Erfarenheter av ESAB Power TIG 200?
Erfarenheter av ESAB Power TIG 200?
Ser på en sådan just nu, beggad för 5000kr, ingen gasflaska men annars redo för användning säger säljaren.
Någon som har erfarenheter av denna maskin? Det är en 3-fas 200 amperes svets som även klarar MMA svetsning (har redan en 150A kemppi dock, men kanske den säljs då).
Den verkar ha både HF och Lift tig tändning och jag vill gärna ha HF funktionen. Även slope funktion, pulsbox kan köpas till fast jag vet inte om jag har så stor nytta av sådana funktioner till att börja med.
Skulle gärna uppskatta någon feedback, just denna modell har jag inte hittat mycket åsikter om.
En manual hittade jag
http://manuals.esab.com/private/Library ... Cache=7055
Någon som har erfarenheter av denna maskin? Det är en 3-fas 200 amperes svets som även klarar MMA svetsning (har redan en 150A kemppi dock, men kanske den säljs då).
Den verkar ha både HF och Lift tig tändning och jag vill gärna ha HF funktionen. Även slope funktion, pulsbox kan köpas till fast jag vet inte om jag har så stor nytta av sådana funktioner till att börja med.
Skulle gärna uppskatta någon feedback, just denna modell har jag inte hittat mycket åsikter om.
En manual hittade jag
http://manuals.esab.com/private/Library ... Cache=7055
Re: Erfarenheter av ESAB Power TIG 200?
Det enda jag kan tillföra är att jag gick en svetskurs och frågade han som höll den:
Begagnad ESAB eller ny Kina?
Han föredrog helt klart det första. Tyvärr ingen vidare hjälp.
Begagnad ESAB eller ny Kina?
Han föredrog helt klart det första. Tyvärr ingen vidare hjälp.
Hej
Fin svets, dock en gammal modell som tyvärr har en massa papperskondingar som lär behöva bytas.
min egen fick jag byta ett 30 tal i
/Cerwin
Fin svets, dock en gammal modell som tyvärr har en massa papperskondingar som lär behöva bytas.
min egen fick jag byta ett 30 tal i
/Cerwin
Jag bjöd 350€ eller ca 3500kr för den, vi får se. Mer vågar jag inte lägga på en sådan. Jag är inte så haj på elektronik. Finns det annat i den som kan lägga av? Går det mesta att byta ut isåfall?
-
Skulle säga att dagens kina tigar om man tar en ok en är riktigt bra och funkar ritkigt bra att svetsa med. Sedan kan jag inte svara på hållbarheten i längden på dagens.
Men ja Esab är oftast bra skit!
Men ja Esab är oftast bra skit!
Verkar inte vilja svara... Nåja hittade en annan, verkar vara en som har överskottslager, 9st Kemppi Minarc Tig 300 (på finska, men bilder finns):
http://www.nettikone.com/kemppi/minarc-300-tig/1527467
Försöker leta info om modellen ifråga.
http://www.nettikone.com/kemppi/minarc-300-tig/1527467
Försöker leta info om modellen ifråga.
- SeniorLemuren
Ska du inte svetsa aluminium så duger den väl. Priset är emellertid lite högt anser jag om den inte är vattenkyld. Om du skall svetsa 200 Amp så behöver du vattenkylt svetsmunstycke. Jag har kört en hel del med min runt 100 Amp och hållaren för wolframtråden blir överhettad redan då.
-
Nja njo vattenkylt är bra att ha men i regel så klarar man sig. Jag har 200A TIG och har svetsat mycket ALU med den och utan vattenkylning. Största problemet skulle jag säga är att handtaget blir för varmt. Finns bra wolframelektroder som funkar med luftkylda.
Jag har tryckt igenom både insug och annat som varit rejält grovt och behövt mycket värme. Men givetvis så sliter det extra då det helt enkelt blir varmt
Jag har tryckt igenom både insug och annat som varit rejält grovt och behövt mycket värme. Men givetvis så sliter det extra då det helt enkelt blir varmt
- SeniorLemuren
Vad menar du med bra wolframelektroder för aluminium. Den enda wolframelektroden för aluminium som jag känner till är den rena (gröna) tråden utan tillsats av torium. Någon annan finns mej veterligen inte. Har du någon förslag som jag inte känner till så tar jag tacksamt emot.
Men egentligen det är ju inte wolframelektroden som avgör hur varmt det blir, det är ju hur mycket effekt man måste pytsa på för att göra jobbet och hur lång tid det tar. Många nämner ju lösningen med att dra på en hel del argon för att kyla men det blir dyrt och sänker ju temperaturen även på svetsstället så man måste öka svetsströmmen ... moment 22.
Så svetsa 200 Amp utan vattenkylning någon längre tid kan man fetglömma. Gäller även rostfritt förståss. Som amatör kan man så klart göra tillräckligt långa pauser för att kyla handtaget men det frestar ju på grejorna om man är för ivrig. Jag har faktiskt lyckats med att bränna sönder ett par handtag i mitt liv.
Men egentligen det är ju inte wolframelektroden som avgör hur varmt det blir, det är ju hur mycket effekt man måste pytsa på för att göra jobbet och hur lång tid det tar. Många nämner ju lösningen med att dra på en hel del argon för att kyla men det blir dyrt och sänker ju temperaturen även på svetsstället så man måste öka svetsströmmen ... moment 22.
Så svetsa 200 Amp utan vattenkylning någon längre tid kan man fetglömma. Gäller även rostfritt förståss. Som amatör kan man så klart göra tillräckligt långa pauser för att kyla handtaget men det frestar ju på grejorna om man är för ivrig. Jag har faktiskt lyckats med att bränna sönder ett par handtag i mitt liv.

