Någon erfarenhet av bränslecell för att ladda båtbatterier?
Någon erfarenhet av bränslecell för att ladda båtbatterier?
Jag har funderat lite över om en bränslecells-laddare skulle kunna vara ett alternativ för mig i båten.
Solcell har jag men den producerar på grund av placering inte så himla mycket ström som jag skulle vilja och att montera fler är inte riktigt görbart på min lilla segelbåt, det är svårt att hitta stora ytor som inte skuggas av riggdetaljer.
Motor vill jag inte heller köra i onödan då det är just en segelbåt ...
Sen förbrukar man ju en hel del ström när man ligger ute i naturhamn, kylskåp, tv, mobilladdare, surfplattor, musikmaskiner och allt annat som barnen släpar med. (Och jag ska väl erkänna att min kapselkaffebryggare också drar en del, typ 100A i två minuter för en kopp)
Naturligtvis är det väl precis som med privatekonomi, att det enklaste är att se över utgifterna i stället för att försöka höja inkomsterna - dvs jag borde kanske begränsa mina förbrukare i stället för att titta på vägar att alstra mer el ... men om vi bortser från det.
Jag är sugen på en sån här:
http://www.efoy-comfort.com/sv/tekniska-data
Men med en inköpskostnad på drygt 20' och en inte helt försumbar driftskostnad så vill jag ju vara hyffsat säker på att det är en bra investering. Efter en del googlande har jag läst en hel del positiva omdömen, men jag har också sett någonstans en livslängsangivelse på 5000 timmar och det låter ju rätt lite.
Till det så får man även ta i beaktande att laddströmmen den ger minskar med åldern på bränslecellen...
Så jag är lite ambivalent.
Är det någon här som testat eller har några andra tankar att bidra med?
Solcell har jag men den producerar på grund av placering inte så himla mycket ström som jag skulle vilja och att montera fler är inte riktigt görbart på min lilla segelbåt, det är svårt att hitta stora ytor som inte skuggas av riggdetaljer.
Motor vill jag inte heller köra i onödan då det är just en segelbåt ...
Sen förbrukar man ju en hel del ström när man ligger ute i naturhamn, kylskåp, tv, mobilladdare, surfplattor, musikmaskiner och allt annat som barnen släpar med. (Och jag ska väl erkänna att min kapselkaffebryggare också drar en del, typ 100A i två minuter för en kopp)
Naturligtvis är det väl precis som med privatekonomi, att det enklaste är att se över utgifterna i stället för att försöka höja inkomsterna - dvs jag borde kanske begränsa mina förbrukare i stället för att titta på vägar att alstra mer el ... men om vi bortser från det.
Jag är sugen på en sån här:
http://www.efoy-comfort.com/sv/tekniska-data
Men med en inköpskostnad på drygt 20' och en inte helt försumbar driftskostnad så vill jag ju vara hyffsat säker på att det är en bra investering. Efter en del googlande har jag läst en hel del positiva omdömen, men jag har också sett någonstans en livslängsangivelse på 5000 timmar och det låter ju rätt lite.
Till det så får man även ta i beaktande att laddströmmen den ger minskar med åldern på bränslecellen...
Så jag är lite ambivalent.
Är det någon här som testat eller har några andra tankar att bidra med?
Re: Någon erfarenhet av bränslecell för att ladda båtbatteri
Bränslecell känns lite som ett hippt modeord. Det verkar inte vara någon som använder det om man bortser från rymdindustri och liknande. Som du säger är det ett problem att membranet sätter igen sig.
För 20k så finns det ju fler lösningar, tex finns det flexibla solceller som kan monteras även på krökta ytor. Du kan också uppgradera existerande solpaneler till senaste teknik och få ut mer av dom. Angående skugga så vill du kanske ha flera små solpanelar så att några är helt utan skugga.
Sen kan du ju allt ha solpaneler i en jolle.
Eller varför inte bara fler batterier som du laddar med landström? 10st bilbatterier kommer att ge 7 - 8kwh
För 20k så finns det ju fler lösningar, tex finns det flexibla solceller som kan monteras även på krökta ytor. Du kan också uppgradera existerande solpaneler till senaste teknik och få ut mer av dom. Angående skugga så vill du kanske ha flera små solpanelar så att några är helt utan skugga.
Sen kan du ju allt ha solpaneler i en jolle.
Eller varför inte bara fler batterier som du laddar med landström? 10st bilbatterier kommer att ge 7 - 8kwh
Den stora finessen med solceller att ju att det sköter sig självt, inget drivmedel och nästan ingen service.
Du slipper extremt brandfarliga vätskor som du inte får utsätta för mer än 50C.
Det finns solceller som är mindre känsliga än andra när delar av dem skuggas och då fortfarande ger bra med ström.
Detta kanske gör att du kan ha några celler till?
Går det att ha någon panel extra som du tar fram när ni ligger still, eventuellt kompensera med ett extra batteri?
Sedan är det väl bra att göra som du tänkt, byt allt som drar mycket tex glödlampor mot LED, så sparar du massor!
Du slipper extremt brandfarliga vätskor som du inte får utsätta för mer än 50C.
Det finns solceller som är mindre känsliga än andra när delar av dem skuggas och då fortfarande ger bra med ström.
Detta kanske gör att du kan ha några celler till?
Går det att ha någon panel extra som du tar fram när ni ligger still, eventuellt kompensera med ett extra batteri?
Sedan är det väl bra att göra som du tänkt, byt allt som drar mycket tex glödlampor mot LED, så sparar du massor!
Fler små solceller = mer kabeldragning = mer hål i båten => icke önskvärt.
Fler batterier = högre vikt => icke önskvärt.
Jag har nått liksom max möjligt när det gäller solceller, generator, batteribank och landström.
Det här skulle komplettera, för dagar i skuggiga naturhamnar.
Ett tag funderade jag på vindkraft men det finns inget lämpligt ställe att montera det på min båt utan att det 1) skulle vara i vägen 2) skulle se fult ut.
Bränslecells-tekniken är ju cool i sig, så det är ju också en anledning!
Jag har nått liksom max möjligt när det gäller solceller, generator, batteribank och landström.
Det här skulle komplettera, för dagar i skuggiga naturhamnar.
Ett tag funderade jag på vindkraft men det finns inget lämpligt ställe att montera det på min båt utan att det 1) skulle vara i vägen 2) skulle se fult ut.
Bränslecells-tekniken är ju cool i sig, så det är ju också en anledning!

