Problem med överföring PC - CNC
Re: Problem med överföring PC - CNC
Det är garanterat den gamla enradiga tvådelade kontakten från nätagg till moderkort, även efter att ATX kommit fanns ofta båda typerna monterade på nätaggregaten. Kolla någon gammal pentiumburk från sent 90-tal så kan du säkert hitta ett fungerande aggregat som passar.
Har för mig det gick att vända de kontakterna fel genom att sätta fast de två delarna i fel ordning så notera i vilken ordning färgerna på kablarna från nätagget sitter innan du lossar det trasiga.
Passar inte det andra aggregatet fysiskt i t.ex. en desktoplåda så lyft över moderkort m.m. till lådan med det fngerande aggregatet. Du kanske får dlytta hållarna till moderkortet men det brukar finnas förborrade hål för alla storlekar i "bakplåten" kortet monteras på.
Har för mig det gick att vända de kontakterna fel genom att sätta fast de två delarna i fel ordning så notera i vilken ordning färgerna på kablarna från nätagget sitter innan du lossar det trasiga.
Passar inte det andra aggregatet fysiskt i t.ex. en desktoplåda så lyft över moderkort m.m. till lådan med det fngerande aggregatet. Du kanske får dlytta hållarna till moderkortet men det brukar finnas förborrade hål för alla storlekar i "bakplåten" kortet monteras på.
AT-kontakt
Titta längst ner till höger på moderkortsbilden längre upp på samma sida, där syns kontakten tydligt. Brukar vara två platta, vita kontakter med små tänder längst ner på kabeln från nätaggregatet.
Titta längst ner till höger på moderkortsbilden längre upp på samma sida, där syns kontakten tydligt. Brukar vara två platta, vita kontakter med små tänder längst ner på kabeln från nätaggregatet.
Jag hittade ett nästan identiskt aggregat.
Tyvärr verkar även det heldött.
Jag ska kolla säkringen där.
Nog ska väl dessa äldre AT-aggregat, starta utan att de är inkopplade?
Tyvärr verkar även det heldött.
Jag ska kolla säkringen där.
Nog ska väl dessa äldre AT-aggregat, starta utan att de är inkopplade?
Ja de (få) AT aggregat jag sett var linjära och gick att köra igång direkt men satsa på ett ATX från sent 90-tal med rätt kontaktdon, det kommer att fungera.
Jag hittade ett tredje At-aggregat, som såg jäkligt fint ut.
Med det hoppade datorn igång direkt.
Det ät ju bra när allt passar i lådan osv.
ATX hade fått bli sista utvägen.
Har ni AT-aggregat liggande, tar jag gärna hand om dessa.
Med det hoppade datorn igång direkt.
Det ät ju bra när allt passar i lådan osv.
ATX hade fått bli sista utvägen.
Har ni AT-aggregat liggande, tar jag gärna hand om dessa.
Det ursprungliga felet har återkommit.säter skrev:Nu när jag kom ner för avslutande test, då får jag bootstatus (0), trots upprepade försök.
Det verkar åter vara ett sådant här fel som lagat sig själv.
Det otäcka med sådana fel, är att de har en tendens återkomma.
Det kom efter att jag pillade bort klisterlappen för fönstret på processorn och tog en bild.
Vad kan man misstänka?
Någon form av glappkontakt?
Jag ruskade lite i kabelkontakten på serieporten på datorn, och efter det laddas inte de 96 raderna.
Jag får bootstatus (1) enbart.
Det uppför sig exakt lika som när kabeln är urdragen.
Hur fan kunde man vara så dum att man pillade på saker som fungerar.
Jag får bootstatus (1) enbart.
Det uppför sig exakt lika som när kabeln är urdragen.
Hur fan kunde man vara så dum att man pillade på saker som fungerar.

Fönster på krets låter som ett EPROM man raderar med UV-ljus, om det stämmer är det nog inte så bra att låta lysrör eller kamerablixt lysa där? Eller missförstår jag vad det är för krets?säter skrev:Det ursprungliga felet har återkommit.säter skrev:Nu när jag kom ner för avslutande test, då får jag bootstatus (0), trots upprepade försök.
Det verkar åter vara ett sådant här fel som lagat sig själv.
Det otäcka med sådana fel, är att de har en tendens återkomma.
Det kom efter att jag pillade bort klisterlappen för fönstret på processorn och tog en bild.
Vad kan man misstänka?
Någon form av glappkontakt?
Var det matningen som var fel förra gången mät den stabiliserade spänningen på kortet och kontrollera att 5V är ok.
Helt plötsligt verkar det helt dött på serieöverföringen.
Jag provade att plugga i en seriemus, och köra EDIT.
Det verkar fungera.
Kan man betrakta serieporten på datorn som OK då?
Jag ska mäta spänningarna.
Jag vill minnas att allt var OK innan jag skrapade bort klisterlappen, men nu i efterhand blir man osäker.
Det har varit strömavbrott och åska sedan jag körde sist.