Jag vet inte hur aktuellt det blir med att svetsa större grejer, jag brukar ta till pinnsvetsen på sådant. Enligt bilder jag googlat så har den modellen 280A kapacitet för pinnsvetsning och 300A för TIG, jisses. Har en 150A kemppi super kempak nu och den har jag inte maxat ut. Den här maskinen är DC endast så ingen alusvetsning men det är inget jag prioriterar.
-
Seniorlemuren: Jag snackar om elektroder från olika säljare. Skiljer sig ganska mycket mellan dem enligt min erfarenhet. När jag köpte min svets så hade jag från 3 olika och 2 av dem höll inte medans den 3e höll. Nu låter jag det vara osagt vart de kommer ifrån då det var ett par år sedan och jag har tillräkligt liggandes kvar till att klara mig 10 år till 
Givetvis är 200A inget man kör längre stunder. Men som sagt att svetsa ihop ett insug i 5mm gods är inga problem med luftkylt för en hemmapulare. Höja flödet på gasen är inget skoj håller jag med om. Dyrt och extra kylning där man inte vill ha.
Ett tips kan ju vara att faktistk förvärma delen man ska svetsa. T ex med en gasolbrännare eller annat. Gör mycket.

Givetvis är 200A inget man kör längre stunder. Men som sagt att svetsa ihop ett insug i 5mm gods är inga problem med luftkylt för en hemmapulare. Höja flödet på gasen är inget skoj håller jag med om. Dyrt och extra kylning där man inte vill ha.
Ett tips kan ju vara att faktistk förvärma delen man ska svetsa. T ex med en gasolbrännare eller annat. Gör mycket.
- SeniorLemuren
Glömde att fråga vad du kör med för tig. Den jag har nu klarar nämligen inte aluminium. Jag vill ha tag i en maskin där man kan ställa in frekvensen på växelströmmen. Tidigare körde jag med en Miller 330A/BP men den kunde man bara köra likström eller 50 perioders växelström med.danielr112 skrev:Nja njo vattenkylt är bra att ha men i regel så klarar man sig. Jag har 200A TIG
-
Jag kör faktiskt med en Kina. (Ja jag har provat diverse andra och ja jag hade köpt en märkes om jag haft råd...)
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -puls.html Typ denna har jag. Köpte direkt från Tyskland.
Ang elektroder kan det ju skilja mycket från maskin till maskin med. Men jag har dessvärre ingen egen erfarenhet där.
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -puls.html Typ denna har jag. Köpte direkt från Tyskland.
Ang elektroder kan det ju skilja mycket från maskin till maskin med. Men jag har dessvärre ingen egen erfarenhet där.
Kör med liknande svets som danielr112 men en lite äldre modell, använder bara gråa elektroder till allt och det fungerade bra på DC men
inte på AC tills jag upptäckte att jag hade missat att jag hade AC Balans på svetsen. Visste inte ens att jag köpt en svets med AC Balans och inte står det något i manualen om det heller. Efter lite skruvande på den funktionen så går det mycket bättre.
inte på AC tills jag upptäckte att jag hade missat att jag hade AC Balans på svetsen. Visste inte ens att jag köpt en svets med AC Balans och inte står det något i manualen om det heller. Efter lite skruvande på den funktionen så går det mycket bättre.

- SeniorLemuren
@danielr112. Den verkar ju hyffsat bra. Jag kan inte utläsa om den har möljighet att ändra AC-balansen?danielr112 skrev:Jag kör faktiskt med en Kina. (Ja jag har provat diverse andra och ja jag hade köpt en märkes om jag haft råd...)
CPMS. Har du någon beteckning på din svets, eller länk till teknisk data på den?