Varför läker min AND-grind spänning? HEF4081B
Varför läker min AND-grind spänning? HEF4081B
Hej!
Jag hittade 4 stycken 4081 grindar och en av dessa var HEF4081B. Jag lägger på en 5V spänning på 1A och 1B, som är ingångarna. Men oavsett om jag har en spänning på 1A eller bara 1B så får jag fortfarande ut en spänning på 1Y. Jag har testat med en LED-lampa.
Är det så att jag har missuppfattat AND grindarnas funktion eller är mina sönder?
Nej. Jag har inte glömt GND och VCC. VCC matar jag med 5V spänning också.
Jag hittade 4 stycken 4081 grindar och en av dessa var HEF4081B. Jag lägger på en 5V spänning på 1A och 1B, som är ingångarna. Men oavsett om jag har en spänning på 1A eller bara 1B så får jag fortfarande ut en spänning på 1Y. Jag har testat med en LED-lampa.
Är det så att jag har missuppfattat AND grindarnas funktion eller är mina sönder?
Nej. Jag har inte glömt GND och VCC. VCC matar jag med 5V spänning också.
Re: Varför läker min AND-grind spänning? HEF4081B
> Men oavsett om jag har en spänning på 1A eller bara 1B...
Vad har du då på den andra?
Om jag har både spänning (5 volt) på 1A och 1B så lyser LED-lampan. Om jag har spänning på 1A eller 1B så lyser LED-dioden ändå, fast den skenet fladdrar lite.
> Om jag har spänning på 1A eller 1B...
- Synesthesia
Den ingång / de ingångar som skall vara låg, ligger de i luften?
Om 1A och 1B är kopplad till VCC -> utgång hög
Om ena eller bägge av 1A och 1B är kopplade till GND -> utgång låg
Om ingång inte är kopplad kan den vara låg eller hög beroende på uppladdning.
Ingångarna är i stort sett som en liten kondensator på några pF - kopplar man inte in den kan den vara hög, låg beroende på vad den var senast, den kan också långsamt ändra sig.
Det kan räcka att ha fingret nära ingången för att den skall ändra sig om man inte kopplat den till något.
Ingångarna är i stort sett som en liten kondensator på några pF - kopplar man inte in den kan den vara hög, låg beroende på vad den var senast, den kan också långsamt ändra sig.
Det kan räcka att ha fingret nära ingången för att den skall ändra sig om man inte kopplat den till något.
Ingångsben får inte hänga i luften utan måste antingen kopplas så att de hålls ned mot GND eller mot VCC via tex. pulldown/pullupp-motstånd (eller direktanslutet mot VCC/GND i ditt fall)
CMOS-ingångar har så hög ingångsimpedans att oansluten så kan den stå och fladdra mellan ändlägen bara av fälten som finns omkring lampor, apparater, dig själv etc. och din lysdiod kanske står och blinkar 50 ggr i sekunden utan att du ser det och upplever det som fast lysande.
CMOS-ingångar har så hög ingångsimpedans att oansluten så kan den stå och fladdra mellan ändlägen bara av fälten som finns omkring lampor, apparater, dig själv etc. och din lysdiod kanske står och blinkar 50 ggr i sekunden utan att du ser det och upplever det som fast lysande.
Den plockar sannolikt upp 50 Hz samtidigt som den glider lite upp och ner,
därav att utgången "fladdrar". Det är så kollosalt "basic" att inte ha
oanslutna CMOS ingångar att jag inte orkade skriva det utan att
ge OP en fair chans att tänka till först...
därav att utgången "fladdrar". Det är så kollosalt "basic" att inte ha
oanslutna CMOS ingångar att jag inte orkade skriva det utan att
ge OP en fair chans att tänka till först...
Jaha! Måste de vara kopplad till GND för att bli betraktad som låg? Jag hade kopplat två stycken mekaniska knappar för att testa hur den skulle fungera.Synesthesia skrev:Den ingång / de ingångar som skall vara låg, ligger de i luften?
Ja. Om ena 1A eller 1B ligger "i luften" så fladdrar lampan.
Edit: Testade nu. Insåg att någon av ingångarna måste vara kopplad till GND för att lampan ska vara helt släkt.
- Synesthesia
Ja, och det gäller ingångar på all CMOS (40xx, 74HC/HCT, microcontroller, minnen mm). Men ingången på en 74LS går hög om man inte kopplar in den.
Vad bra! Då var detta avklarat! Roligt! 
Tackar.

Tackar.
-
Kul att det löste sig. Ett litet tips för att snabba upp eventuell framtida felsökning är att läsa databladet.
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4081B.pdf
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4081B.pdf
Unused inputs must be connected to VDD, VSS, or another input.
- prototypen
Tror många lurades av det du skrev i första inlägget. Kul att du fick fjutt på grindarna.Al_Bundy skrev:Nej. Jag har inte glömt GND och VCC. VCC matar jag med 5V spänning också.

> Jag hade kopplat två stycken mekaniska knappar för att testa hur den skulle fungera.
Plus två motstånd till GND så fungerar det.
Detta är CMOS nybörjarkurs 1A...
Plus två motstånd till GND så fungerar det.
Detta är CMOS nybörjarkurs 1A...