelsbatteriet, då får väl startbatteribanken resten? Startbatteribanken kommer kopplas med grov kabel och står nära Sterlingen.
Så sterling start output till relä (typ biltema) som delar sig till
A. Startbatterisidan direkt
B. Ekoladdare (en slags inverter, den fixar spänningen så det blir lagom för mottagarbatteriet dvs ankarspelsbatteriet mha sensor kabel) till ankarspelsbatteri.
Startbatteribanken/startbatteriet får inte optimal laddning men kompletteras av solcellsladdare mm så kommer vara fulladdat ändå.
Ekoladdare exempel:
http://www.xantrex.com/power-products/p ... arger.aspx
Eller kan jag skippa den? Dyrt. Kanske inte behöver vara så petig. Ankarspelsbatteri och startbatteri kommer laddas upp rätt snabbt, och om inte laddningen från generatorn är optimal vad gäller spänningsfall mm så fixar solcellerna det inom nån timme efter man utnyttjat dem,.
Någon undrade. Det är en Norlin 37 med Volvo Penta 2003. 50 A generator:
http://www.sailguide.com/batfakta/norlin-37
Tänkte göra livet enkelt så köper en Sterling för att optimera laddningen.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Jag ser personligen inget behov av extra grunkor om du nu kör grövre kabel än 1.5mm2. Kör du nu 16mm2 så kommer resten sköta sig själv och att begränsa laddningen åt ena eller andra hållet.. varför? 
Är ju bara ifall du ska åtskilja dem men samtidigt är det ju aldrig fel att köra dem tillsammans. Det kommer ju ge att du inte kommer gå lika lågt i laddningsgrad som du kanske gör om systemen är åtskilda.
Men det är min personliga åsikt och tankar om det hela.

Är ju bara ifall du ska åtskilja dem men samtidigt är det ju aldrig fel att köra dem tillsammans. Det kommer ju ge att du inte kommer gå lika lågt i laddningsgrad som du kanske gör om systemen är åtskilda.
Men det är min personliga åsikt och tankar om det hela.
Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
"Strömmen tar lättaste vägen"...?
http://www.fysik.org/resurser/experimen ... ysik-2011/
Så jag borde alltid få >50% av strömmen i kabeln mellan ankarspelsbatteri och ankarspel även om generatorn laddar järnet?!
Eftersom kabeln är klenare mellan generator och ankarspelsbatteri.
I så fall är jag nöjd. Sätta en 50 A säkring på klena kabeln. Bör aldrig kunna överstigas om jag har ett bra startbatteri som ger >50 A utan att knorra.
http://www.fysik.org/resurser/experimen ... ysik-2011/
Så jag borde alltid få >50% av strömmen i kabeln mellan ankarspelsbatteri och ankarspel även om generatorn laddar järnet?!
Eftersom kabeln är klenare mellan generator och ankarspelsbatteri.
I så fall är jag nöjd. Sätta en 50 A säkring på klena kabeln. Bör aldrig kunna överstigas om jag har ett bra startbatteri som ger >50 A utan att knorra.
Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Varför inte en Ctek 250s till det separata ankarspelsbatteriet?
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL
eller en septor
http://www.tystor.com/produkter/batteri ... or/septor/
Då laddar du batteriet på ett bra sätt när det finns ström, men du kommer inte att ta speciellt mycket ström direkt från generatorn när ankarspelet körs, nästan bara det separata batteriet.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL
eller en septor
http://www.tystor.com/produkter/batteri ... or/septor/
Då laddar du batteriet på ett bra sätt när det finns ström, men du kommer inte att ta speciellt mycket ström direkt från generatorn när ankarspelet körs, nästan bara det separata batteriet.
Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Hej!
Kan jag sätta en sån efter START på Sterling:en? Blir mycket dyr elektronik...jag som vill ha KISS ombord:
https://sv.wikipedia.org/wiki/KISS-principen
Sen förstår jag inte hur göra med solceller och vindkraft.
Jag kommer ha 2 x solcellsregulatorer. En kommer kopplas till en array av seriekopplade solceller på targabåge i aktern. 300 W totalt. Temperatursensor från denna regulator på förbrukningsbanken (300 Ah).
Den andra MPPT regulatorn kommer ha en drös parallellkopplade solceller på alla möjliga platser ombord (ruffgaragets tak, sprayhood, fördäck osv).
Vindkraftverket på egen regulator antar jag.
Alla tre regulatorer med tempsensor, eller åtminstone laddningsregulator med sensorkabel på förbrukningsbanken.
Billig:
http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... lator.html
Dyrare, mer sofistikerad:
http://www.midnitesolar.com/productPhot ... er=1&act=p
med strömstyrkemätare! Riktigt smart:
http://www.midnitesolar.com/pdfs/Whizbang_manual.pdf
Den här kan ladda flera batteribankar:
http://www.bruceschwab.com/solar-power/ ... -bs-3000i/
Förbrukningsbanken är prio att den laddas optimalt, kylskåp mm igång hela tiden.
Startbatteriet - man startar motorn, drar ur det lite, men det laddas upp på fem minuters motorgång eller lite solcellsladdning. Ungefär samma med ankarspelsbatteriet, fast tar lite längre tid kanske.
