Kabel mellan frekvensomriktare (vfd) och spindel?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hawkan

Re: Kabel mellan frekvensomriktare (vdf) och spindel?

Inlägg av hawkan »

Ny fin kabel ansluten. Tyvärr fortsatte MachineKit att lösa ut på gränslägesbrytare.
Fick löst det till slut med "debounce" på gränslägesbrytarna. Så nu fungerar det suveränt (nästan).
Fast det är väl bara plåster på ett riktigt problem och vad jag sett på skåpet när det var framme
var att nätaggregatet till stegmotordrivarna störde lite här och där. Debouncing funkar nu i alla fall,
och det är ju inte kritiskt i realtidsmening så om det fortsätter funka så bra som det gjort nu ett tag
får det nog vara bra.

Fick inte till PWM till analog för spindelvarvtalet riktigt tror jag, det kommer inte riktigt 5V som den behöver för att varva max.
Gillar inte riktigt en sådan lösning, hade hellre haft 1. RS485/Modbus, 2. DAC med I2C men jag verkar inte få lov att använda
I2C när eMMC-minnet används, 3. DAC med SPI finns ju i alla fall så det kanske går att ordna den vägen,
12-bitars DAC med SPI MCP4921-E/SN. Får la skaffa en och prova hur bra det blir.

Passar på att publikt be om ursäkt till min gamla oskärmade kabel ifall det slunkit ut något ont ord om den.
ncc1701d
Kontakt:

Re: Kabel mellan frekvensomriktare (vdf) och spindel?

Inlägg av ncc1701d »

Funkade den VFD'n i ebay annonsen bra? För det var ju snuskigt lågt pris för den inkl motorn. Men det var inget känt fabrikat på den va?

1.5kw ligger väl annars på ett par tusen om det är en hitachi, omron eller liknande?

Jag köpte ett par VFD på blocket för ett tag sen och en av dom , en 1.5kw hade ett externt störningsfilter monterat på den som tydligen var
ett addon till den.
Jag betalade förresten 500kr styck nya i låda, för dom, det tyckte jag var ett bra pris.
hawkan

Re: Kabel mellan frekvensomriktare (vfd) och spindel?

Inlägg av hawkan »

Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt, jag har kört nåt tiotal timmar så den håller i längden med :wink:
Har kört på allt mellan 5000-24000 rpm och med den lätta belastning jag haft så är det inga problem
med kylningen. Rak och balanserad.
Vfd-n fungerar också. Jag trodde det var en Huanyang vfd men det är det inte. Den heter ASKPOWER A131
och har lite oväntat en manual som är okej. Mycket av inputen förväntas i form av en mekanisk
brytare on/off, så ska man till exempel starta spindeln från "datorn" behövs en krets som efterliknar
en mekanisk brytare, t ex en transistor av nåt slag. Så jag har fått göra ett litet kretskort som gör
just detta. Hade varit lättare med hög/låg signal, men det duger inte.
Vfd är kopplad mot en Mesa 7i76E och varvtalsstyrs genom den virtuella potentiometer och det
fungerar rakt av, inga problem. Den klarar inte varvtalsstyning med RS-485 som en Huanyang gör.
Skriv svar