Hastighets kontroll hur?
Hastighets kontroll hur?
Jag bor vid en väg som de senaste åren blivit motorväg verkar det som. Här är 70 men folk kör MYCKET fortare här.
Här borde varit 40km/tim MAX. Bor precis vid en korsning som går till samhället här.
Jag skulle vilja köpa eller bygga nånting för att mäta hastigheten här (lite för att få kött på benen när jag ringer polisen för
att be om kontroll)(och anmälan till länsstyrelsen för en sänkning).
Här borde varit 40km/tim MAX. Bor precis vid en korsning som går till samhället här.
Jag skulle vilja köpa eller bygga nånting för att mäta hastigheten här (lite för att få kött på benen när jag ringer polisen för
att be om kontroll)(och anmälan till länsstyrelsen för en sänkning).
Re: Hastighets kontroll hur?
Ta en snack med Vägverket, de kan nog hjälpa dig vidare. Om du kan övertyga dom om att det är ett stort problem kan de lägga ut slangar för att mäta.
Om du mäter och använder det är deras inställning sannolikt att du bara tror det (tyvärr).
Här från jobbet kan vi såklart hyra ut ett "Du Kör För Fort"-skylt men det kostar ju en slant.
Om du mäter och använder det är deras inställning sannolikt att du bara tror det (tyvärr).
Här från jobbet kan vi såklart hyra ut ett "Du Kör För Fort"-skylt men det kostar ju en slant.
Enklaste sättet är ett tidtagarur och två markeringar med känt avstånd mellan. Starta klockan när fordonet passerar första, stoppa vid andra, sedan är det bara att räkna ut hastigheten.
Ju längre avstånd desto säkrare mätning får du, sträckan blir då den dominerande faktorn och man kan tillåta sig en lite sämre noggrannhet på tidmätningen.
Ju längre avstånd desto säkrare mätning får du, sträckan blir då den dominerande faktorn och man kan tillåta sig en lite sämre noggrannhet på tidmätningen.
Om bilarna kommer en och en - eller har var sin fil med en refug eller stolpe mellan filerna kan man faktisk bygga ett bra system.
Med t.ex. en lasersensor + reflektor kan man ha en reflex vid mitten och sensorn ute vid vägkanten. 2 st sådana enheter med t.ex. 1-2 meter mellan medger en mycket exakt tidsmätning medelst en µC. Jag har byggt sådant och vi säljer system för detta.
Varje mätning kan sedan sparas som man vill, t.ex. i EEPROM eller man kan sammanställa per timme eller liknande.
Jag använder en µC med Capture-enhet, just min lösning är lite upscale (4 capture-ingångar, 32 bit µC, 50MHz) men det går utmärkt med t.ex. en PIC.
Med t.ex. en lasersensor + reflektor kan man ha en reflex vid mitten och sensorn ute vid vägkanten. 2 st sådana enheter med t.ex. 1-2 meter mellan medger en mycket exakt tidsmätning medelst en µC. Jag har byggt sådant och vi säljer system för detta.
Varje mätning kan sedan sparas som man vill, t.ex. i EEPROM eller man kan sammanställa per timme eller liknande.
Jag använder en µC med Capture-enhet, just min lösning är lite upscale (4 capture-ingångar, 32 bit µC, 50MHz) men det går utmärkt med t.ex. en PIC.
Glömde skriva att jag är inte ensam på gatan att tycka det går för fort. Vi är en 6-7 hushåll som bor här.
Och vi har en jättestor och känd camping här som gör att hastigheten och trafiken ökar enormt här på somrarna.
Får se vad jag gör..
Och vi har en jättestor och känd camping här som gör att hastigheten och trafiken ökar enormt här på somrarna.
Får se vad jag gör..
Men slangarna är väl inte hastighetsmätning utan bara en trafikmängd mätning?
Icecap skrev:Ta en snack med Vägverket, de kan nog hjälpa dig vidare. Om du kan övertyga dom om att det är ett stort problem kan de lägga ut slangar för att mäta.
Du kan mäta med radar - men tyvärr kostar en radar en hel del pengar (~5000:- eller mer).
Beskriv gärna om det finns några speciella saker vid vägen, t.ex. refuger eller liknande. Det är inte omöjligt att det finns enkla och stabila lösningar.
