Någon erfarenhet av bränslecell för att ladda båtbatterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Någon erfarenhet av bränslecell för att ladda båtbatteri

Inlägg av xxargs »

Problemet med mindre dieselelverk (enstånkare oftast) som jag haft förmånen att 'njuta' av är att de låter helvetes högt, spyr ut blå rök som kallstartande deutz-diesel vid -20 grader C och det luktar som i baken på en MB200D av 1973 års modell - inte alls kul 3 km in i en tågtunnel under byggnation och dåligt med luftväxling och det blir lützendimma av blå avgasrök ganska fort... det där med miljöklassningar etc. verka vara helt borta så fort det kommer till mindre dieselelverk...

Har lite svårt att tänka mig att en sådan tillåts att köras på en segelbåt om man är i hamnområde eller nära andra båtar i en vik av just ljud, lukt och rökskäl...

Det kanske finns bättre dieslar är dessa idag, men skall man inte ha ohemult med ström på låg last och långa drifttider (och dieslarna rycker då som mest) utan kan laddat batterier effektivt och med god lastgrad på generatorn större delen av tiden så - Honda 4-takt bensinelverk (om man tycker att man har råd med den, annars typ kipor 2000IG som lite mer budgetalternativ fortfarande av hyffsad bra kvalitet) hög kvalitet, låg ljudnivå och bra livslängd. Nackdel dock att det kostar betydligt mer bränsle per kWh än dito diesel, speciellt om det är låglastad drift.
laban12

Inlägg av laban12 »

Så bränslecellstekniken känns inte helt mogen och ekonomiskt försvarbar i dagsläget - kan man sammanfatta det så?

Men skulle man kunna montera ett bensindrivet elverk i en båt på ett säkert sätt? Med avgösrör/skorsten utanför båten? Jag tvivlar på att jag skulle ha plats för det, bräncelcellsladdaren är ju rätt liten och avgaserna består "bara" av lättventilerad koldioxid.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Metanoldrivna bränselceller har väl funnits ett tag, men man får räkna i budgeten att cellen kommer att slitas ut inom ganska överskådlig tid/antal kWh, bränslet skitdyr eftersom det måste vara så hysteriskt rent för att inte förgifta bränslecellen i förtid samt tillverkaren försöker också tjäna pengar på bränslet då själva bränslecellen säljs nog med liten marginal för att kunna säljas över huvud taget - alla som försöker tjäna pengar på en pryl med förbrukning, försöker tjäna pengarna på just förbrukningsmaterial-delen (i det här fallet bränslet) precis som de som säljer bläckskrivare och laserskrivare med billig skrivare och skitdyr toner/bläck - eller papperskaffemuggar - alla vill åt och tjäna på den löpande förbrukningen...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tekniken är ju gammal men den rullas ut en del till icke kostnadskänsliga i dagsläget.

Många lyxbåtsägare gillar den totalt tysta driften men man skall nog vänta några år innan man går loss så dom får ta den första stöten av fails
laban12

Inlägg av laban12 »

Men om tekniken är gammal så borde väl den första stöten av fails redan kommit? Eller? ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått är bränslecell nåt man tar till när man inte har möjlighet att köra förbränningsmotor. Inte ens på ubåtar använder man väl bränslecell?

Min kvalificerade gissning är att det är svårt att få processen lika effektiv som en förbränning.

Det måste med andra ord i såna fall vara vettigare att försöka få tag på en liten förbränningsmotor och justera in den för optimalt varvtal mot en effektiv generator (jag inbillar mig att klassiska bilgeneratorer inte har särskilt bra verkningsgrad, men jag kanske har fel där?). Det brukar ju vara ett av argumenten för hybridbilar, att eftersom förbränningsmotorn körs mot en generator kan man köra den mer optimalt med ett relativt fast varvtal.

En sån lösning är ju också relativt enkel att uppgradera, motor eller generator går att byta ut, utväxling kan ändras genom att byta remskivor om nya motorn eller generatorn hellre kör på annat varvtal etc.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Bilgenerator ligger kring 50-60% verkningsgrad och det finns anledning varför det är så mycket fläktar på en sådan och att det snabbt blåser varmluft om en sådan kort redan efter en motorstart.

Rotorn kan dra över 100 Watt på en 100 Ampere generator , särskilt vid tomgångsvarvtal då den maxar fältstyrkan till runt 2 Tesla så att det blir tillräcklig spänning för att mata bilen och ladda batteriet även vid tomgång. Hör man generatorvin så beror det på magnetisk distorsion på rotorns polspetsar då fälten är så höga att även stålet formar om sig en smula av magnetfältet och det blir mekanisk ljud. Man märker också att generatorn snabbt blir varm i statorringens plåtpaket - så snabbt att det inte kan förklaras av kopparlindningarnas uppvärmning utan beror på järnförluster (och dom är stora om man styr ut till kring 2 Tesla och i stort sett mättar kärnorna i båda ändarna)

De andra delarna som sänker verkninsgraden är likriktarbryggan då dess 1.5 Volt i framspänningsfall (2 * 0.75 Volt) står för 10% av den uttagna effekten i ström till bilen, och sedan är lindningarna kraftigt underdimensionerade gentemot uttagna strömmen och det hela bygger på att kopparlindningarna är välkylt av genomsugen luft.

Skall man ha högre verkningsgrad så blir det mer plåt i generatorn, mer koppar och kanske aktiv likriktare baserat transistorer/MOS-FET istället för kiseldioder- kort sagt tyngre och dyrare historia.

Bensinmotor om de lastas optimalt kan ge runt 25% verkningsgrad, har det passerat generator så försvinner en del i form av förluster och det kanske är runt 15% kvar av bränslets energiinnehåll. Dock har motorns verkningsgrad koppling till motorns totala storlek och ju mindre de är ju sämre budget (detta gäller också dieselmotorer) av den enkla anledningen att ytan (=friktioner och läckage) sjunker inte i samma takt som arbetande volymen - en förbannelse som är jättesvår att lura...

---

Om jag inte missminner mig så körde Storebrobåtarna med stirlingmaskiner i kombination med uppvärmningssystemet i vissa båtar för att skaffa fram boström, och den konceptet har ju fungerar även för ubåtar - dock gissar jag att man inte får vara priskänslig som köpare/ägare om man skall ha en sådan...
Skriv svar