Är i färd med att planerera inköp av fräs, kikar bla på 6040/3040.
Hade tänkt mig en stabilare maskin för att kunna köra stål men just nu är det plast och alu som gäller så 6040/3040 kan vara en bra start.
Ni som köpt portalmodellen av 6040/3040, vad gjorde att ni valde portalmodellen istället för vertikal modellen som denna:
http://www.aliexpress.com/item/4axis-wo ... 18545.html?
Enbart pristet (som tydligen är förhandlingsbar) eller annat?
Den ser lite stadigare ut än portalerna eller kan jag ha missat något?
Säljarna jag varit i kontakt med säger att man kan köra lättbearbetade stålsorter i den. Men det tar jag med en nypa salt. 3040 vertikal finns som endast ram, men inte 6040 vilket är synd.
Vad tror ni, är vertikal modellen överprisad jämfört mot portalen eller får man en något mer användbar maskin för de pengarna?
6040 portal vs 6040 vertikal
Re: 6040 portal vs 6040 vertikal
Jag tycker den ser vek ut.Den ser lite stadigare ut än portalerna eller kan jag ha missat något?
Säljarna jag varit i kontakt med säger att man kan köra lättbearbetade stålsorter i den.
Jag tror inte det går att fräsa i stål med den.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Personligen tycker jag det ser ut som en svajmast, men det är jag det.
-
Fräsa stål är att glömma med sådan maskin. Alu har jag kört lite men är ganska segt också. Är inte stabilt nog och det vill gärna vibrera och ha sig. Givetvis om man kör väldigt små tag så går det... Jag kör med en standard portal. Portalen ser mer instabil ut men har aldrig sett en sådan i verkliga livet.
Trä och plast funkar däremot prima och det har jag kört mängder av. Även kört en del kretskort.
Trä och plast funkar däremot prima och det har jag kört mängder av. Även kört en del kretskort.
Senast redigerad av danielr112 12 augusti 2016, 16:25:05, redigerad totalt 1 gång.
danielr112, har du någon film tillgänglig där du kör din?
Har inte hittat en enda film på nätet med vertikal modellen som körs i verkliga förhållanden. Bara filmer med portaler.
Tror inte heller att den är superstabil men stolpen är av stål iaf och lådkonstruktionen borde vara till fördel jämfört med portal. Men jag kan tro fel här...
Jag kommer mest köra POM, Polycarbonat och apparatlådor av aluminium (icke runda hål).
Vetetusan, vilken väg man skall ta, säljaren fick ingen draghjälp här i.a.f.
Får försöka göra upp med mina demoner, har en förmåga att gå mina egna vägar trots goda råd vilket är lite oroande just nu.
Enda jag är helt säker på just nu är att pelarborr och bandsåg är jag klar med!
Har inte hittat en enda film på nätet med vertikal modellen som körs i verkliga förhållanden. Bara filmer med portaler.
Tror inte heller att den är superstabil men stolpen är av stål iaf och lådkonstruktionen borde vara till fördel jämfört med portal. Men jag kan tro fel här...
Jag kommer mest köra POM, Polycarbonat och apparatlådor av aluminium (icke runda hål).
Vetetusan, vilken väg man skall ta, säljaren fick ingen draghjälp här i.a.f.
Får försöka göra upp med mina demoner, har en förmåga att gå mina egna vägar trots goda råd vilket är lite oroande just nu.

-
Sorry inte vertikal. Jag har den vanliga
http://www.ebay.com/itm/CNC-ROUTER-ENGR ... SwA3tXorOb
Som sagt det går att fräsa alu men är det din huvudsyssla får du nog fundera en gång till. Finns ju skäl till varför en riktig fräs kostar desto mer och framför allt varför arbetsområdena inte är så stora.

http://www.ebay.com/itm/CNC-ROUTER-ENGR ... SwA3tXorOb
Som sagt det går att fräsa alu men är det din huvudsyssla får du nog fundera en gång till. Finns ju skäl till varför en riktig fräs kostar desto mer och framför allt varför arbetsområdena inte är så stora.