Provade modell radiomottagare skrivet innan och multiplicerade signalen med en ocillator-sinus 0,523837 radianer/sampel i 'in phase och 'quadrature' och fick
ef_bild_1.png
och då får man en lågfrekvenskomponent med skillnadsfrekvensen mellan inkommande signal och oscillator-sinusen, överlagrad med oscillatorsinusens frekvens.
I enklare processning så filtrerar man bort högfrekvensen och bara tittar på den låga frekvensen, jag har inte letat fram någon bättre filter än medelsvärdesbildning över 12 sampel och får liknande:
ef_bild_2.png
Här kan man se att frekvensen avviker mot oscillator i början och slutet av diagrammet medans det är nästan precis samma som oscillator-sinusen i mitten av diagrammet, men man kan inte avgöra om det är frekvensavvikelse högre eller lägre än oscillatorfrekvensen om man bara har en av kurvorna - man måste ha båda kurvorna som är resultatet av multiplikationen med oscillator-sinusen med 0/90 graders fasskillnad.
tar man Atan2 på båda kurvorna så får man vinkeln i radianer (hoppas jag)
ef_bild_3.png
Och där kan man se att gradantalen (i radianer) hela tiden ökar om frekvensen är under oscillator-sinusens frekvens och graderna är minskande om man är över oscillator-sinusens frekvens och hur stora steg vinkeln ändrar sig per sampel beror på hur mycket frekvensen avviker gentemot oscillator-sinusen och därmed med känd sampeltakt, oscillator-sinusens frekvens, tillräcklig bra filtrering så bör man kunna räkna fram frekvensen på i stort sett vilken del av kurvan som helst.
Om jag tänker rätt så borde man i prinsip kunna utläsa hur många bråkdelars radianer frekvensen åker gentemot oscillator-sinusen om man deriverar kurvan
ef_bild_4.png
Men här ser man problemet att jag inte har filtrerat kurva i ef_bild_2.png tillräckligt bra och man kanske måste medelvärdesbilda över flera sampel för att få fram hur många bråkdelar radianer man skall lägga till eller dra ifrån den aktuella vinkelhastigheten som representeras av oscillator-sinus för att få fram den aktuella frekvensen på just samplet
---
observera att det här är lösa tankar och detta är inte genomräknat fullständing för att se om tankegångarna håller hela vägen när det gäller 'detektion'.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.