Detektera ström (220v system) med arduino.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Detektera ström (220v system) med arduino.

Inlägg av EasyRider »

Jag skall bygga ett litet logg-system för en tvättstation i verkstaden. Och min första tanke var att koppla in mig på kretskortet för att slippa 220volts-delen.
Tyvärr verkar det i stort sett omöjligt utan att göra stor åverkan på kortet så nu frågar jag här efter enklaste & billigaste sättet för att detektera att ström går i en kabel.

Där jag ser att det är nklast att koppla in sig på är knapparna som man styr maskinen med. Dessa är av (ungefär) denna typen:
http://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B ... 212548.jpg

De har en inbyggd glödlampa (ej hunnit mäta, men troligtvis 220V)
Ifrån denna strömbrytare, så går det alltså 4 st kablar.
* 2 stycken är för strömbrytarens funktion
* 2 stycken är troligtvis för lampans funktion?!

Då det är ett low-cost system. Och jag endast behöver detektera ström (inte mäta) så undrar jag om ni vet några bra knep för att lösa detta. Jag vill så långt det är möjligt inte koppla in mig på 220V.

På ett av mina mc-byggen så detekterade jag tändningen (för att kunna ge varvtalet) genom att linda en enledarkabel runt en av tändkablarna. Skulle det gå att göra något liknande här? Vad behöver jag tänka på isåfall?
Om jag lindar en kabel likt en spole runt den kabel jag vill mäta, samt en (eller fler) transistorer för att driva upp signalen till mätbara spänningar. Finns det risk för att andra ledningar i "skåpet" ger överhörningen och felaktiga signaler kommer uppträda? Hur lösa detta?

Jag hoppas någon har några fina tips. Jag känner till att det finns färdiga clamp-on produkter, men de kostar vad jag vet, ca hundringen stycket och jag behöver då ca 8st! Vore tråkigt att lägga så mycket pengar när resten av systemet kostar ca 150sek.

Tack!
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Re: Detektera ström (220v system) med arduino.

Inlägg av Limen »

Finns det någon indikatorlampa som lyser när tvättstationen är på? I så fall skulle en variant kunna vara att känna av om lampan är tänd med en fotodiod/motstånd eller motsvarande (så slipper man helt göra ingrepp på maskinen).
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

De enda lampor som finns är de som sitter i knapparna så det går tyvärr inte lösa så. :(
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sensor 38kr: http://www.ebay.com/itm/222171347472
OP-amp modul 10kr: http://www.ebay.com/itm/291836021411

Sensorn ger 1V när det går 100A genom sensorn. Nu är det ju inte troligt att du kommer att köra 100A, snarare kanske 3A så då blir spänningen ut 0,03V. Så då får du förstärka detta med en OP-amp som ger tex 100x förstärkning till 3V.

Sen kan du hantera resten med en arduino.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Verkar lite onödigt med en 100A om det är 3A som skall detekteras.

Finns nog andra induktivasensorer (lägre mätvärde) som inte ens behöver förstärkas.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Om vi leker med tanken att jag sätter upp en bit plaststav i svarven, och svarvar till en hylsa.. likt de som håller undertråden i symaskiner..
I den så lägger jag på 100 (eller 1000 )varv med spoltråd..
Vad kan jag då förvänta mig om jag trär en ledare igenom den hylsan. Räcker det med en resistor och opamp/tranaistr för att kunna förstärka denna 'signalen' till rätt spänningen?

Finns det något förhållande mellan ström i ledare, antal varv och resulterande ström genom spolen som är lätt att räkna på??
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det bör väl gå men tråden ska ju vara isolerad och det kan kosta lite. Iofs kanske man kan ta den från en transformator / motor / högtalare.

För 30A men något dyrare 42kr: http://www.ebay.com/itm/331871062405
För 5A och dyrare 49kr (observera fraktkostnaden): http://www.ebay.com/itm/151568209206
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Använda en "spänningsdetektorpenna"? https://forum.m.nu/hemautomation-teknik ... html#p4173
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lindar du en tråd runt en rak ledare så går du inte på magnetfältet för ström utan det bygger på kapacitiv koppling av spänningen inne i tråden, flervarv, ju högre koppling (större yta = kapacitans) - vilket gäller dina MC-byggen då en spänningsknäpp är mycket lättare att detektera än en svag sinusvåg på 50 Hz

Skall man mäta på magnetfält (dvs mäta ström) så skall mätslingan ligga parallellt med strömledare där man minimerar den kapacitiva kopplingen (öka avstånd mellan ledarna) och maximerar den gemensamma magnetfältet (minska avstånd mellan ledarna...) och den sträckan förkortats _väldigt_ mycket om man använder järn eller ferritkärna omkring det hela, och lindar man fler varv av strömledaren respektive mätslinga genom tex. toroid-kärna i varsin halv så får man mer magnetisk koppling och mindre med kapacitiv koppling som kan ge falska positiv. Då med kärnan ser till att uppkomna magnetfält är så mycket som möjligt gemensam för båda ledarna men avståndet långt ifrån varandra för minimera kapacitiv koppling och av det ganska säkert kan säga att signalen som kommer ut faktiskt beror på strömmen och inget annat.

Att bara att lägga ledare på måfå intill annan kan förvisso ge signal men du vet inte med vilka andelar som beror på spänningsvariation i strömledaren eller vad som påverkas av ström eller kombination därav.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Den kapacitiva delen kan du bli kvitt genom att lägga en skärm mellan kablarna ansluten till (skydds) jord
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En strömtransformator man ska trä den avmätta ledaren genom måste se ut såhär (typ), annars händer ingenting:
image.jpeg
Men om man istället har en sådan vanlig spole som tipsades om tidigare, har en järnkärna genom den, och trär den avmätta ledaren genom järnkärnan utanför spolen (eventuellt lindar den ett varv om det går)? Precis som en transformator med fysiskt skild primär och sekundär. Det borde väl funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, det fungerar och om man vill "säkra" sig ytterligare så kan man koppla LED'n i en optokopplare till lindningen och får ytterligare en galvanisk separation.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

En liten ändring av frågeställningen:

Brytaren är av den typen med lampa i. Men jag tror inte att lampan drivs av spänningen som är avsedd för signalen, utan det är en separat drivning av lampan. Detta beror på att det är ett system som avgör när ändringen sker.

Det betyder att kabeln inte bara är strömlös, utan även spänningslös.

Förenklar detta situationen för mig på något sätt?
hummel

Inlägg av hummel »

Utnyttja knappen du trycker på. Byt den till en 2-polig och känn av den slutande funktionen.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tyvärr innebär det stora osäkerheter att montera en till brytare. För valet av när en maskinen byter arbetsfunktion bestämmer inte knappen, utan knappen ger mer en önskan om att byta.

Jag såg när jag var på besök i tvätthallen att det i baksidan av knappen faktist finns ett litet litet hål där ljus sipprar ut. Jag skall se om den räcker för att detektera vald funktion.
Skriv svar