Har lekt lite med NRF24L01-moduler och försökt få upp räckvidden enligt:
http://blog.blackoise.de/2016/02/fixing ... na-module/
Men vad ska man tro om dethär med jordplanet, är aluminiumfolien verkligen ett bra alternativ? I antennen finns väl egentligen inget jordplan bortsett från muttern och då jorden på kortet...
Radiomoduler och jordplan
Re: Radiomoduler och jordplan
Att tillse att matningsspänningen är fri från switchbrus som han skriver är absolut bra,
att linda in kortet i sträckfilm eller hushållsplast är inte så bra, om man bryr sig om ESD det vill säga, kapslar dessutom in fukten.
Alufolie är en dålig skärm/jordplan det är oerhört dålig kontakt mellan lagren.
Min rekommendation blir isåfall att ta en kort stump 1,5kvmm FK eller en remsa koppartejp som löds direkt på SMA-kontaktens hölje eller på kretskortet i direkt anslutning till kontaktdonet.
att linda in kortet i sträckfilm eller hushållsplast är inte så bra, om man bryr sig om ESD det vill säga, kapslar dessutom in fukten.
Alufolie är en dålig skärm/jordplan det är oerhört dålig kontakt mellan lagren.
Min rekommendation blir isåfall att ta en kort stump 1,5kvmm FK eller en remsa koppartejp som löds direkt på SMA-kontaktens hölje eller på kretskortet i direkt anslutning till kontaktdonet.
OK, ja RF är ganska långt voodoo för min del, åtminstone på dessa frekvenser.
Har linjära regulatorer men ena sidan matas från Arduinoklonens 3.3V som är ganska klen. Ska klara 250 mA enligt databladet dock.
Testade en längre antenn från en gammal wifi-router och fick sämre räckvidd med den även om det är samma frekvens...?
Har linjära regulatorer men ena sidan matas från Arduinoklonens 3.3V som är ganska klen. Ska klara 250 mA enligt databladet dock.
Testade en längre antenn från en gammal wifi-router och fick sämre räckvidd med den även om det är samma frekvens...?
Efter att ha läst igenom slarvigt uppfattar jag det som att folien ska vara avskärmning, inte jordplan till antennen.
Sen kan man som sagt ha en del synpunkter även på det. Varför inte bygga in kortet i en skrämda låda av metall t ex.
Sen kan man som sagt ha en del synpunkter även på det. Varför inte bygga in kortet i en skrämda låda av metall t ex.
Ja, du har helt rätt.
Jag överreagerade bara på den märkliga lösningen med gladpack och grillfolie.
En hyffsad metallbox är väldigt bra för hf-kretsar. Både mot yttre påverkan, oönskad strålning och som jordplan.
Jag överreagerade bara på den märkliga lösningen med gladpack och grillfolie.
En hyffsad metallbox är väldigt bra för hf-kretsar. Både mot yttre påverkan, oönskad strålning och som jordplan.