Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bbenderman

Re: Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el

Inlägg av bbenderman »

En diod så bara laddning går till fören ?
svanted

Inlägg av svanted »

diod=0.7V spänningsfall=inte bra vid laddning
thebolt

Inlägg av thebolt »

Istället för att bara gissa så kan man ju räkna lite på det, eller simulera. Då det är lördag morgon var hjärnan för trött för att räkna för hand, men en enkel simulering ger att:

Antaganden:
- Generator/huvudbatteri har noll inre resistans (inte sant, men ger lite säkerhetsmarginal)
- Ankarspelsbatteri halvdåligt, inre resistnas 50mOhm (online-källor ger runt 10mOhm som inre resistans i ett helt nytt blybatteri,
- Kabel till ankarspel 70mm2 ger ungefär 0.25mOhm / meter, 2*1 meter (dvs 0.25mOhm var väg)
- Kabel mellan batterier 16AWG ungefär 13mOhm / meter, 2*10 meter (dvs 130mOhm var väg)

Givet detta har du då en fördelning av de 100A så att 84A dras från ankarspelsbatteriet och 16A från huvudbatteri/generator. Ska inte vara några problem i en 16AWG för en kortare tid.

Att notera dock är
- Om ankarspelsbatteriet börjar bli gammalt/dåligt kan den inre resistansen öka rejält, och detta kan avsevärt försämra förutsättningarna (dvs högre ström i 16AWG kabeln)
- I verkligheten har generator/huvudbatteri en inre resistans (troligen i samma storleksordning som ankarspelsbatteriet) vilket sänker strömmen i 16AWG kabeln.
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Vad är set för båt inte relevant..
Jag Seglar själv men bara race
Nerre

Inlägg av Nerre »

thebolt skrev: - Om ankarspelsbatteriet börjar bli gammalt/dåligt kan den inre resistansen öka rejält, och detta kan avsevärt försämra förutsättningarna (dvs högre ström i 16AWG kabeln)
Just det skulle väl gå lösas enkelt med avsäkring? Man får titta lite på vad kabeln tål och hur snabbt olika säkringar löser vid den strömmen.

En annan tanke är kanske att öka resistansen lite på den där kabeln, för att öka spänningsfallet och därmed minska strömmen. Man behöver ju inte byta ut hela kabeln utan kan sätta dit en lite extra slinga av kabel med högre resistans, typ 20 mohm extra (den kommer ju om den har klenare area dessutom fungera lite som en säkring). Man kan sätta den i ett utrymme där det uitne gör nåt om den brinner av och så den är lätt att byta (OM det skiter sig). Dessa extra 20 mohm påverkar inte laddningen så mycket (5 A ger 0,1 V extra spänningsfall, men spelet körs ju inte knappast så ofta att man behöver jättehög laddström).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

thebolt
Det var en 16mm2 kabel och inte en 16AWG.

16AWG är om jag inte minns fel strax över 1mm2...
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Reagerade åxå på det. Lite skillnad på 16mm² och ~1,3mm².
thebolt

Inlägg av thebolt »

Sorry, jag läste för snabbt på lördagmorgonen.. Det ger lite andra värden..

Med 50mOhm intern resistans på båda batterierna blir fördelningen 58A (ankarspelsbatteri) / 42A (huvudbatteri), vid 10mOhm på båda (helt nya batterier) 75A/25A.. Vet eg inte om det är bättre med den grövre kabeln i detta fall :P

-M
Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Utan batteri vid ankarspel:
16mm2 har 1mohm/m
40m * 1mohm = 40mohm
100A * 40mohm = 4V, inte tillräckligt med spänning över motorn.
100A*100A*1mohm=10W/m, inget att oroa sig för när man bara kör ankarspelet några minuter. Räkna på vad säkringen kan släppa fram vid en lagom kortslutning också.

Men nu sitter det ju ett batteri vid ankarspelet och då det inte gå några 100A i din tunna kabel.
Här får du också ha säkring.

Laddning:
1A * 40mohm = 40mV
2A * 40mohm = 80mV
10A * 40mohm = 400mV

Snabbladdningen blir inte lika effektiv men har man vindsnurra och solceller kommer batteriet inte stå tomt.

Ledarresistansen är lite olika beroende på var man kollar men inte så mycket att slutsatserna ändras.

Nu får du bjuda på en bild av båten!
tobbo166

Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Såg inte alla svar innan jag skrev nedanstående, men ändå:

Rädd att ämnet glidit lite OT och börjat handla om mitt exempel på 16 mm2 kablar (som jag inte ens inhandlat än).

Eftersom jag är TS tar jag mig friheten att ändra originalämnet till att jag har 1,5 mm2 kablar mellan laddning och ankarspelsbatteri.

Så, rent teoretiskt, vad händer.

