Raspberry Pi Zero i volym?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Raspberry Pi Zero i volym?
Varför skulle inte Broadcom sälja till kineser som gör kopior av öppna konstruktioner?
Jag skulle bli rätt sur om ST vägrade leverera STM32F407 till oss bara för att någon annan (jätte) använde dem.
Jag skulle bli rätt sur om ST vägrade leverera STM32F407 till oss bara för att någon annan (jätte) använde dem.
För att broadcom inte vill att andra än rpi använder deras SOC.
http://www.theinquirer.net/inquirer/new ... plying-soc
http://www.theinquirer.net/inquirer/new ... plying-soc
Om så är fallet får dom skynda på då dom snart får konkurrens!lillahuset skrev:3. Intresset har blivit större än man räknade med. Vem kan motstå en "$5 computer"?
- lillahuset
- Gått bort
Micke_s: Märkligt. RPi har ju hela tiden hävdat att RPi är en helt öppen konstruktion.
Purre: Ja en till "$5 computer". Men världen är ju redan full av "Fruit Pi" i olika smaker. Kul utveckling.
Purre: Ja en till "$5 computer". Men världen är ju redan full av "Fruit Pi" i olika smaker. Kul utveckling.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns ju ett stort antal små enheter, den som får fram mest material och lessons vinner.
Därför är Arduino så populär. Den gör jobbet!
Jag har ju både Sweet Peas och Pocket Chip. Men det är trösklar som är höga och ringa kunskap om användning.
Har ju några RaspBerry Pi Zero också förstås. Och det är klart, jag kör mycket mera Linux på mina andra maskiner numera.
Jag har ju både Sweet Peas och Pocket Chip. Men det är trösklar som är höga och ringa kunskap om användning.
Har ju några RaspBerry Pi Zero också förstås. Och det är klart, jag kör mycket mera Linux på mina andra maskiner numera.
- lillahuset
- Gått bort
Det finns 10 sorters människor, de som älskar Arduino och de som föraktar den föregående sortens människor. Läst på nätet och nästan beredd att hålla med. 

Gör dom? Var?lillahuset skrev:Micke_s: Märkligt. RPi har ju hela tiden hävdat att RPi är en helt öppen konstruktion.
- lillahuset
- Gått bort
Jag är nästan 100% säker på att jag har läst det på raspberrypi.org. Men jag har inbillat mig saker förr... Kan du påvisa att det inte är så blir jag tvungen att revidera min uppfattning. Jag är medveten om att det finns vissa delar av chippet som inte är offentliga men det är en annan sak.
Nej jag är inte ute efter att påvisa något, jag känner bara inte igen det att det skulle vara helt öppet.
- lillahuset
- Gått bort
Men jag skulle gärna bli motbevisad för det skulle göra mig försiktigare med RPi. Något att rota i. Det vore ju snopet om man valt en RPi istf en BBB i ett projekt där man vill ha öppen hårdvara.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Fast de har ju olika användningsområden. Arduinon används ju i tidskritiska applikationer där det är hundra- och tudendelar av en sekund som spelar roll.Lasp skrev:Det finns ju ett stort antal små enheter, den som får fram mest material och lessons vinner.
- lillahuset
- Gått bort
Funkar fint att göra med en RPi eller liknande. Delar av mikrosekunder om du programmerar "bare metal" dvs utan OS. 
Edit: Eller kan köra I/O med DMA.

Edit: Eller kan köra I/O med DMA.
rpi2 och 3 saknar fortfarande datablad. det som finns till rpi1 är bland det sämsta jag har sett.lillahuset skrev:Jag är nästan 100% säker på att jag har läst det på raspberrypi.org. Men jag har inbillat mig saker förr... Kan du påvisa att det inte är så blir jag tvungen att revidera min uppfattning. Jag är medveten om att det finns vissa delar av chippet som inte är offentliga men det är en annan sak.
och situationen är precis lika illa för kunder under nda.
- lillahuset
- Gått bort