Det är en processor med fönster för uv-radering.
Jag tvivlar på att kamerablixten är orsaken, i och med att samma fel dök upp för några år sedan och lagade sig självt.
Jag provade att plugga i en seriemus, och köra EDIT.
Det verkar fungera.
Kan man betrakta serieporten på datorn som OK då?
Jag ska mäta spänningarna.
Jag vill minnas att allt var OK innan jag skrapade bort klisterlappen, men nu i efterhand blir man osäker.
Det har varit strömavbrott och åska sedan jag körde sist.
Det är en processor med fönster för uv-radering.
Jag tvivlar på att kamerablixten är orsaken, i och med att samma fel dök upp för några år sedan och lagade sig självt.
Spänning från väggvårtan låg lite högt, 11V.swesysmgr skrev:Var det matningen som var fel förra gången mät den stabiliserade spänningen på kortet och kontrollera att 5V är ok.
Efter regulatorn var det 4.97V, så det verkar nog ok.
Jag skulle vilja prova något annat i änden på seriekabeln.
Några tips?
Testa att bygla ihop sänd och ta emot pinnarna (TX/RX) i bortre änden av kabeln. Då skall alla tecken du skickar ut ekas tillbaks till din terminal på datorn annars är det avbrott.
Har du svårt att hitta dem sätt multimetern på frekvensmätning oh håll nere en tangent på terminal-sidan/datorn, du bör se en frekvens på metern i nivå med den baudrate (9600 etc) som terminalen är inställd på.
Min egen erfarenhet av UV-raderade processorer/Eproms är mycket liten men jag tror inte det är en bra idé att lyfta på etiketten om man vill ha kvar innehållet.
Har du svårt att hitta dem sätt multimetern på frekvensmätning oh håll nere en tangent på terminal-sidan/datorn, du bör se en frekvens på metern i nivå med den baudrate (9600 etc) som terminalen är inställd på.
Min egen erfarenhet av UV-raderade processorer/Eproms är mycket liten men jag tror inte det är en bra idé att lyfta på etiketten om man vill ha kvar innehållet.
helst skall det vara aluminium-klisterlappar då även täckt med papperslappar så skiner det för mycket kortvågigare strålning över 400 nm och sakta dränerar laddningarna i eprommet.
om möjligt bör man läsa ut den, men risken är att den är med lässkyddsbiten satt och inte går att läsa ut på enkelt sätt
.
om möjligt bör man läsa ut den, men risken är att den är med lässkyddsbiten satt och inte går att läsa ut på enkelt sätt
.
Med könbytare borde jag kunna prova musen i änden på kabeln.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ane-p38301
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ane-p38301
Om man från ser det nu största problemet just nu att den inte fungerar, så borde det gå att från värddatorn ladda in en hexfil, som är skriven för att via serieporten dumpa innehållet i "bootROMmen".
Är inte insatt i läskydd på sånahär, men lät mig förstå att åtminstone inte de första generationernahade skydd för att "läsa sig själv". (Senare kom skydd som aktiverades när man bootade från yttre minne.)
Är inte insatt i läskydd på sånahär, men lät mig förstå att åtminstone inte de första generationernahade skydd för att "läsa sig själv". (Senare kom skydd som aktiverades när man bootade från yttre minne.)
Jo det är nog bara en rak kabel men annars kan du mäta på serieportskretsen i din BTR t.ex.
Om du håller nere en tangent, har du en frekvens på pinne 10 eller 11 då? In i ICL232/in till BTR? Om inte då är nog kabel, kontakter eller någon virning från kontakten kass.
Har du samma frekvens ut på pinne 14 eller 7 fast nu med 5V amplitud? Då vet du att signalen nått din BTR och att seriekretsen och dess kondensatorer (de små orange plupparna) är hela.
Förutom oavsiktlig radering av EPROM-koden skulle jag tro att I/O delarna av din BTR eller gamla tantal- eller elektrolyt kondensatorer är det som mest sannolikt gått sönder.
https://www.intersil.com/en/products/in ... CL232.html
Där ser du en bild av hur 232-kretsen skall fungera, du bör även ha +10V på pinne 2 och -10V på inne 6 om den är OK.
Om du håller nere en tangent, har du en frekvens på pinne 10 eller 11 då? In i ICL232/in till BTR? Om inte då är nog kabel, kontakter eller någon virning från kontakten kass.
Har du samma frekvens ut på pinne 14 eller 7 fast nu med 5V amplitud? Då vet du att signalen nått din BTR och att seriekretsen och dess kondensatorer (de små orange plupparna) är hela.
Förutom oavsiktlig radering av EPROM-koden skulle jag tro att I/O delarna av din BTR eller gamla tantal- eller elektrolyt kondensatorer är det som mest sannolikt gått sönder.
https://www.intersil.com/en/products/in ... CL232.html
Där ser du en bild av hur 232-kretsen skall fungera, du bör även ha +10V på pinne 2 och -10V på inne 6 om den är OK.