Ankarspelsbatteri med 150 mm2 (!) kablar på 0,5 m till ankarspel. Inget spänningsfall alls just.
Avsäkrat med lämplig säkring (kraftig om baserat på kabeln!).
Batterispänning 12,7 V.
Jag startar ankarspel a 1200 W och det drar teoretiskt 100 A från ankarspelsbatteriet.
Allt frid och fröjd.

Nu vill jag ladda batteriet förstås. Helst köra motorn samtidigt som jag kör ankarspelet för att göra tillvaron lättare för ankarspelsbatteriet. Genast mer komplicerat.

Jag har två 1,5 mm2 kablar, plus resp. minus, från generator via ett relä.

Så länge motorn är avstängd blir det väl som ovan, All ström från ankarspelsbatteriet eftersom det inte ser något bakom reläet. Eller kan 1,5 mm2 kabeln ändå bli varm, åker det ut lite ström i den ända fram till reläet? Strömmen tar väl enklaste vägen om jag minns rätt från skolan?

Nu startar jag motorn. Spänningen blir, låt oss anta hejvillt, 13,5 V, då min förbrukarbank är lite urladdad. Reläet kopplar ihop batteribankerna när spänningen överstiger 13 V.

Allt är nu en stor batteribank.

Vad händer då? Kommer ankarspelet försöka få ström från förbrukarbanken?

Två skolor ang lämplig säkring. Basera på kabel resp basera på förbrukaren. Det senare torde gälla om förbrukare har lägre krav än kabeln medger?

Verkar ju vettigare att avsäkra baserat på kabeln primärt då en för liten säkring i sig ger spänningsfall. Vilket bör undvikas.

Låt oss säga att jag sätter 15 A på 1,5 kabeln. Kommer säkringen utlösa? Om så, vad kan jag vidta för åtgärder för att få ankarspelet att ta nästan all ström från ankarspelsbatteriet via kabeln mellan det och ankarspelet? Samtidigt som batteriet ska laddas med max ampere lämpligt för kabeln i fråga, inkl sensor vid målet, dvs batteriet för laddaren, så laddaren anpassar spänningen, höjer den baserat på spänningsfallet i kabeln.

Ekonomiska motiv primärt. För dyrt med kabeln som ger 0,1 V spänningsfall. Spänningsfall medför också större förbrukning och tro mig det är svårt att få Ah att räcka till på en segelbåt, man vill inte köra motorn i onödan men har en herrans massa förbrukare, kylskåp, AIS, VHF igång hela tiden under långsegling (vilket vi sysslar med), dvs 24 h/dygn osv osv.

:)
Senast redigerad av tobbo166 28 augusti 2016, 22:03:35, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja du. Ärligt så går det ju köra med 1.5mm2 men det kommer bli ganska stora förluster. På 1.5mm2 kabel ska man nog koppla ifrån den under tiden ankarspelet körs för att slippa rusning. (Lätt fixat med relä)

Oavsett vilket så hade jag inte ens satt 1.5mm2 kabel som ett alternativ. Minimum borde vara 4mm2 eller för den delen 6mm2. Dessa räcker gott för att klara laddning men som tidigare bör de kanske kopplas ur när själva ankarspelet körs. Då räcker det att du säkrar vad kablen klarar vid laddning.

Jag låter någon annan faktiskt räkna ut ev siffror då jag inte riktigt hinner just nu.

16mm2 kabel och ca 40 meter kostar 2000sek.

6mm2 en bråkdel.
tobbo166

Inlägg av tobbo166 »

Ok. Tror man behöver nån komponent som fixar det hela?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag menar som många andra att du inte behöver göra något speciellt då det hela är självreglerande.
Laddningen minskar pga spänningsfallet i kabeln och därmed kan knappast kabeln bli för varm om man inte kör i timtal med ankarspelet.

Om du däremot gärna vill ha ett skydd kan du använda följande:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000024038/

Spelar ingen roll om du har 1.5mm2 eller 35mm2. När spänningsfallet pga hög ström blir för stort så slår reläet ifrån.
Skyddar också mot urladdning av förbrukarbanken om man kör för länge utan laddning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med 40 meter 1,5 mm2 så kan man kortsluta vid 12 V utan att tråden brinner av, den blir ordentligt ljummen men brinner inte av.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Säkringens funktion är att skydda ledaren.

danielr112 är helt ute och cyklar. Strömmen genom 1,5mm² blir inte för hög även om du kör ankarspelet. Det du får fundera på är om laddningstiden blir för lång.

Antag att ankarspelet drar ner batterispänningen till 11V när det är aktivt. Antag generator spänning på 14,5V. Då får du 3,5V över 20m ledning. resistansen är 0,0148ohm/m dvs 0,296ohm för 20m. Det blir en ström på 12A. Det är inget problem för en 1,5mm² ledning.
Lämplig säkring för en 1,5mm² ledning skulle kunna vara 20A

Skiljerelät är inte ett alternativ som överströmsskydd.
Skriv svar