Felsöka Motordrivet skrivbord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lajjen

Felsöka Motordrivet skrivbord

Inlägg av Lajjen »

Hej, jag har ett begagnat höj och sänkbart skrivbord av märket DUBA-B8 (danskt). När jag fick hem bordet så fungerade det att höja och sänka men sedan skulle jag flytta in det i ett annat rum så jag sänkte det i botten så jag kunde få in det i det nya rummet. Sedan kopplade jag in det och prova höj och sänk knapparna. Hände absolut ingenting. Skruvade lös kretskortet och såg då att säkringen hade löst ut. Satte i en ny säkring och kopplade i allting igen men säkringen löste ut igen. Har även skruvat lös båda benen och höjt upp dem manuellt. Så frågan är HUR felsöker jag och går tillväga för att få denna motor att fungera igen?
Vill ni ha bilder så säg till på vad :)

MVH Lajjen
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Felsöka Motordrivet skrivbord

Inlägg av rysshack.se »

Du kan ju pröva att köra den ännu mer i botten. Vissa skrivbord kräver det, för att kalibreras.
Testa om det går att köra det nedåt. Om så är fallet. kör ned det så långt det går. pröva sedan att höjja det.
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

Så fort jag sätter i en ny säkring och prova höja/sänka så smäller säkringen så det går ej att höja/sänka.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Snurra manuellt på motoraxeln och se om det rör sig.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Finns ändlägesbrytare som ska stoppa motorn när bordet är helt i topp eller botten? Har båda dessa slagit till samtidigt av någon anledning?
Drivs motorn genom någon form för H-brygga, och hur mår denna?
Har något elektriskt hamnat i kläm?
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

mrfrenzy skrev:Snurra manuellt på motoraxeln och se om det rör sig.
Det fungerar som de ska och kan inte se några kabelbrott eller i kläm.

Ska prova var ben för sig i båda uttagen när jag får hem flera säkringar. Jag återkommer med mer svar då. Tack för hjälpen.
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

En uppdatering, fick hem nya säkringar och nu går säkringen så fort jag kopplar i strömsladden. Säkringar är exakt lika (glasrörsäkring 5x20 2a 250v) som satt i från början. Säkringen är supervarm. Kortslutning?

Bilder kommer imorgon.
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

En uppdatering.

Efter mycket testande så har vi kommit fram till att det är spolen som är paj. Så frågan är vart man får tag i en ny sådan.
Alla tips mottages var man kan inhandla en ny sådan.
Det är 230v 35v
Den är 10,5cm x 3,5cm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
davidi

Inlägg av davidi »

Hur kom du fram till att transformatorn är paj? Går det fortfarande säkringar om du kopplar bort allt på sekundärsidan? I så fall har den gått så varm att lacket på lindningstråden har smält, och det borde inte kunna hänt utan att säkringen går.

Hur som helst, om trafon behöver bytas så bör det funka med en som har 230V på primärsidan och 2*18V på sekundärsidan (så nära 35V man kommer skulle jag tro), och är specad till minst 200 VA. Gjorde två stickprov, ELFA och SVEBRY, och sådana finns hos bägge för runt en femhundring.
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

Vi kopplade allt förutom sekundären Och de var så säkringarna höll så spolen var kopplad till kortet. Om man kopplar i sekundären nu så går säkringen.
Tack för tipset var man kan inhandla en ny. Skicka gärna länk också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Är väl bara att ohm-mäta lindningarna på transformatorn så vet du om den är kass.
Allt kan gå sönder men en sådan trafo är väl hyfsat skottsäker.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lajjen skrev:Vi kopplade allt förutom sekundären Och de var så säkringarna höll så spolen var kopplad till kortet. Om man kopplar i sekundären nu så går säkringen.
Men då är det väl osannolikt att transformatorn är defekt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tack för tipset var man kan inhandla en ny.
En ny vad då? Transformator?

Din beskrivning om jag fattat det hela rätt så är det ju inget fel på transformatorn.
Har du mätt spänningen på sekundären, trafon ej kopplad till nåt kretskort?
xxargs

Inlägg av xxargs »

om transformatorn inte drar säkringar när bara primärsidan är inkopplad till 230V, - men säkringen går när du kopplar in sekundärlidningen så är det inte trafon som är dålig utan den delen som du kopplar in mot transformatorns sekundärsida!!.

Det kanske är kortslutna likriktarbryggor - transistorer i H-brygga som pajat etc.
Lajjen

Inlägg av Lajjen »

Kan inte göra mätningar just nu (har ingen multimeter) eftersom ni skriver sådär så börjar jag också tveka på spolen. Vad annars kan vara paj om inte spolen? Ni har bild högre upp. Skriv gärna på vad jag ska mäta så kommer jag med uppdatering snarast.
Tack på förhand.
Skriv svar