Raspberry Pi Zero i volym?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Raspberry Pi Zero i volym?

Inlägg av lillahuset »

Jag fick köpa en RPi zero av vår eminente medlem "Huggbävern" för ett bra pris. Nu har jag stirrat på den ett tag och inser att den skulle vara lysande för datainsamling och signalbehandling för att sedan presentera det på en bildskärm.

Problemet är att det (knappt) går att köpa den i stycketal, så vitt jag vet. Jag tror RPi-människorna var lite för upptagna med egen hybris och satte priset för lågt. Någon som vet något om volymleveranser? Idag eller i framtiden.

Edit: korrektur.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Re: Raspberry Pi Zero i volym?

Inlägg av Berrabongo »

Här kan du köpa den styckvis. Finns i lager.

https://shop.pimoroni.com/products/raspberry-pi-zero
Senast redigerad av Berrabongo 11 augusti 2016, 10:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo den finns på Adafruit också. Jag satte upp mig på intresselista när den var slut på lager och skulle få mail när den blev tillgänglig. Inget mail än. :o

Problemet är att man knappast kan basera en produkt på en komponent man måste köpa styckvis.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Vet inte om den är tänkt som en volymprodukt. Har ju varit ett helsike att få tag på några enstaka.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Ja det verkar vara max 1 st som gäller tillsvidare, så med frakt så dubleras priset. Kollade just fraktkostnaden med en fakebeställning på Pihut, som också har den på lager. 4 £ blev det där, eller 2,50 £ till UK. Hur är frakten på pimoroni?

Undrar om de nån gång blir mer tillgängliga, utan att priset först justeras uppåt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har just frågat på RPi-forumet och återkommer om jag får svar.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Fick betala £8 inkl frakt när jag beställde från pimoroni för en månad sedan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag hittade en tråd: https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 3&t=151503

Jag har även fått ett mail där de meddelar att det inte blir volym på länge:
Thank you for your interest in Raspberry Pi.
At the moment the Zero is limited to one per customer. At present we are focusing on getting the Zero into the hands of individuals and will not be offering a wholesale option in the near future.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Raspberry Pi 3 såg jag att man kunde köpa i 150-pack på RS i alla fall... Men det verkar som sagt dröja innan man kan köpa Rasperry Pi Zero i större kvantiteter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag föreslog faktiskt i mitt svar till dem att de skulle överväga att sälja RPi zero i volym till ett högre pris. Med tanke på att RPi A+ kostar GBP15 på RS så borde det kanske gå att sälja RPi zero för GBP10. Tänkte jag. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När Hallonpajen kom första gången fick man ju skriva upp sig, sedan var det en himla väntan på leverans. Kan det vara så att Nollorna kommer loss om ett tag först?!
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 11 augusti 2016, 18:33:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tror det beror på tre saker:
1. Priset är så lågt att det inte finns någon vinst att tala om. Mer som lockvara eller välgörenhet.
2. Priset är så lågt att de som tillverkar dem har annat att tillverka med bättre marginal i sina maskiner.
3. Intresset har blivit större än man räknade med. Vem kan motstå en "$5 computer"?

BeagleBoneBlack har haft liknande leveransproblem trots att priset är betydligt högre. För ett par år sedan, tror jag det var, stormade det på BeagleBoard-listan. Folk undrade vart alla BBB tog vägen. En av de ansvariga redovisade produktionsvolymer och stormen la sig. Jag minns inte siffrorna men volymen var stor. Och då redovisades bara volymen för "originalet". Det finns flera tillverkare eftersom det är en öppen konstruktion och alla underlag är offentliga.

Eftersom suget efter RPi zero är så stort kan man tycka att det är konstigt att inte kineserna tillverkar och säljer. Konstruktionen är ju helt öppen och komponenter brukar vara mycket billigare i Kina. Kan det vara så att USD5 gör det ointressant? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur var det nu?! Britterna (som uppfann RaspberryPi) lade väl produktionen i Kina men när de upptäckte att kostnaderna för produktion och test (som utfördes i Storbritannien) blev lika höga om produktion (och test) lades i SB. RaspberryPi tillverkas alltså, enligt uppgift i England idag.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 11 augusti 2016, 18:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hallonpajen om jag får be. :)

Men jag tycker nog att bristen på "kopior" tyder på att priset är väl lågt. Kineserna brukar ju vara ganska drivna när det gäller affärer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Blir inga kopior om man har koll på var alla MCU:er används. Broadcom tillverkar MCUn + har koll på bootloadern
Skriv svar