Och nej, slangen mäter hastighet också, dock inte med speciell hög precision men nog till att avgöra om det är befogad att kolla närmre.
Beskriv gärna om det finns några speciella saker vid vägen, t.ex. refuger eller liknande. Det är inte omöjligt att det finns enkla och stabila lösningar.
Och nej, slangen mäter hastighet också, dock inte med speciell hög precision men nog till att avgöra om det är befogad att kolla närmre.
Jag såg någon som hade använt en Raspberry Pi med kameramodul för att mäta hastigheten. Ska se om jag kan hitta en länk.
- lillahuset
- Gått bort
Slangarna, med betoning på "na" kan mäta hastighet om man har rätt utrustning kopplad. Någon gång i början på åttiotalet var jag insyltad i ett projekt där Vägverket (har jag för mig) ville räkna fordon, mäta hastighet och fastställa fordonstyp. Jag har för mig att vi skulle använda fler än två "slangar" och "slangarna" var i själva verket koaxialkablar inkapslade av slangar av mekaniska skäl. Det bidde nu inget, som tur är dör 90% av alla projekt på idé-stadiet.
Utanför min balkong är det 30 men "plastraketerna" kommer ganska ofta i över 100, uppskattningsvis. Enda ärendet polisen har här är att köpa lunchlådor. De får inte försöka stoppa motorcyklar som kör över 100 på 30 gata pga risken att mopedisten kör ihjäl sig själv eller andra. "Carte blanche" kallas det i andra sammanhang.
Jag har funderat på en övervakningskamera och lite programvara som räknar ut hastigheterna och lämna bevisen till polisen. Risken är bara att jag riskerar att åtalas för att ha filmat allmän plats med övervakningskamera utan tillstånd. Jag gissar att åklagaren inriktar sig på mig.
Utanför min balkong är det 30 men "plastraketerna" kommer ganska ofta i över 100, uppskattningsvis. Enda ärendet polisen har här är att köpa lunchlådor. De får inte försöka stoppa motorcyklar som kör över 100 på 30 gata pga risken att mopedisten kör ihjäl sig själv eller andra. "Carte blanche" kallas det i andra sammanhang.
Jag har funderat på en övervakningskamera och lite programvara som räknar ut hastigheterna och lämna bevisen till polisen. Risken är bara att jag riskerar att åtalas för att ha filmat allmän plats med övervakningskamera utan tillstånd. Jag gissar att åklagaren inriktar sig på mig.

Här är länken till mätning med Raspberry pi och kamera:
http://hackaday.com/2016/04/03/raspberr ... ed-camera/
http://hackaday.com/2016/04/03/raspberr ... ed-camera/
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns flera trådar om just bilpasseringshastighet. Det är ju inga värden som har någon rättslig grund.
Men det vore fint att ta med ett Kalkylark eller timstatistik på passeringar under en längre tid till Kommunen som är den myndighet som skall värna vår livsmiljö, om jag förstår det hela rätt!
Så hur får vi fatt på en bra mät och registreringsapparatur?
Men det vore fint att ta med ett Kalkylark eller timstatistik på passeringar under en längre tid till Kommunen som är den myndighet som skall värna vår livsmiljö, om jag förstår det hela rätt!
Så hur får vi fatt på en bra mät och registreringsapparatur?
Kanske en sådan här skulle fungera? Den verkar ju kunna mäta hastighet.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 24981.html
http://www.aliexpress.com/store/product ... 24981.html
- lillahuset
- Gått bort
Hehehe, golfare är väl ena jävla pajasar. En av grundtankarna med golf var ju att belöna förmågan att bedömma avstånd.
Metor 2/3/4000 kan användas för hastighetsövervakning men används normalt sett bara för att övervaka mängden trafik som passerar på en väg.ncc1701d skrev:Men slangarna är väl inte hastighetsmätning utan bara en trafikmängd mätning?
Krävs fler slangar än de två män är van vid för att mäta hastighet och antal axlar.
http://pacetell.se
Radarbaserad mätning, kan logga om man vill.
Kostar en slant, men som jag förstått det är den mycket billigare än andra liknande produkter.
Om ni är några som delar kanske det är överkomligt.
Radarbaserad mätning, kan logga om man vill.
Kostar en slant, men som jag förstått det är den mycket billigare än andra liknande produkter.
Om ni är några som delar kanske det är överkomligt.