Avlödning, lyckas inte smälta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jaman42

Avlödning, lyckas inte smälta

Inlägg av Jaman42 »

Hej!
Jag försöker löda av några kablar på mina ESC, jag ska modifiera strömförsörjningen lite för att få plats i ett trångt utrymme. Jag värmer tills jag inte vågar mer för hela kretskortet och övriga komponenter blir rätt varma men jag får inte loss dom, det smälter inte, eller i alla fall inte tillräckligt.

Jag rengör spetsen noga och sedan på med lite tenn, spetsen är blank och fin så jag tror inte det är där problemet ligger. Jag brukar löda med 370 grader så det är vad jag försöker med. Kan det vara så att det är bly i och att det inte funkar så bra ihop med mitt blyfria? Har jag för låg temp?
20160820_130839.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Avlödning, lyckas inte smälta

Inlägg av Icecap »

370°C är alldeles för hög temperatur i alla tillfällen!
300°C till blyfritt fungerar bra.

Men ditt problem är ganska säkert att din lödkolv är för liten, den har inte effekt och massa nog till att klara jobbet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

för låg effekt på ditt lödverktyg, så det kommer aldrig upp i temperatur.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad har du för effekt på lödpennan? Kablarna ser ut att vara rätt grova och stjäl nog värmen om effekten är för låg. 80 Watt skulle behövas skulle jag tänka.

Om din lödpenna har för liten effekt så kan du testa med att dra upp värmen mer för att lagra upp en värmebuffert och sätt i den tjockaste spetsen du har som kan lagra mer värmeenergi för att klara detta jobbet.

Annars är det som Icecap skriver, har du bra effekt på lödpennan så räcker 300 grader, högre temperatur förkortar lödspetsens livslängd.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag har lött dit nya kablar på ett antal sådana fartreglage.
Jag satte dit lite nytt blyat lödtenn precis som du gjort, och sen är det bara att hålla spetsen emot lödningen med så stor anläggningsyta som möjligt för att så snabbt som möjligt få över tillräckligt med värme.

"Problemet" här är att det är så stora kopparytor på kretskortet som slukar mycket värme, därför behövs det som tidigare skrivet en lödpenna med lite effekt i (och då inte en onödigt hög temperatur nödvändigtvis, utan att kunna leverera värme med rätt temperatur även om det är stora kopparytor som suger ut värmen ur lödspetsen). :)
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Tack för alla svar, jag letade runt på nätet en gång när jag skulle börja löda angående temperatur, alla skrev olika, ett råd jag fick var 370 grader och löda fort så det är vad jag har kört på men då får jag väll skruva ner till 300 då.

Ja effekten är nog för liten då om det skulle krävas run 80watt, min är bara på 50. Jag får väll införskaffa mig en ny lödpenna då helt enkelt. Men angående blyat och blyfritt, skulle det vara några problem att löda av blyat med hjälp av lite blyfritt t ex?

*Edit: Tar gärna emot tips på nån bra lödstation eller lödkolv med. Är inte i behov av någon värstingvariant men en med bra effekt som håller stadig temperatur då. Ställbar temperatur kanske är onödigt om man bara löder med blyfritt? Fast och andra sidan funkar ju den jag har till det jag normalt lödar. Kanske provar Biltemas 100 watts penna. Kjell har en 80watts för runt tusenlappen.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

50W kommer du väldigt långt med.

Om du har en lödstation med en kopia av hakko 907 som lödpenna (de flesta billiga kinastationerna med "riktig" temperaturreglering) så är tempregleringen oftast väldigt dålig. Eftersom tempsensorn sitter *i* värmeelementet så tar det oftast ett bra tag innan faktisk temperatur är i närheten av avkänd temperatur.
Det som händer då man försöker löda större saker är att spetsen aldrig kommer i närheten av rätt temperatur då värmen leds bort fortare än tänkt. Stationen slår alltså av värmeelementet innan spetsen är tillräckligt varm.

Om så är fallet kan du pröva följande:
Flussa lödpunkten om du har tillgång till fluss
Välj den största spetsen du har tillgång till och dra upp temperaturen så högt du vågar. 450 grader som inställd temp är inte orimligt.
När du börjar komma upp i temperatur, rengör spetsen, mata på lite färskt tenn och börja värma på lödpunkten.

Var försiktig så att du inte värmer allt för länge och tillför lite färskt tenn om det verkar som att allt fluss har ångat bort.

Detta kräver extra försiktighet eftersom tempregleringen är så oexakt, men det fungerar mycket bättre på den här typen av stationer än att försöka löda med "normal" temp.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jaman42 skrev:Tack för alla svar, jag letade runt på nätet en gång när jag skulle börja löda angående temperatur, alla skrev olika, ett råd jag fick var 370 grader och löda fort så det är vad jag har kört på men då får jag väll skruva ner till 300 då.

Ja effekten är nog för liten då om det skulle krävas run 80watt, min är bara på 50. Jag får väll införskaffa mig en ny lödpenna då helt enkelt. Men angående blyat och blyfritt, skulle det vara några problem att löda av blyat med hjälp av lite blyfritt t ex?

*Edit: Tar gärna emot tips på nån bra lödstation eller lödkolv med. Är inte i behov av någon värstingvariant men en med bra effekt som håller stadig temperatur då. Ställbar temperatur kanske är onödigt om man bara löder med blyfritt? Fast och andra sidan funkar ju den jag har till det jag normalt lödar. Kanske provar Biltemas 100 watts penna. Kjell har en 80watts för runt tusenlappen.
Man måste titta på helheten när man löder. Det finns inte någon utrustning som passar allt. Skaffar du en 100W eller 80W med en lång och smal spets kommer inte det heller att fungera.