OBS jag har GEL på förbrukningsbanken så max 14,4 V under alla omständigheter, alltså måste det vara justerbart, vilket det är på Sterling och regulatorn ovan. Sterling har alltså två output, en för förbrukningsbanken som den gullar med och output kallad START där den inte gör så mycket, men prioriterar porten så man alltid har laddat startbatteri. Där jag alltså vill ha relä (eller smartare grejor) -> två batteribankar. Troligen smartare grejor då jag vill begränsa strömmen i kabeln.
Jag kommer sätta min gamla landströmsbatteriladdare på 30 A som ger >14,4 V (i Bulk fasen: https://www.batterystuff.com/blog/3-sta ... rgers.html) på Sterling input ihop med input från generatorn. Det är ok att göra så:
http://sterling-power.com/collections/a ... up-to-130a
Så slipper jag köpa ny batteriladdare och den laddar på så vis alla tre batteribankar.
Anta att man seglar över Atlanten. Man har då endast sol och vindenergi att ta vara på. Efter att ha varit inne på alla dessas hemsidor och läst white papers:
"I like Victron Solar Controllers, MidNite Solar, Outback Smart Harvest Controllers, Morningstar Controllers, Blue Sky Solar Controllers & Western Solar Controllers" från http://www.pbase.com/mainecruising/solar_panel (PBase är skitbra)
Så kanske jag ska skaffa:
http://www.legoelektronik.se/media/mcon ... manual.pdf
för 300 W arrayen på targabågen i aktern. Den kan nämligen ha olika parametrar för de två batteribanker den kan ladda!
Om man nu tar det här ett steg längre. Om jag sätter en CTEK dual D250S efter Sterling START output. Och även ger den inputström från bank 2 på SunSaver Duo. Funkar?!
Kan jag sätta en sån efter START på Sterling:en? Blir mycket dyr elektronik...jag som vill ha KISS ombord:
https://sv.wikipedia.org/wiki/KISS-principen
Sen förstår jag inte hur göra med solceller och vindkraft.
Jag kommer ha 2 x solcellsregulatorer. En kommer kopplas till en array av seriekopplade solceller på targabåge i aktern. 300 W totalt. Temperatursensor från denna regulator på förbrukningsbanken (300 Ah).
Den andra MPPT regulatorn kommer ha en drös parallellkopplade solceller på alla möjliga platser ombord (ruffgaragets tak, sprayhood, fördäck osv).
Vindkraftverket på egen regulator antar jag.
Alla tre regulatorer med tempsensor, eller åtminstone laddningsregulator med sensorkabel på förbrukningsbanken.
Billig:
http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... lator.html
Dyrare, mer sofistikerad:
http://www.midnitesolar.com/productPhot ... er=1&act=p
med strömstyrkemätare! Riktigt smart:
http://www.midnitesolar.com/pdfs/Whizbang_manual.pdf
Den här kan ladda flera batteribankar:
http://www.bruceschwab.com/solar-power/ ... -bs-3000i/
Förbrukningsbanken är prio att den laddas optimalt, kylskåp mm igång hela tiden.
Startbatteriet - man startar motorn, drar ur det lite, men det laddas upp på fem minuters motorgång eller lite solcellsladdning. Ungefär samma med ankarspelsbatteriet, fast tar lite längre tid kanske.
OBS jag har GEL på förbrukningsbanken så max 14,4 V under alla omständigheter, alltså måste det vara justerbart, vilket det är på Sterling och regulatorn ovan. Sterling har alltså två output, en för förbrukningsbanken som den gullar med och output kallad START där den inte gör så mycket, men prioriterar porten så man alltid har laddat startbatteri. Där jag alltså vill ha relä (eller smartare grejor) -> två batteribankar. Troligen smartare grejor då jag vill begränsa strömmen i kabeln.
Jag kommer sätta min gamla landströmsbatteriladdare på 30 A som ger >14,4 V (i Bulk fasen: https://www.batterystuff.com/blog/3-sta ... rgers.html) på Sterling input ihop med input från generatorn. Det är ok att göra så:
http://sterling-power.com/collections/a ... up-to-130a
Så slipper jag köpa ny batteriladdare och den laddar på så vis alla tre batteribankar.
Anta att man seglar över Atlanten. Man har då endast sol och vindenergi att ta vara på. Efter att ha varit inne på alla dessas hemsidor och läst white papers:
"I like Victron Solar Controllers, MidNite Solar, Outback Smart Harvest Controllers, Morningstar Controllers, Blue Sky Solar Controllers & Western Solar Controllers" från http://www.pbase.com/mainecruising/solar_panel (PBase är skitbra)
Så kanske jag ska skaffa:
http://www.legoelektronik.se/media/mcon ... manual.pdf
för 300 W arrayen på targabågen i aktern. Den kan nämligen ha olika parametrar för de två batteribanker den kan ladda!
Om man nu tar det här ett steg längre. Om jag sätter en CTEK dual D250S efter Sterling START output. Och även ger den inputström från bank 2 på SunSaver Duo. Funkar?!