Hitta stackningsbara potar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kodar-holger
EF Sponsor

Hitta stackningsbara potar

Inlägg av kodar-holger »

Är det någon som vet om och i så fall vart man kan hitta stackningsbara potar att bygga ihop själv?

Jag har haft en radio legat på labb-bänken i flera år och skulle vilja ha ihop den på något sätt. Symptomen var först att squelchen la av. Sen även volymen. Efter lite felsökning konstaterades dubbel-poten för squelch/volym ha havererat. Jag har haft isär den för att se vad som verkligen var fel och kan konstatera att den svårligen går att laga. Wiper-plåten har suttit smält-nitad fast på en liten ynklig plastdetalj och nitarna har gett upp så att båda wiprarna har lossat. Aka, banan fin men ingen kontakt till wipern.

Naturligtvis har den utgått som reservdel hos tillverkaren. Antagligen la dom väl på sig ett lager och det här är säkert ett standardfel som många råkat ut för.

Potarna är 50k lin och 10k log om jag minns rätt och dessutom en push-push brytare.

Alternativa idéer uppskattas! Som tur är sitter ju potarna på ett litet kort för sig själva så det skulle gå att byta mot något som bara liknar orginalet utan att vara exakt i pinout genom att göra ett nytt kort.
IMGP6375_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Hitta stackningsbara potar

Inlägg av Micke_s »

Köra kugghjul till 2+ vanliga pottar.

http://www.ebay.com/itm/75-Kinds-Plasti ... Swv0tVCPCW

Sätt 2st brevid varandra med axeln i mitten, behöver du fler så kör du nästa grupp bakom..
Edit2: alternativ skriva ut drev...
Skriv svar