Det fungerar säkert bra med din 50W bara du har en tjockare och kortare spets så att du får ut så mycket värme (energi) som möjligt till lödstället.

Lödning är till stor del konsten att fördela värmen dit den gör mest nytta, dvs lödstället. Får du inte fram energin dit, utan tappar den på vägen så kan du ha 300W vid elementet och det fungerar inte.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har 50w och har inte misslyckats att lödda någon ESC så långt. Men kräver att spetsen är varm och man har en grov spetts på.

Har dock en 150w också ifall att det skulle krisa :)
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Många bra förklaringar av saker och ting. Jag har bara en spets och den är ganska smal, när jag löder lite grövre saker brukar jag vinkla den lite så jag värmer lite med sidan av spetsen för att få större kontaktyta. Borde nog jaga rätt på lite fler spetsar. Sedan får jag prova lite av de tips och trix ni har kommit med.

Jag köper nog en 100 watts penna ändå som backup i de fall 50w inte riktigt räcker till. Det kan nog vara så att tempregleringen är lite dålig, min lödstation är en relativt billig köpt på Biltema en gång i tiden med en digital display för att visa inställd och läsa av aktuell temperatur. Jag har för mig att det var fler spetsar med men dom har nog förlagt sig någonstans, jag får ta loss den och ta lite mått.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja värm mera. 50W borde gå, har du en fin spets kan du värma med bredsidan några mm uppfrån spetsen.
Värmen försvinner ut i kablar och kopparn på kretskortet, så värm och ha tålamod.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lägg även lite "fräscht" lödtenn på spetsen precis innan du ger dig på det. Se till att spetsen är helt ren så att det nya verkligen väter på spetsen, ska vara helt blankt silvrig. Och som nämnt, kör spetsen på bredsida. Så mycket kontakt som möjligt är bra.

Många gånger brukar jag lägga emot spetsen och löda dit lite nytt tenn med, gör mycket nytta för att få bra värmeöverföring.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jag läste runt lite på nätet och eftersom 99% av allt jag lödar funkar fint med min nuvarande station åkte jag till Biltema och köpte en 100watts lödkolv. Jag behövde nog värma max 1 sekund innan jag kunde plocka bort kabeln. Jag provade även några av tipsen här och drog upp värmen lite och lyckades även med min 50watts station men det var mycket besvärligare. Men som sagt så får jag jaga rätt på några grövre spetsar till den och även till 100watts kolven för det jag läste på nätet angående spetsarna stämde mycket bra, dom äts upp otroligt fort.

*Edit: Såhär fort ☺️
20160821_192434.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Spetsarna äts fort om man använder verktyget fel, eller om verktyget är riktigt uselt.
Här tycks det ha varit bullbak i 500 grader.
Att dra upp värmen extremt högt, typ +400 grader, gör att man laddar upp med överskott av värme i spetsen, för att senare få snabbare upphettning av lödpunkten till lödbar temperatur, normalt lite drygt 300 grader. Dålig arbetsmetod eller följd av oreglerad lödpenna, vilket ger dålig kvalitet på lödningen och fördärvar lödspetsen.
Inget jag någonsin skulle offra mina lödspetsar på.
Spetsens järnplättering kan vara i åratal utan att kopparen äter sej igenom vid rätt temperatur men när man går över 400 grader så minskar livslängden till minuter.
Spetsen på bilden är nu oduglig för kvalificerad lödning, kan inte vätas och skapar glödskal som ger kraftigt försämrad temperatur-överföring.
Enda sättet att löda nu är att mekaniskt nöta med spetsen vid lödning för att få bort glödskalet för att sedan bristfälligt få över värme till lödpunkten.

Om det är så att Biltemas lödpenna saknar all form av temperatur-reglering och värmer sönder sej självt, köp hellre ett riktigt lödverktyg eller åtminstone en Kina-klon, om du ska fortsätta löda. Det som är kvar av verktyget på bilden duger inte till god lödning.
Bra lödning med låga resistiva förluster (hög material-vätning) och åldringsbeständigare lödpunkter kräver rena ytor, vätande spets, rätt temperatur, rätt tenn och flussmedel.

Denna lödpennan är riktigt billig Kina-skit, säkerligen medioker temperatur-reglering, men har fördelen att hyggliga lödspetsar går köpa för någon krona per styck så man ständigt kan ha fräscha vätande spetsar istället för att vårda spetsarna mellan varje löd-tillfälle.

Alternativt, köp en begagnad Weller magnastat, den kanske mest populära all-round hobby-lödpennan samt några olika breda men korta spetsar. Spetsarna varar längre då det inte går använda onödigt hög temperatur på dessa lödpennor. Välskötta spetsar kan då vara i åratal och lödning går så mycket enklare och fortare.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jag är helt med på att den är kass, ja det finns ingen manuell temperaturreglering på den, vet inte vilken temperatur den lägger sig på var mest för att få bort kablarna.

Tack för tipsen, jag ska kolla runt lite och läsa på lite mer om olika lödstationer. Som sagt så är jag ändå rätt nöjd med min biltema, stationen då inte denna lödkolv. Så börjar nog med lite andra spetsar till den. Fast det är rätt kul med lödning så det får nog bli en investering i lite bättre grejer i framtiden.
Skriv svar