Ni får väl skälla på mig om jag gjort fel med innan spindeln skulle tas isär så tänkte jag mäta upp det radiella spelet ute vid chucken.
Riggade upp mätklockan, vred ut spindeln på max och mätte som nedan.
Ytterdiametern på chucken slog 0,06mm men för att se vad det verkligen blir på ett borr så spände jag upp ett mönsterkortsborr och mätte på skaftet. Jaha... Fick aldrig klockan att röra på sig
 Därav beslutet att jag inte kommer röra det här mer utan bara fjäska med fett.
 Därav beslutet att jag inte kommer röra det här mer utan bara fjäska med fett.Tips på fett mottages tacksamt![/b] Jahopp, glad av resultatet bestämde jag mig att få ur statorn inför rengörning och inspektion. Låsclips demonteras för att kunna trycka igenom terminalerna för fas/nolla. Dessa verkar crimpade på kablarna. Kolhållarna satt med en skruv. Därefter kunde dom lyftas bort och blotta terminalskruvarna.
Ytterligare ett fint fynd. En av skruvarna kunde jag skruva ut för hand. Sen var det bara att vända på kalaset och dra ut statorn. Här ska det rengöras och naja nytt najgarn
 Fortsättning följer...
 Fortsättning följer...

Men får du inte klockan att röra på sig på något som är uppspänt, då tycker jag du har bestämt precis rätt i att inte peta i spindellagringen. Trevlig maskin! Har du mätt upp kastet på pinolen om du försöker vicka den sida till sida med max och min utdrag, med spännskruven dragen så att maskinen är användbar?
 Men får du inte klockan att röra på sig på något som är uppspänt, då tycker jag du har bestämt precis rätt i att inte peta i spindellagringen. Trevlig maskin! Har du mätt upp kastet på pinolen om du försöker vicka den sida till sida med max och min utdrag, med spännskruven dragen så att maskinen är användbar?