Man kan ju även komplettera med vindgenerator för de där molniga och blåsiga dagarna.
Edit, du han emellan där...
Edit, du han emellan där...
Senast redigerad av Gimbal 9 augusti 2016, 13:34:57, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Det där verkar helt orimligt dyrt, inköpskostnaden 28000 kr för 5000 timmar är saftigt, men driftskostnaden per kW är ju löjligt höga. 378:- för 5 liter bränsle ger i bästa fall en kostnad på 378 / 5 = 78,60kr/l * 0,9kWh = 87.30 kr/kWh. Denna produkt är till för Fredde på Solsidan att skryta med.
Ett litet, lätt och väl ljudisolerat 1kW inverterelverk kostar ca 5000kr och driftskostnad ca 10kr/kWh. (0,8l/tim). Har man en bra batteribank ock en effektiv batteriladdare så kan man planera körningen så att den stör minimalt.

Ett litet, lätt och väl ljudisolerat 1kW inverterelverk kostar ca 5000kr och driftskostnad ca 10kr/kWh. (0,8l/tim). Har man en bra batteribank ock en effektiv batteriladdare så kan man planera körningen så att den stör minimalt.
Tanken på elverk har också funnits, nackdelen är att elverket inte automatiskt startar när batteriet behöver laddas.
Som jag har förstått det med bränslecellsladdaren så kan den sitta inkopplad hela vintern och se till att batterierna underhållsladdar - jag behöver bara åka ner ett par gånger och titta till så inte metanolen tar slut.
Priset är svårt att bortse från men jag kan ändå tänka mig att ta den investeringskostnaden (den minsta modellen går att hitta för runt 20' när det är kampanjpriser), men livslängden känns lite kort - både elverk, vindgenerator, solceller etc lever långt mer än 5000 timmar.
Som jag har förstått det med bränslecellsladdaren så kan den sitta inkopplad hela vintern och se till att batterierna underhållsladdar - jag behöver bara åka ner ett par gånger och titta till så inte metanolen tar slut.
Priset är svårt att bortse från men jag kan ändå tänka mig att ta den investeringskostnaden (den minsta modellen går att hitta för runt 20' när det är kampanjpriser), men livslängden känns lite kort - både elverk, vindgenerator, solceller etc lever långt mer än 5000 timmar.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>livslängsangivelse på 5000 timmar och det låter ju rätt lite.
Onekligen, men jag är inte förvånad. Bränslecellens aktive del är en katalysator och den blir garanterat lätt förgiftad (därav troligen kravet på dyrt specialbränsle). Räkna inte med att kunna tanka fulbränsle.
Onekligen, men jag är inte förvånad. Bränslecellens aktive del är en katalysator och den blir garanterat lätt förgiftad (därav troligen kravet på dyrt specialbränsle). Räkna inte med att kunna tanka fulbränsle.
Det måste väl finnas elverk med startautomatik?laban12 skrev:nackdelen är att elverket inte automatiskt startar när batteriet behöver laddas.
Vilka behov har du, Ah/dygn? Hur stor är förbrukningsbanken?
Ett pushpit-fäste för solpanelen gör att den nästan alltid är fri från skugga.
Ett pushpit-fäste för solpanelen gör att den nästan alltid är fri från skugga.
Om du kör med vanliga blybatterier, snegla lite mot någon form av Lithiumbatterier så kan du både kapa vikt och öka kapaciteten. Jag har i år bytt ut mina 3*75 Ah blybatterier (i praktiken drygt 100 användbara Ah) mot 180 Ah LiFePO4, det är bland det bästa jag har gjort! Storleksmässigt som knappt två av blybatterierna, och väger ungefär som ett av dem. Ytterligare fördelar är att man laddar dem i princip utan förluster, och har man tillräckligt med krut i laddare från landström eller från generatorn kan man trycka i dem C/2 = 90 A. Coola är de ocksålaban12 skrev:Fler små solceller = mer kabeldragning = mer hål i båten => icke önskvärt.

