Vad är detta för typ av liten motor styr kupeluft bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bbenderman

Vad är detta för typ av liten motor styr kupeluft bil

Inlägg av bbenderman »

Det var en liten fin motor med växellåda sitter i Saab 9-5 och är styrd av AC.
Undrar hur många elmotorer det sitter i en bil?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Vad är detta för typ av liten motor styr kupeluft bil

Inlägg av Andy »

Det är en stegmotor.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En modern utrangerad bil är en guldgruva för små och stora elektroniknördar. Kolla backspeglarjusteringar, fönsterhissar, bakluckelås, vindrutetorkarmotorer, kupéfläktar, reläer osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara i en stol i en premiumbil lär det väl sitta 5-6 motorer.

Vi har ju en skrot tvärs över gården och jag borde gå och skaffa några motorer till avancerade projekt nån gång.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Höjden av elmotorer i bilarna;
Fick in en rätt fin privatimporterad BMW av den lyxigare sorten i verkstaden för några år sen. Det var väl i princip allt som gick att kryssa för i utrustningslistan på denna bil. Bla var den utrustad med elektrisk ratt dvs var gång du öppnade förardörren så åkte den både framåt och uppåt. Detta lät i princip som ett tröskverk och indikerade att bilen kanske riktig bara hade gått några tusen mil som det stod på mätaren. Kommer inte ihåg vad vi skulle göra eller vad vi gjorde med bilen, men även på enklaste service så blir det att man öppnar och stänger förardörren några/ett antal gånger. Var gång jag öppnade dörren så åkte ratten in och ut och upp och ner med ett ljud som mer påminde om en skadeskjuten stuka än om nåt i en ny modern lyxbil, tänkt dej ett starkt gnisslade ljud ihop med en näve grus och några nypor fett i en kuggväxel parat med ett långt utdraget skavande ljud dels i först i framåtrörelsen gnektjuutgnasell........ och sedan likadant när den vinklar upp ratten rasselknasselgneek....
Ville ägaren ha detta åtgärdat.., nejdå det skulle vara så...! :humm: :? :shock:
Inte helt ovanligt att man varken vill eller har råd att reparera allt en mekaniker hittar i fel på en bil, vilket man har full förståelse för, men här var det kontrasterna, skitfin bil(till det yttre) ett par år gammal lyxbil, säkert med ett nypris i miljonklassen! :doh:

Säkert 100-tal elmotorer i en sån bil, i princip allt är elstyrt!
Startmotor
Webasto(standard om det är en diesel)
Kylfläktar
Kylpumpar
Bränslepump
Kupefläkt
Värme och AC, på sån här bil där du har fyra klimatzoner så rör det sej säkert minst om 20st stegmotorer!
Torkarmotorer
Spolpumpar
Elbackspeglar
Centrallås
Eldörrlås, dvs såna som drar in dörren själv sitta biten
Elhissar
Eltaklucka
Elstolar inkl ställbart baksäte
Elbaklucka
Elhandbroms
Eldragkrok, automatiskt utfällbar
Nivåreglering
Nivåreglering strålkastare
Elektriska gardiner + insynsskydd bagage

m.m, säkert missat en del, i vilken fall som, en väldig massa elmotorer!

Nåt som dock verkar försvunnit helt, det är elantenner, vilket troligtvis sitter i rutorna idag!

Vissa Saab 9-5 har till och med kylfläktar i stolarna för att hålla skinkorna väl tempererade! :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"Vissa Saab 9-5 har till och med kylfläktar i stolarna för att hålla skinkorna väl tempererade!"

Det har nya V/S 90 också, fråga Zlatan! :-)
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hehe, Zlatan Zlatan! Har ni sett Partaj, för jävla bra! :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En fråga till er som kan detta. Jag har länge funderat på en sak.

I bilen har jag en elektrisk knapp som styr om bilen ska ta ute-lyft eller inne-luft. När jag tex kör genom en längre tunnel så brukar jag byta till "inne luft" för att slippa avgaserna. Likså på vintern inbillar jag mig att bilen blir varmare fortare om jag låter bilen ta den redan något varma inneluften och värma mer.

Fråga är ... hur fungerar spjället? Man hör ett mycket svagt "donk" när den växlar. Är det en elektromagnet som hela tiden ligger dragen för att hålla spjället i ett läge?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Andy skrev:"Vissa Saab 9-5 har till och med kylfläktar i stolarna för att hålla skinkorna väl tempererade!")
Rövfläkt kallades de för. :badgrin:
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hmm.. en sån kanske på dasset! :vissla:
netrunner skrev:En fråga till er som kan detta. Jag har länge funderat på en sak.

I bilen har jag en elektrisk knapp som styr om bilen ska ta ute-lyft eller inne-luft. När jag tex kör genom en längre tunnel så brukar jag byta till "inne luft" för att slippa avgaserna. Likså på vintern inbillar jag mig att bilen blir varmare fortare om jag låter bilen ta den redan något varma inneluften och värma mer.

Fråga är ... hur fungerar spjället? Man hör ett mycket svagt "donk" när den växlar. Är det en elektromagnet som hela tiden ligger dragen för att hålla spjället i ett läge?
Beror nog lite på hur gammal bil du har men det brukar bara vara en lucka eller roterande trumma som styrs manuellt av stag/vajrar eller stegmotorer/servon. Nackdel med att stänga den vintertid är att du inte blir av med fukten!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessutom så tar den bara mindre luft utifrån, och en del inifrån, den byter ändå luften i kupen.

har man klimatkontroll brukar den automagiskt ändra det där typ när man vill kyla kupen snabbt, eller värma den snabbt.

Angående att ratten flyttas för att underlätta in och ursteg är det afaik standard i alla lexus LS400, en bil man idag kan köpa för under 20k (det kan man väl iofs med gamla tyska lyxkryssare också, värdeminskningen är ganska rejäl på dessa..)
Skriv svar