Halvt off-topic:
En liten dröm jag har om jag vore snor-rik (förutom att jag nog skulle byta båt då, men i teorin) vore att låta specialtillverka
en blybatteriköl som väger 1 ton och ersätta vår järnköl med den "lilla" nytillverkade blybatterikölen.
Byta utombordaren mot elmotor
En liten dröm jag har om jag vore snor-rik (förutom att jag nog skulle byta båt då, men i teorin) vore att låta specialtillverka
en blybatteriköl som väger 1 ton och ersätta vår järnköl med den "lilla" nytillverkade blybatterikölen.
Byta utombordaren mot elmotor

davidi: Jag "behöver" runt 50Ah per dygn, batteribanken är på 4x75Ah (även om man kanske ska prata i Wh nu för tiden) så med full-laddad bank klarar jag (teoretiskt) tre dygn. Har precis köpt nya AGM så det är inte läge för LiFePo4 förrän tidigast 2018 i så fall ...
Pushpit känns ganska fullsmetad som det är med ankarfäste, livboj, livlina, flaggstång, motorfäste m.m. - jag har en ganska liten båt.
Det är ju många som har en solcell på en pinne i aktern som de vrider mot solen och grejar med men jag vill helst ha ett system som sköter sig själv och inte kräver någon handpåläggning alls.
Targabåge är ju också en lösning men det skulle inte se klokt ut på min lilla båt.
hcb: Nej, jag räknar med svindyrt specialbränsle. Men löpande kostnader är ju ett helt annat konto
säter: Kanske, men då riskerar man ju att det brakar igång mitt i natten!? En bränslecell är ju (i princip) helt tyst.
adent: Jobbigt med kort livslängd på kölen kanske?
Pushpit känns ganska fullsmetad som det är med ankarfäste, livboj, livlina, flaggstång, motorfäste m.m. - jag har en ganska liten båt.
Det är ju många som har en solcell på en pinne i aktern som de vrider mot solen och grejar med men jag vill helst ha ett system som sköter sig själv och inte kräver någon handpåläggning alls.
Targabåge är ju också en lösning men det skulle inte se klokt ut på min lilla båt.
hcb: Nej, jag räknar med svindyrt specialbränsle. Men löpande kostnader är ju ett helt annat konto

säter: Kanske, men då riskerar man ju att det brakar igång mitt i natten!? En bränslecell är ju (i princip) helt tyst.
adent: Jobbigt med kort livslängd på kölen kanske?

Att sätta en timer på autostarten på en generator ska väl inte vara ett problem. Man tar en standard digital timer från t.ex. Biltema eller liknande, öppnar den och klurar lite på spänningsmatningen. De brukar köra med RC-strömbegränsare till matningen och internt kör de på ~5V eller så.
jag har haft en 12v elverk med hondamotor , den gick relativt tyst, och relativt vibrationsfritt, och hadde en likströmsgenerator som även fungerade som startmotor
en sådan hadde varit rimlig som styrt elverk
lätt att starta och övervaka , vettig gång
jag hadde kompletterat med solpaneler och ordentlig styrning
men hadde jag verkligen velat hadde jag köpt en liten hatz dieselelverk med startmotor för att få diesel istället för bensin
lite större och tyngre och lljudligare, mer knack i motorn om man säger så, men sedan har man något som håller kanske 20,000 timmar, och man får 230v och kör med laddare därifrån
en sådan hadde varit rimlig som styrt elverk
lätt att starta och övervaka , vettig gång
jag hadde kompletterat med solpaneler och ordentlig styrning
men hadde jag verkligen velat hadde jag köpt en liten hatz dieselelverk med startmotor för att få diesel istället för bensin
lite större och tyngre och lljudligare, mer knack i motorn om man säger så, men sedan har man något som håller kanske 20,000 timmar, och man får 230v och kör med laddare därifrån